سنا - هیات‌مدیره سازمان بورس دستور‌العمل صدور مجوز و فعالیت مشاور پذیرش در نهم بهمن‌ماه را در ۲۰مادهو سه تبصره به تصویب رساند. متن این دستورالعمل به شرح زیر است:

تعاریف

ماده۱: اصطلاحات و واژه‌های تعریف شده در ماده۱ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴، به همان معانی در این دستورالعمل به کار می‌‌‌‌روند. واژه‌های دیگری نیز به شرح زیر تعریف می‌‌‌‌شوند:

سازمان: سازمان بورس و اوراق بهادار است. هیات‌پذیرش: منظور هیات‌پذیرش اوراق بهادار مذکور در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران یا هیات‌پذیرش کالای مذکور در دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران یا هیات پذیرش فرابورس در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در شرکت فرابورس ایران که بعدا به تصویب می‌رسد، است.

بورس اوراق بهادار: منظور شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سهامی‌‌‌‌عام) است.

بورس کالای ایران: منظور شرکت بورس کالای ایران(سهامی‌‌‌‌عام )است.

فرا بورس: منظور شرکت فرا بورس ایران(سهامی‌‌‌‌عام) است.

کارگزار: منظور شرکت کارگزاری عضو بورس اوراق بهادار، بورس کالای ایران یا فرابورس است.

عرضه اولیه: عرضه اوراق بهادار برای اولین بار جهت معامله در بورس یا فرابورس.

مشاور پذیرش: شخصی است که با مجوز سازمان طبق مقررات این دستورالعمل برای پذیرش اوراق بهادار شرکت‌های متقاضی پذیرش در بورس یا بازار خارج از بورس و همچنین پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران اقدام می‌نماید.

شرایط اعطای مجوز

ماده۲‌: متقاضی دریافت مجوز مشاور پذیرش باید با تکمیل فرم‌های طراحی ‌شده توسط سازمان، تقاضای خود را ارائه دهد. مجوز مشاور پذیرش توسط هیات‌مدیره سازمان به اشخاص زیر اعطاء خواهد شد:

۱ - شرکت کارگزاری که به آن کارگزار معرف نیز می‌گویند، ۲ - شرکت تامین سرمایه، ۳ - شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری، ۴- سایر اشخاص حقوقی که هیات‌مدیره سازمان مشخص می‌کند.

ماده۳‌: مشاور پذیرش موظف است برای انجام امور مربوط به معرفی اوراق بهادار شرکت‌ها به‌منظور پذیرش در بورس یا فرابورس و معرفی کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا به بورس کالای ایران برای پذیرش، بخش مطالعاتی و اجرایی جداگانه‌ای فراهم آورد.

ماده۴‌: متقاضی دریافت مجوز مشاور پذیرش‌، مکلف است حداقل یک نفر با گواهی‌نامه تحلیل‌گری بازار سرمایه را به صورت تمام وقت برای انجام امور مربوط به معرفی شرکت‌ها، کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا جهت پذیرش در بورس‌ یا فرابورس در اختیار داشته باشد.

تبصره: در صورتی که به تشخیص معاونت نظارت بر نهادهای مالی و موافقت رییس سازمان، تعداد دارندگان گواهی نامه‌ تحلیل‌گری بازار سرمایه کافی نباشد، مشاور پذیرش می‌‌‌‌تواند کارشناس موضوع ماده۴ را از میان دارندگان گواهی نامه اصول مقدماتی بازار سرمایه که به تشخیص سازمان تجربه کافی داشته باشند، انتخاب کند.

ماده۵‌: سازمان ظرف حداکثر ۳۰ روز پس از تکمیل مدارک متقاضی، نظر هیات‌مدیره سازمان را به وی ابلاغ می‌کند. در صورت اعطای مجوز به متقاضی، وی حداکثر ۶۰ روز پس از دریافت مجوز، ملزم به تشکیل و تجهیز بخش مربوطه و ارائه خدمات است.

ماده۶‌: حداقل سرمایه ثبت و پرداخت‌شده مشاور پذیرش ۳ میلیارد ریال است. در صورتی که متقاضی به فعالیت دیگری به جز مشاوره پذیرش اشتغال داشته باشد، حداقل سرمایه آن معادل یک میلیارد ریال به علاوه‌ حداقل سرمایه تعیین شده برای فعالیت‌های دیگر وی است.

ماده۷: مجوز فعالیت مشاور پذیرش برای دوره دو ساله اعطا می‌شود و پس از اتمام دوره مزبور، مجوز قابل تمدید است.

تبصره: هزینه اعطا و تمدید مجوز فعالیت مشاور پذیرش سالانه توسط شورای عالی بورس تعیین و توسط «سازمان» دریافت می‌شود.

الزامات و چگونگی ارائه خدمات مشاور پذیرش

ماده۸‌: شرح خدمات مشاور پذیرش در قراردادی که با رعایت ماده۱۱ بین مشاور پذیرش و متقاضی پذیرش اوراق بهادار یا کالا در بورس یا فرا بورس مربوطه منعقد می‌شود، پیش‌بینی می‌گردد. این قرارداد که در سه نسخه تنظیم می‌شود و مشاور پذیرش و طرف قرارداد هرکدام یک نسخه را در اختیار خواهند داشت، تعهدات و حقوق دو طرف را مشخص خواهد کرد و حداقل موارد زیر را دربرمی‌گیرد:۱ - ‌ میزان حق‌الزحمه مشاور پذیرش و‌ تعهدات طرف قرارداد، شامل ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای رسیدگی به درخواست پذیرش براساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس یا فرابورس مربوطه؛

۲ - دوره قرارداد و شروط احتمالی اتمام پیش از موعد آن.

۳ - انتخاب داور به‌منظور رسیدگی به اختلافات احتمالی.

ماده۹‌: مشاور پذیرش مکلف است حداکثر ۷ روز کاری پس از امضای قرارداد، یک نسخه از آن را برای سازمان ارسال دارد.

ماده۱۰‌: مشاور پذیرش ملزم است درصدی از حق‌الزحمه قرارداد موضوع ماده۸ را به میزانی که توسط شورای عالی بورس تعیین می‌گردد، بابت حق رسیدگی و نظارت به سازمان پرداخت نماید.

ماده۱۱: خدمات قابل ارائه توسط مشاور پذیرش، خدماتی است که در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران آمده است و در دستورالعمل مشابه در شرکت فرابورس ایران پیش‌بینی می‌شود.

ماده۱۲: مشاور پذیرش مکلف است یک نفر از همکاران مطلع خود را برای انجام پیگیری‌های لازم در طول مدت بررسی تقاضای پذیرش شرکت یا کالا یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا، به بورس یا فرابورس مربوطه معرفی کند.

ماده۱۳: عرضه اولیه کلیه اوراق بهاداری که از طریق مشاور پذیرش در بورس یا فرابورس پذیرفته شده‌اند، درصورت پیش‌بینی در قرارداد موضوع ماده۸، از طریق مشاور پذیرش انجام می‌شود.

تبصره: طرف قرارداد موضوع ماده۸ با مشاور پذیرش، در صورت عدم رضایت از خدمات مشاور پذیرش می‌‌‌‌تواند موضوع را به مشاور پذیرش، سازمان، بورس یا فرا بورس مربوطه اعلام نماید. در صورتی که مشاور پذیرش اقدام لازم را جهت کسب رضایت وی فراهم

نیاورد و در انجام قرارداد کوتاهی نماید، طرف قرارداد می‌تواند مشاور پذیرش خود را تغییر دهد.

ماده۱۴: در قرارداد موضوع ماده۸، طرفین می‌توانند متعهد شوند که عرضه اوراق بهادار و کالای موضوع قرارداد برای حداکثر شش ماه پس از عرضه اولیه منحصرا از طریق مشاور پذیرش یادشده انجام شود.

شرایط تعلیق و لغو مجوز

ماده۱۵‌: در صورتی‌که مشاور پذیرش هریک از شرایط اعطای مجوز موضوع این دستورالعمل را نقض نماید، مرجع صالح رسیدگی به تخلفات می‌تواند تا تحقق مجدد آن شرایط، مجوز یادشده را معلق کرده و مدت زمانی را برای تحقق شرط مزبور تعیین کند. در صورت عدم تحقق شرایط، مجوز مذکور لغو خواهد شد.

ماده۱۶‌: در صورت تخلف مشاور پذیرش از انجام وظایف تعیین‌شده در این دستورالعمل‌، سازمان بورس اوراق بهادارتهران، بورس کالای ایران و فرا بورس یا هر ذی‌نفع می‌تواند موضوع را جهت رسیدگی به مرجع مربوطه ارجاع دهد. مرجع رسیدگی کننده در صورت احراز تخلف، می‌تواند مشاور پذیرش را به یکی از موارد زیر محکوم نماید:

۱ - تذکر کتبی بدون درج در پرونده،

۲ - اخطار کتبی با درج در پرونده،

۳ - تعلیق مجوز مشاور پذیرش برای مدت معین،

۴ - لغو مجوز مشاور پذیرش‌،

ماده۱۷‌: در صورت درخواست مشاور پذیرش برای لغو مجوز، هیات مدیره سازمان حداکثر در مدت ۱۵ روز کاری به این درخواست رسیدگی خواهد کرد و تا زمان اعلام نظر هیات مدیره سازمان، مشاور پذیرش موظف است به وظایف خود عمل کند. در این صورت، مشاور پذیرش مکلف است کلیه تعهدات موضوع قراردادهای خود را به پایان رسانیده یا با کسب موافقت طرف‌های قرارداد، این وظایف را به مشاور پذیرش دیگری واگذار نموده و کلیه هزینه‌های مربوطه را تامین نماید.

سایر موارد

ماده۱۸: در صورت لزوم، این دستورالعمل با پیشنهاد رییس سازمان و تصویب هیات مدیره سازمان اصلاح خواهد شد.

ماده۱۹: با تصویب این دستورالعمل، آیین‌نامه فعالیت کارگزار معرف و کارگزار متعهد خرید در بورس اوراق بهادار مصوب مورخ سوم مردادماه ۸۴ شورای بورس ملغی می‌شود.

ماده۲۰: این دستورالعمل در ۲۰ ماده و ۳ تبصره تهیه شده و در تاریخ نهم بهمن‌ماه ۸۷ به تصویب هیات مدیره سازمان رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.