شاخص‌4 رقمی؛خیلی دور،خیلی نزدیک

گروه بورس- معامله‌گران بازار سهام هفته جاری را با التهاب سقوط شاخص کل به زیر مرز روانی ده‌هزار گذراندند. اما پس از وقوع این سقوط که بالاخره روز سه‌شنبه به حقیقت پیوست، در آخرین روز کاری هفته شاخص دوباره جان گرفت. حرکت مجدد شاخص و رسیدن آن به رقم ده‌هزار و ۲۰ واحد باعث شد تا شاخص کل در این هفته تنها یک روز را در محدوده چهاررقمی سپری کند.

شاخص کل رشد ۲۲ واحدی دیروز خود را مدیون تاثیر ۲۹واحدی نماد معاملاتی مخابرات بود. در حالی که ۴۶درصد از ارزش معادلات بازار در تصاحب نماد مخابرات‌ بود، این نماد همچنان به عنوان تک‌ سهمی قدر، شاخص را به مسیرهای مثبت و منفی هدایت می‌کند.

در معاملات روزهای اخیر در این هفته، مهر اقتصاد ایرانیان، هر روز بخش عمده‌ای از سهام مخابرات را که در صف‌های فروش جای داشت، خریداری کرد.

به طوری که روز یکشنبه ۱۵میلیون سهم از ۱۸میلیون سهمی که روی این نماد دادوستد شد را مهر اقتصاد ایرانیان خرید.

همچنین در روز دوشنبه با وجود تداوم صف فروش سهام مخابرات در بازار، مهر اقتصاد ایرانیان از ۴۸میلیون سهم معامله شده در آن روز، معادل ۳۸میلیون سهم را یک تنه خرید.

اما در ادامه خریدهایی که مهر اقتصاد ایرانیان انجام داده، روز گذشته نیز در دقایق آغازین معاملات حدود ۱۲میلیون سهم از نماد «اخابر» را معامله کرد.

پیش از انجام معامله یاد شده، نماد معاملاتی مخابرات از سوی دیگر معامله‌گران در قیمت روز قبل (مبلغ یک‌هزار و ۶۸۳) مورد دادوستد قرار می‌گرفت که از این بابت مهر اقتصاد ایرانیان مجبور شد تا رسیدن به قیمت هدف یعنی مبلغ یک‌هزار و ۷۳۳ریال، تمام سفارش‌های فروش را یکی پس از دیگری جمع‌آوری کند تا در قیمت مورد نظر خود معامله را انجام دهد.

از این رو به جای آنکه معامله «اخابر» را بلوکی صورت دهد، به دلیل شرایط موجود در بازار و به اجبار، این معامله را در قالب خرد انجام داد. (دستورهای ۵۰هزارتایی را وارد ماشین کرد) این روند در معامله مخابرات سبب شد تا میانگین قیمت سهام مخابرات بر شاخص اثر مثبت بگذارد و در نهایت در قیمت یک هزارو ۷۱۸به کار خود در آن روز پایان دهد. مخابرات در روز گذشته دو درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و ۲۹واحد مثبت بر شاخص کل اثر گذاشت.

این روال نشان می‌دهد که بازار دیروز تنها به دلیل معامله مخابرات مثبت شد.همچنین دو شرکت فولاد مبارکه و خوزستان به دلیل رشد قیمت شمش فولاد در LME که مورد توجه معامله‌گران بورسی قرار گرفتند و از صف‌فروش تا روز دوشنبه هفته جاری و پس از متعادل‌شدن در روز سه‌شنبه، روز گذشته با صف خرید مواجه شدند،این در حالی است که حرکت قیمت‌های جهانی فولاد تاثیر به‌سزایی در بازار داخلی فولاد ندارد.اما این دو شرکت فولادساز به دلیل تغییر قیمت جهانی شمش فولاد از ۳۲۰دلار به ۴۰۰دلار به صف خرید نشستند. در همین حال عامل مهم‌تر از نرخ‌های LME برای تبدیل صف‌های فروش این دو نماد به صف خرید، شایعه افزایش تعرفه واردات فولاد نگرش فعالان بازار را به سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها تغییر داد.شایعه‌ای که در پایان معاملات با تکذیب مواجه شد. با این حال چنین شوک‌هایی برای بازار به همان اندازه که خود عامل تغییر در بازار هستند، تکذیبشان نیز به بازار صدمه وارد می‌کند.با این حال یک میلیون و ۴۰۰هزار سهم «فولاد» مورد معامله قرار گرفت و معادل هفت میلیون و ۳۰۰هزار سهم آن در صف خرید باقی ماند. حدود ۸۵۰هزار سهم «فخوز» نیز در بازار دیروز معامله شد که ۵۷۰هزار سهم آن صف خرید داشت. در میان سایر نمادها نیز نماد گل‌گهر در دومین روز گره معاملاتی قرار داشت. در حالی که قبل از ورود مخابرات به بازار، شرایط برای سایر سهام مطلوب‌تر به نظر می‌رسید، اکنون با نزدیک شدن زمان برگزاری مجمع مخابرات و بسته شدن این نماد معاملاتی در بازار، فضا برای خودنمایی سهام دیگر مهیا می‌شود. اگر چه نبودن مخابرات علاوه بر حسنی که برای بازار دارد و توجه معامله‌گران به سهام دیگر معطوف می‌شود، کاهش حجم معاملات را در بازار به همراه دارد. از طرفی جهش‌های شاخص در مسیرهای مثبت و منفی از بین می‌رود.

به هررو بورس تهران برخلاف گذشته که بازدهی مطلوبی برای سرمایه‌گذاران در برداشت، اکنون حول وحوش ۵/۱۱درصد بازدهی دارد که در مقایسه با سود بانکی و گذشت هشت ماه از سال، رقم کمی است. این در حالی است که شاخص اکنون با رسیدن به رقم ده هزار و ۲۲ واحد شش دهم درصد نسبت به روزهای نخست سال جاری منفی است. افت شاخص نیز در این هفته معادل ۷/۱۷۷ واحد (برابر ۷/۱درصد منفی) به ثبت رسید. بازدهی بورس نیز در این هفته معادل ۶۶/۱ درصد منفی بود که اختلاف افت شاخص و بازدهی بورس از تقسیم سود نقدی «شاهد» پس از برگزاری مجمع سالانه نشات می‌گیرد. به هر حال بازار چهارشنبه همانند سایر چهارشنبه‌ها روال مثبت را تجربه کرد.

تجربه‌ای که بازار اوراق بهادار ایران از خود به جای گذاشته است اغلب، چهارشنبه‌های هر هفته بازار در شرایط مثبت به کار خود پایان داده است.شرایطی که به طور مکرر در دو سال اخیر با آن مواجه بوده و این موضوع را هم می‌توان یکی دیگر از دلایل مثبت شدن بازار چهارشنبه تلقی کرد.

اما در ابتدای هفته آتی، باید دید که بازار با به دست گرفتن روند اصلی خود چه فضایی را برای نفس کشیدن انتخاب می‌کند.