ایسنا- یک کارگزار بورس با اشاره به بحران مالی کنونی در جهان گفت: بحران مالی جهان یک سونامی اقتصادی است که اقتصاد ایران را از سه زاویه کاهش رشد اقتصادی، کاهش بودجه عمرانی دولت و سقوط شاخص سهام بورس، تهدید می‌کند. محمدرضا مظفری در تبیین تهدیدهای پیش روی اقتصاد ایران پس از بحران مالی جهانی، افزود: بحران مالی سبب کاهش درآمد نفتی و در نهایت کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش مداوم رشد اقتصاد کشورمان خواهد شد که چنین وضعیتی نیز کاهش اشتغال و بحران بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: بحران مالی از سویی دیگر سبب کاهش درآمد نفتی و ارزی کشور و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری دولت در بخش عمرانی خواهد شد و رکود اقتصادی را به دنبال دارد.

این کارگزار در تشریح تاثیر این بحران بر بورس نیز با پیش‌بینی تنزل شاخص بورس، گفت: با کاهش قیمت فلزات پایه نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و روی، بخشی از شرکت‌های بورس که فعالیت‌های مرتبط با فلزات و کالاهای اساسی مرتبط دارند، شاهد کاهش قیمت خواهند بود که در نهایت شاخص بورس را تنزل خواهند داد.

وی به سهامداران توصیه کرد: سبد سهام خود را متنوع کرده و با شناسایی و خریداری سهام شرکت‌هایی که وابستگی کمتری به فلزات اساسی، نفت و دلار دارند، میزان سهم خود را از سها‌م‌ پر ریسک کاهش دهند.

مظفری در ادامه با بیان اینکه ایران جزیره‌ای نیست که هیچ تعاملی با جهان نداشته باشد، افزود: اگر مسوولان کشور تمهیدات لازم و مناسب را در نظر نگیرند، اقتصاد کشور با وضعیت ویژه و بحرانی مواجه می‌شود، چرا که اقتصاد ایران مبتنی بر نفت است و این سونامی بهای نفت را در کمتر از چهار ماه به نصف کاهش داده و از این میزان نیز کمتر می‌شود و همین موضوع به شدت سبب کاهش درآمد ملی می‌شود.

این کارگزار بورس در پایان تاکید کرد: زلزله‌ای که شروع آن آمریکا بوده است، به شرق آسیا نیز رسیده و یکی‌یکی کشورها را در خواهد نوردید.