ارزیابی شرکت‌های اصل 44 تخصصی‌تر می‌شود

گروه بورس - مجید اسکندری: در فرآیند اجرایی قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، نهادهای اجرایی و نظارتی در سطوح و مراحل مختلف مانند هیات عالی واگذاری، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و ... فعالیت می‌کنند.

در این فرآیند مراحلی چون تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، دریافت فهرست شرکت‌ها و تحویل به سازمان خصوصی‌سازی به عنوان مراحل اولیه اجرای فرآیند خصوصی‌سازی و ارزیابی و قیمت‌گذاری سهام، فروش سهام شرکت‌ها و نظارت بعد از فروش نیز مراحل بعدی این فرآیند را تشکیل می‌دهند.

جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان یک تشکل حرفه‌ای فعال به منظور تسریع در فرآیند اجرایی خصوصی‌سازی، آمادگی خود را برای همکاری با سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده و سازمان خصوصی‌سازی نیز به این منظور مذاکراتی را با جامعه حسابداران رسمی انجام داده است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، جامعه حسابداران رسمی روز سه‌شنبه در نشستی مشترک با سازمان خصوصی‌سازی زمینه‌های همکاری را بررسی و نحوه تعامل حسابداران با این سازمان را تشریح کرد.

مشارکت یا وظیفه ملی

دکتر مهدی کرباسیان رییس شورای عالی جامعه حسابداران در این نشست با اشاره به اهمیت خصوصی‌سازی، جایگاه حسابداران رسمی در دنیا را مورد تاکید قرار داد و گفت: وظیفه حسابداران رسمی در همه جای دنیا کمک به شفاف‌سازی و سلامت اقتصادی و نظارت بر انجام وظایف بخش خصوصی است.از سوی دیگر حسابداران و حسابرسان، همواره استانداردها و مقررات مصوب دولت را با امور انجام شده، مورد تطابق قرارداده تا از این طریق، اطمینان بخشی را افزایش دهند. وی افزود: در فرآیند خصوصی‌سازی در دنیا، دولت‌ها با وجود حسابرسان مستقل، اطمینان دارند زمانی که شرکت‌ها را از بدنه خود جدا کردند، نظارت بر آنها با دقت و شدت بیشتری ادامه می‌یابد اما در کشور ما هنوز این موضوع جا نیفتاده است. کرباسیان خاطرنشان کرد: جامعه حسابداران رسمی، همکاری با نهادهای پولی و مالی و حتی تدوین قوانین اقتصادی را وظیفه ملی خود می‌داند و با تکیه بر ۱۵۰۰نفر نیروی متخصص خود می‌تواند در همه زمینه‌ها، موثر واقع شود. وی با اشاره به تشکیل کارگروه اصل ۴۴ در جامعه حسابداران رسمی گفت: آیین‌نامه داخلی برای کارگروه یاد شده نوشته و تصویب شده و جلساتی نیز برای بررسی زمینه‌های همکاری جامعه با سازمان برگزار شده و امیدواریم بتوانیم این وظیفه ملی را به بهترین وجه انجام دهیم.

مشارکت چهار مرحله‌ای

در ادامه ناصر محامی عضو کارگروه اصل ۴۴ جامعه حسابداران رسمی به تشریح زمینه‌های همکاری جامعه با سازمان پرداخت و گفت: جامعه حسابداران می‌تواند از طریق مشارکت در تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ در اولین مرحله از فرآیند خصوصی‌سازی سهیم باشد.

از سوی دیگر می‌تواند در زمینه ارائه خدمات آماده‌سازی شرکت‌ها برای شروع عملیات ارزیابی مانند انواع خدمات مالی، حسابداری، اصلاح ساختار در این مرحله فعالیت کند.

وی افزود: در مرحله بعد موسسات حسابرسی، شاغلان انفرادی و اعضای غیرشاغل جامعه می‌توانند با مشارکت در پروژه‌های ارزیابی در مرحله قیمت‌گذاری و ارزیابی سهام شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی کمک کنند.

این حسابدار رسمی سپس گفت: مرحله نظارت بعد از فروش مرحله نهایی فرآیند خصوصی‌سازی محسوب می‌شود که در این مرحله زمینه‌های حفظ اشتغال، کارآیی و بهره‌وری و رعایت مقررات و موازین مورد نظارت واقع می‌شود که در این مرحله نیز جامعه حسابداران رسمی می‌تواند با مشارکت در پروژه‌های نظارتی، حسابرسی رعایت، حسابرسی عملیاتی و ارائه گزارش‌های مربوط به رعایت تعهدات فروش حضور داشته باشد.

محامی خاطرنشان کرد: همکاری جامعه حسابداران رسمی با سازمان خصوصی‌سازی و نهادهای اجرای قانون سیاست‌های اصل۴۴ می‌تواند در مشخص کردن ابهامات و نارسایی‌های قانون، آیین‌نامه‌ها، دستور‌العمل‌ها و فرآیندها موثر واقع شود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری

در ادامه این نشست، کرد زنگنه رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به سنگین و فشرده بودن عملیات واگذاری این سازمان گفت: ما برای تسریع در این عملیات، نیاز به نوشتن یک تفاهم‌نامه با جامعه حسابداران داریم که به موجب آن با تشکیل یک کارگروه مشترک وارد مراحل اجرایی شویم.

وی افزود: در بانک اطلاعات سازمان خصوصی‌سازی ۹۹۴شرکت وجود داشت که تاکنون ۴۰۲شرکت آن واگذار یا منحل شده و در حال حاضر با تعداد ۵۹۲شرکت روبه رو هستیم که باید تا پایان سال ۸۸ حدود ۴۰۰شرکت آن واگذار شود و شرکت‌های صدر اصل ۴۴ نیز تا سال ۹۳ باقی بمانند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره انتظار این سازمان از جامعه حسابداران رسمی گفت: ما در مرحله آماده‌سازی، صورت حساب‌های سه‌ساله مالی را از شرکت‌های مادرتخصصی گرفته و به ارزیاب‌ها ارائه می‌دهیم و به دلیل حساسیت موجود، دوباره ارزیابی آنها را بازبینی می‌کنیم.

وی افزود: در مرحله ارزیابی و کارشناسی، تیم‌های حسابرسی - کارشناس رسمی می‌توانند در کنار یکدیگر به ما کمک کنند، البته هر حوزه باید تیم‌های تخصصی خود را داشته باشد.

ایجاد مدل جهانی نظارت

رییس سازمان خصوصی‌سازی سپس گفت: در مرحله نظارت، این سازمان یک طرح مطالعاتی دارد که یک گروه قوی، ۲۷ استاندارد جهانی در خصوص نظارت پس از واگذاری را بررسی کرده و بر این اساس یک مدل ارزیابی و نظارت تهیه کرده‌اند. ما ۲۸ شرکت را به عنوان پایلوت در این مدل قرار دادیم و دیدیم که ۲۴شرکت از آنها با رشد شاخص‌ها روبه رو شده‌اند.

همچنین در این نشست نظام‌الدین ملک‌آرایی دبیرکل جامعه حسابداران رسمی با اشاره به زمینه‌های گسترش همکاری جامعه و سازمان گفت: همکاری اخیر، می‌تواند زمینه استفاده از غیرشاغلان حرفه را نیز فراهم آورد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این فرآیند از خدمات اشخاص حرفه‌ای استفاده می‌شود، می‌توان از لحاظ رعایت کیفیت و اخلاق حرفه‌ای نیز اطمینان بخشی کرد.

مراقبت کامل از حرفه حسابداری

وی افزود: مراقبت‌های حرفه‌ای به طور کامل در جامعه حسابداران رعایت می‌شود و با وجود گردش مالی پایین جامعه، آرای برخورد با تخلفات در این تشکل با سازمان حسابرسی یا سازمان امور مالیاتی، زیاد است و این نشان از اهمیت شفافیت دارد. دبیرکل جامعه حسابداران از رییس سازمان خصوصی‌سازی خواستار شد که با توجه به اهمیت و حساسیت ارزیابی شرکت‌های قابل واگذاری، لازم است حق‌الزحمه مناسبی برای حسابداران رسمی از سوی سازمان خصوصی‌سازی تعیین شود زیرا در غیر این‌صورت، حسابداران برای همکاری با این سازمان رغبتی نخواهند داشت.

براساس این گزارش مقرر شد، مدیران و اعضای کارگروه اصل ۴۴ جامعه حسابداران رسمی و اعضای هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی در نشست مشترکی که امروز در سازمان خصوصی‌سازی برگزار می‌شود، به بررسی جزئیات همکاری‌ها بپردازند.