دکتر احمد یزدان پناه

بخش پایانی

تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و قیمت درخواستی فروش و حجم یک سهم خاص رابطه تنگاتنگی باهم دارند و نقش بسیار مهمی در نقدشوندگی بازار بازی می‌کنند. همان طور که اشاره شد قیمت پیشنهادی خرید عبارت است از بالاترین قیمتی که یک سرمایه‌گذار تمایل دارد برای یک سهم بپردازد. در حالی که قیمت درخواستی پایین‌ترین قیمتی است که یک سرمایه‌گذار حاضر است سهام خود را به آن بفروشد. از آنجا که این دو قیمت باید برای انجام یک معامله با هم مطابقت داشته باشند بنابراین اسپرد با حجم کم معاملات در بورس‌ها مطابقت و سازگاری دارد و برعکس.

اگر تفاوت دو قیمت پیشنهادی خرید و درخواستی فروش در مورد یک سهم به طور نسبی بزرگ باشد این به آن معنی است که خریداران و فروشندگان از هم دورند و به احتمال زیاد معامله‌ای صورت نخواهد گرفت مگر آنکه آنها روی قیمتی توافق کنند.

این دامنه یا اسپرد تا چه زمانی بزرگی و اندازه خود را حفظ می‌کند؟ تا زمانی که تعداد معاملات کم و سطح حجم آنها پایین‌ است و نقدشوندگی ضعیف است. لذا یکی از آن دو قیمت و یا هر دو آنها باید تغییر کنند و قیمت بازار حرکت نماید تا معاملات در بورس‌ها صورت پذیرند هر چه این اسپرد کمتر باشد به آن معنی است که فاصله خریدار و فروشنده برای توافق بر سر آن سهام کمتر است و در نتیجه احتمال اینکه معامله زودتر تحقق یابد بیشتر می‌باشد. اگر بازار به طور پیوسته این دو قیمت را به هم نزدیک سازد آن بازار در آن سهام خاص از قدرت نقدشوندگی خوبی برخوردار است. هر چند معیارهای کمی خوبی برای سنجش نقدشوندگی بازار سهام و بورس‌ها مطرح می‌کنند. ولی باید به یاد داشت که نقدشوندگی بیشتر معیاری کیفی است. یعنی نمی‌توان تنها با توجه به حجم سهام، چگونگی نقدشوندگی یک سرمایه‌گذاری را ارزیابی کرد.

کارگزاری بانک کشاورزی - مدیریت تحقیق و مشاوره