افت 40میلیارد ریالی ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری
گروه بورس- خالص ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کاهش 40میلیارد ریالی را در مقایسه با زمان اوج خود در اواسط مردادماه نشان می‌دهد.

«ایمان مقدسیان»،‌کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در توضیح دلایل این کاهش گفت: مجموع ارزش 13 صندوق سرمایه‌گذاری تا 20 آذرماه امسال، معادل 100میلیارد ریال بوده است. بخشی از این افت به علت خروج سرمایه‌گذاران و نقد کردن دارایی‌هایشان است و بخشی از این افت به دلیل شرایط خاص بازار در ماه‌های اخیر است.
وی یادآور شد: بیشترین رقم خالص ارزش دارایی‌ها متعلق به اواسط مرداد ماه امسال بود که معادل ۱۴۰میلیارد ریال را نشان می‌دهد.
در امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه ایران این مساله پیش‌بینی شده که صندوق‌ها تنها در دارایی‌های ریالی داخل کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.
وی ادامه داد: دارایی‌هایی که صندوق‌ها می‌توانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند عبارتند از: سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، حق تقدم خرید سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، هرگونه اوراق مشارکت، اوراق صکوک و اوراق بهادار رهنی با مجوز انتشار از سوی دولت، بانک مرکزی یا سازمان بورس که سود حداقلی آنها تضمین و مشخص شده باشد و یکی از موسسات معتبر بازخرید آنها را تضمین کرده باشد، گواهی‌های سپرده منتشره شده توسط بانک‌ها یا موسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی. وی در توضیح بیشتر گفت: این میزان تنوع در سرمایه‌گذاری‌های مختلف که در امیدنامه صندوق‌ها پیش‌بینی شده باعث می‌شود تا مدیران سرمایه‌گذاری صندوق‌ها بتوانند با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و میزان دارایی‌های خود این امکان را داشته باشند که بهترین تصمیم را بگیرند.
وی یادآور شد: لازم به ذکر است که کارمزد تخصیصی به ارکان صندوق‌ها بر مبنای نوع سرمایه‌گذاری آنها متفاوت است که این مساله در امیدنامه هر صندوقی به صورت کامل توضیح داده شده است.
«مقدسیان» اضافه کرد: وجود چنین انعطاف‌پذیری در ساختار تصمیم‌گیری مدیران سرمایه‌گذاری صندوق‌ها برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم، برای سرمایه‌گذاران کاهش یابد، علاوه بر این که نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری هم در این صندوق‌ها تضمین شده است. وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که پیش‌بینی چنین مسائلی در امیدنامه و اساس‌نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنها زیرساخت‌هایی را فراهم کرده است که استفاده بهینه از آن در گرو عملکرد مدیران صندوق‌ها است. وی این گونه نتیجه گرفت: بنابراین سرمایه‌گذاران باید عملکرد و سابقه مدیران صندوق‌ها را در نظر داشته باشند. سابقه چندین ماهه فعالیت صندوق‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آنها در تحقق این مساله موفق بوده‌اند و ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کمتر از بازار بوده است.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در مورد بازدهی صندوق‌ها از ابتدای فعالیت گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا 20 آذر ماه امسال سه صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز پربازده‌ترین صندوق‌ها هستند. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت 214روز از شروع فعالیت خود، 78درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 36صدم درصد است. وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با گذشت 232روز از فعالیت خود 36درصد بازدهی داشته است. بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 16صدم‌درصد است. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با گذشت 211روز از فعالیت خود، 31درصد بازدهی داشته و بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 15صدم درصد است. وی در خصوص کمترین بازدهی‌ها هم گفت: کمترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با 20درصد بازدهی منفی است. این صندوق در حالی تا 20 آذر ماه امسال 186روز از عمر خود را پشت سر گذاشت که در این مدت متوسط روزانه بازدهی این صندوق منفی 11صدم درصد بود.
وی در مورد میانگین موزون بازدهی هم گفت: میانگین موزون بازدهی از ابتدای تاسیس ۱۳صندوق سرمایه‌گذاری ۱۶درصد است و به طور متوسط ۱۸۸ روز از عمر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گذرد.
وی در مورد بازدهی ماهانه صندوق هم گفت: طی 30 روز گذشته (منتهی به 20آذر ماه امسال) پربازده‌ترین صندوق‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی و صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا بودند که بازدهی آنها به ترتیب 68صدم و 61صدم درصد بود. طی مدت مشابه میانگین وزنی بازدهی ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی 3درصد بود. وی افزود: در هفته گذشته بازدهی متوسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی 60/0درصد بود. در این هفته نیز صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی بیشترین بازدهی را کسب کرد.
وی صندوق پیشتاز را از لحاظ ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری اول خواند و گفت: صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با حدود ۱۷میلیارد ریال بزرگ‌ترین صندوق محسوب می‌شود و پس از آن هم صندوق سرمایه‌گذاری حافظ و نهایت‌نگر با ۸/۱۰ و ۵/۹میلیارد ریال بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
«مقدسیان» در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: تاکنون 666سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و 49درصد واحدهای سرمایه‌گذاری را از آن خود کرده‌اند و صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز بیشترین مخاطب را در بین حقیقی‌ها دارد.