سنا - شرکت مخابرات قطر و شرکت بین‌المللی سلام از لیست شرکت‌های بورسی بحرین و دوبی خارج و به بازار مالی دوبی وارد شدند. کاهش شدید قیمت نفت خام و تداوم بحران مالی در جهان موجب شده تا بازارهای مالی کشورهای عربی از وضعیت مناسبی برخوردار نباشند.کسر بودجه ۵/۱‌‌میلیارد دلاری کشور اردن و کاهش ۵۹‌‌میلیارد ریالی دارایی‌‌های خارجی عربستان سعودی نشان از شرایط نامناسب بازارهای مالی در کشورهای عربی دارد.

استقبال بریتانیا از سرمایه‎گذاران خلیج فارس

دولت بریتانیا اعلام کرد این کشور از سرمایه‎گذاران صندوق‎های سلطنتی کشورهای خلیج فارس استقبال می‎کند. پیتر مندلسون دبیر تجاری بریتانیا هنگام بازدید از ابوظبی گفت که وی با برخی از مسوولان این صندوق‎ها گفت و گو کرده و برخلاف اغلب کشورها، بریتانیا به شدت از سرمایه‎گذاران اماراتی و سایر کشورهای منطقه به سرمایه‎گذاری در بریتانیا تشویق و استقبال می‎کند.

کسر بودجه ۵/۱‌‌میلیارد دلاری اردن

باسم سالم، وزیر دارایی اردن، انتظار دارد کسر بودجه این کشور در سال جاری به حدود ۵/۱‌‌میلیارد دلار برسد. پیش‎بینی وی حدود ۵۰ درصد بیش از کسر بودجه تخمینی یک‌‌میلیارد دلاری بودجه سال جاری اردن است. به اعتقاد وی این کسری تاثیر سویی بر بیکاری و فقر در این کشور داشته و دولت اصلاحیه‎ای بر برخی قوانین اعمال کرده و ضمن کاهش هزینه‎ها، تلاش می‎کند سرمایه‎گذاران بیشتری را جذب کند.

خروج دو شرکت از بورس‎های بحرین و دوبی

بازار اوراق بهادار مسقط (DSM) از فرآیند لغو پذیرش شرکت مخابرات قطر (Qtel) و شرکت «بین‎المللی سلام (SIIL)» در بورس‎های بحرین و دوبی و ثبت انتقال سهامداری به سوابق «بازار مالی دوبی (DFM)» خبر داد. این تصمیم پس از بازبینی طرح گسترش اخیر این شرکت، حجم معاملات بسیار پایین آن و الزامات اجرایی آن که مغایر با پذیرش چندگانه است ، اتخاذ شد.

کاهش دارایی‎های خارجی سعودی

آمار و ارقام منتشره از سوی «آژانس پولی عربستان سعودی (SAMA)» نشان می‎دهد که به‌رغم ثبت بیشترین مازاد بودجه در سال ۲۰۰۸ میلادی در این کشور، دارایی‎های خارجی عربستان در پایان فوریه با ۵۹‌‌میلیارد ریال سعودی کاهش، به ۹۹/۱۷۰۹ ریال رسیده است. اقتصاددانان سعودی اعتقاد دارند که این کاهش به علت سقوط شدید قیمت نفت خام تولیدی این کشور و سیاست کاهش بدهی دولتی، کاهش ارزش برخی سرمایه‎گذاری‎های انجام شده از سوی این کشور وهمچنین به علت بروز بحران مالی جهانی بوده است.

تاریخ جدید معرفی پول واحد GCC

روسای بانک‎های مرکزی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در اجلاس آتی خود که قرار است در مسقط برگزار شود، نسبت به اعلام تاریخ جدید ارز مشترک تحت فشار هستند. GCC ماه گذشته به طور رسمی اعلام کرد که انتشار اسکناس و سکه پول مشترک در زمان تعیین شده، یعنی سال ۲۰۱۰ انجام خواهد شد، اما برخی تحلیل‎گران معتقدند که این پروژه که ابتدا ۸ سال پیش معرفی شده بود، دوباره به تعویق خواهد افتاد. سایمون ویلیامز، اقتصاددان منطقه بانک HSBC گفت: چنانچه در پایان این نشست توفیقی حاصل نشود، این طور نتیجه‎گیری خواهد شد که این پروژه به فراموشی سپرده می‌شود.