احسان رضاپور نیکرو*

طی ماه‌‌‌های اخیر بازار‌‌‌های مالی جهانی، تحولات قابل توجهی را تجربه کرده‌‌‌اند و بورس ایران نیز به‌رغم وابستگی کمتر، فشار‌‌‌های قابل ملاحظه‌‌‌ای را متحمل شده است. این مساله در مورد شرکت‌‌‌هایی که به نوعی با اقتصاد بین‌‌‌الملل درگیر هستند، بیشتر نمود یافته و موجبات نگرانی سرمایه‌‌‌گذاران را فراهم نموده است. لذا با توجه به وجود ابهاماتی در این خصوص و افزایش نسبی سطح ریسک و خطای سرمایه‌‌‌گذاری، توجه به موارد زیر برای جلوگیری از زیان‌‌‌های احتمالی، ضروری به نظر می‌رسد. ورود با حداکثر سرمایه فعال در بازار‌‌‌های قوی

جابجایی‌‌‌های متعدد سهام و تغییرات پیاپی در پرتفوی سرمایه‌‌‌گذاری در این گونه مواقع، گاه زیان‌‌‌های چند برابری به سرمایه‌‌‌گذاران تحمیل می‌‌‌‌‌‌کند و چون کلیت بازار در شرایط مطلوبی قرار ندارد، امکان بروز خطا بسیار افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد. لذا افزایش درصد نقدینگی در سبد دارایی‌ها، حداقل سرمایه‌‌‌گذاران را از این گزند دور نگاه داشته و فرصت ورود در شرایط افزایش اطمینان را فراهم می‌کند. غالب کارشناسان در مورد خرید در این گونه شرایط نیز برای حدود نیمی‌‌‌‌‌‌از کل ارزش سبد، روش پلکانی صعودی را مناسب‌تر می‌‌‌‌‌‌دانند به طوری‌که بیشترین حجم خرید با بهبود و برگشت شرایط بازار توام شود.

تشکیل سبد و عدم تمرکز در یک گروه و صنعت

این مساله در غالب اوقات مورد توصیه کارشناسان بازار سرمایه است، اما این امر در شش ماهه دوم سال که بیشتر سهم‌‌‌های پر بازده نیمه اول، روند اصلاحی را در پیش گرفته‌‌‌اند، اهمیت ویژه‌‌‌ای می‌‌‌‌‌‌یابد. سرمایه‌‌‌گذاران در این روش می‌‌‌‌‌‌توانند با شناسایی سود مورد انتظار از سهام یا گروهی خاص با کاهش درصد آن، به افزایش درصد سایرین در سبد خود اقدام کنند. بررسی روند گذشته بازار گروه‌‌‌های پربازده‌تر را در نیمه دوم سال نمایان‌تر می‌‌‌‌‌‌سازد.

توجه به شرایط بنیادی سهام و دوری از صف‌پرستی

در مواقعی که عمومیت بازار از شرایط عادی فاصله گرفته و رنگ کاهشی به خود می‌‌‌‌‌‌گیرد، غالبا شاهد افزایش اقبال به سهام شرکت‌‌‌های کوچک‌تر، تحت حمایت برخی سهامداران عمده آنان و به نوعی اصلاح افزایشی قیمت آنها به دلیل عدم اقبال در دوره رشد بازار هستیم. سهام این گونه شرکت‌‌‌ها غالبا با بتای منفی دراینگونه مواقع شرایط رشد قیمتی را برای خود فراهم دیده و توجه برخی فعالان بازار را به خود جلب می‌‌‌‌‌کنند. در این خصوص توصیه اکید کارشناسان بر لزوم توجه به شرایط بنیادی این شرکت‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌باشد و این مساله از آنجایی نشات می‌‌‌‌‌‌گیرد که بسیاری از سهام این گونه شرکت‌‌‌ها عموما در روند عادی بازار از نقد‌شوندگی مناسبی برخوردار نبوده و سهامداران خود را با مشکلات جدی مواجه می‌‌‌‌‌‌سازند.لذا توجه به این مساله و مطالعه شرایط بنیادی شرکت‌‌‌ها و شناسایی گزینه‌‌‌هایی مناسب با دیدگاه میان‌مدت و بلند‌مدت، می‌‌‌‌‌‌تواند با ریسک پایین‌تر، بازدهی مناسب‌تری را برای سرمایه‌‌‌گذاران به همراه داشته باشد. صرف حمایتی بودن روند برخی از این دسته سهم‌‌‌ها، رشد مقطعی و گرفتاری در صف فروش در کوتاه مدت و آینده نزدیک را با خود برای سرمایه‌‌‌گذاران به ارمغان می‌‌‌‌‌‌آورد.

*مدیر اجرایی ایران تحلیل