توضیح سازمان بورس در خصوص ماده 55 قانون بازار اوراق بهادار

ایلنا - به دنبال انتشار مطلبی مبنی بر تخلف سازمان بورس از ماده ۵۵ قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس اطلاعیه‌‏ای صادر کرده است. این سازمان اعلام کرد: در پی درج مطلبی در برخی از رسانه‌‌ها مبنی بر تخلف سازمان بورس و اوراق بهادار از مقررات ماده ۵۵ قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا درخصوص ترکیب سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مراتب زیر جهت اطلاع عموم مردم به ویژه سرمایه‌گذاران و دیگر فعالان بازار اوراق بهادار کشور اعلام می‌شود:

۱ - شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده و مسوولان وقت سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران حتی قبل از تصویب قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا نسبت به پذیره‌نویسی، تعیین ترکیب سهامداری و در نهایت تشکیل و تاسیس آن اقدام کرده‌اند و تعدادی از سهامداران آن در زمان تاسیس بیش از ۵درصد سهامدار بوده‌اند که یکی از سهامداران عمده، سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران بود که به میزان ۰۳/۳۲درصد سهامدار بوده است.

این میزان سهام بعدها به ۰۳/۲۷درصد کاهش یافت و در اجرای مفاد ماده ۵۷ قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا، سهام مزبور به سازمان بورس و اوراق بهادار منتقل شده است.

در خبر و مطالب منتشره بدون در نظر گرفتن موارد فوق گفته شده است که سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل سهامدار بودن بیش از ۵درصد در شرکت سپرده‌گذاری مرتکب تخلف شده است و در شرایطی که این سازمان راسا نسبت به تشکیل آن در بدو امر اقدام نکرده و سهام متعلقه به آن طی فرآیند قانونی مشخصی منتقل شده است. لذا استفاده از عناوینی همچون تخلف یا نقض قانون با واقعیات مزبور مطابقت ندارد و امیدواریم که بیان چنین مطالبی تنها به دلیل ناآگاهی یا عدم دقت و توجه کافی به سوابق موضوع بوده و هدف آن ایجاد شائبه و تردید در بین خوانندگان چنین مطالبی نباشد.

۲ - پر واضح است که کلیه نهاد و تشکل‌های فعال در بازار اوراق بهادار ج.ا.ا باید خود را با احکام و مقررات قانونی جدید تطبیق دهند.

در همین راستا نیز سازمان‌های کارگزارانی که مسوولیت عملیات اجرایی بورس‌ها را داشتند به شرکت‌های سهامی تبدیل شده‌اند که مدت زمان اجرایی شدن آنها متفاوت بوده است.

درخصوص شرکت سپرده‌گذاری نیز اقداماتی در راستای مصوبات شورای عالی بورس و اوراق بهادار و هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور تطبیق این نهاد مهم مالی با مقررات قانونی به عمل آمده که در مراحل تطبیق نیز اولویت‌های قانونی مدنظر قرار گرفته است. به نحوی که در ابتدای امر موضوع فعالیت این شرکت، ترکیب هیات مدیره و بالاخره اساسنامه شرکت اصلاح شد و دارندگان سهام بالای پنج درصد نیز ملزم به واگذاری مازاد سهام خود شدند. بخشی از سهام مازاد نیز به وسیله دارندگان آن به متقاضیان واجد شرایط واگذار شد. اما این امر به این معنی نیست و نخواهد بود که مالکان سهام بالای ۵درصد به فروش سهام خود به ثمن بخس ملزم شوند یا اینکه مجبور شوند سهام خود را به افراد غیر واجد شرایط واگذار کنند که در جریان سهامداری در این شرکت تنها هدف سودآوری را دنبال می‌کنند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یکی از مهمترین نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار است که یکی از مهمترین وظایف این بازار یعنی تسویه و پایاپای معاملات اوراق بهادار و کلیه عملیات پس از معاملات را انجام می‌دهد.

هیات مدیره سازمان بورس واوراق بهادار نیز شرایطی را برای سهامدار شدن در این شرکت تصویب کرده است که باید رعایت شود و اگر هدف از بیان مطالب و عناوین خلاف واقع این است که سهام این شرکت به ثمن بخس خریداری شود یا سهام آن به افرادی که شرایط لازم را ندارند واگذار شود باید تاکید کنیم که مطمئنا چنین هدفی محقق نخواهد شد.

با اعلام مراتب فوق جهت آگاهی بیشتر عموم فعالان بازار اوراق بهادار اعلام می‌‌کند که اقدام ضروری، مهم و اولویت‌دار جهت تطبیق وضعیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با مقررات قانونی به عمل آمده است و موضوع واگذاری سهام مازاد ۵درصد متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در دستور کار مالکان سهام بوده و هم‌اکنون موضوع واگذاری ۵درصد از آن به شرکت بورس کالای ایران و ۵درصد دیگر به شرکت فرابورس در شرف انجام است و ما بقی سهام آن نیز با فراهم شدن شرایط قانونی به اشخاص واجد شرایط مطمئنا واگذار خواهد شد.