ایسنا- دستورالعمل‌ صندوق‌های مبتنی بر سهام بعد از تصویب هیات مدیره شرکت بورس به سازمان بورس ارسال می‌شود.

محمود کریمی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس از تهیه دستورالعمل صندوق‌های مبتنی بر سهام خبر داد و گفت: در گذشته این ذهنیت وجود داشت که ابتدا دستورالعمل صندوق‌های مبتنی بر طلا به سازمان بورس ارسال شود، ولی در حال حاضر تصمیم بر این است که ابتدا دستورالعمل صندوق‌های مبتنی بر سهام ارسال شده و صندوق‌های مبتنی بر طلا هم در کنار آن ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین جهت در بخش تحقیق و توسعه شرکت بورس دستورالعمل مربوط به صندوق‌های قابل معامله در بورس تهیه شده است که به‌زودی در هیات مدیره شرکت نهایی و به سازمان بورس ارسال می‌شود.

کریمی تاکید کرد: در حال حاضر مطالعات کارشناسی این بخش انجام و دستورالعمل‌ مورد نظر تهیه شده، ولی به علت مشغله هیات مدیره شرکت تاکنون در هیات مدیره به تصویب نهایی نرسیده است. وی زمان راه‌اندازی صندوق‌های مبتنی بر سهام را مورد توجه قرار داد و افزود: امید این بود که تا آخر سال این صندوق‌ها در بازار بورس راه‌اندازی شود، ولی زمان تصویب و راه‌اندازی این طرح برعهده سازمان بورس است. گرچه در خصوص ابزارهای مشتقه و صندوق‌های مبتنی بر سهام برنامه این است که هر کدام زودتر به نتیجه برسند، ابتدا آن طرح اجرا شود. طبق گفته مدیرعامل سابق شرکت بورس قرار بود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا و ارز تا پایان سال در بورس کشور راه‌اندازی شود به‌طوری که طرح مطالعاتی سهام طلا و ارز در فروردین امسال به تصویب هیات‌ مدیره شرکت بورس رسیده و علی رحمانی از آن به‌عنوان نوآوری شرکت بورس در سال نوآوری و شکوفایی یاد کرد. دارایی این صندوق‌ها به جای سهام، طلا و ارز بوده و سرمایه‌گذاران واحدهای (یونیت) این صندوق‌ها را که مبتنی بر طلا و ارز است، خریداری می‌کردند، ولی در حال حاضر استراتژی بورس این است که ابتدا دستورالعمل صندوق‌های مبتنی بر سهام تهیه شده و در کنار آن نیز صندوق‌های مبتنی بر طلا به سازمان بورس ارسال شود. مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس در ادامه از آغاز مطالعات در مورد وضعیت بازار خبر داد و تصریح کرد: طبق دستور هیات مدیره و همزمان با تدوین مقررات صندوق‌های مبتنی بر سهام و ابزار مشتقه، مطالعاتی در مورد وضعیت بازار، حجم مبنا و وضعیت توقف معاملات و دامنه نوسان و سایر موارد در بخش تحقیق و توسعه در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در ابتدای راه قرار داریم و با انجام مطالعات کارشناسی در این بخش و براساس وضعیت فعلی بازار ممکن است در حجم مبنا و دامنه نوسان تغییراتی ایجاد شود. مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس یادآور شد: در همین زمینه وضعیت کشورهای مختلف نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا بعد از بررسی‌های کارشناسی پیشنهادات مورد نظر ارائه شود.