بازدهی بورس دو رقمی شد

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

ارزیابی اوضاع بازار سهام و نرخ واقعی بازده سرمایه‌گذاری در بورس. با گذشت تنها ۷هفته از آغاز سال

بازدهی بورس تهران دو رقمی شد

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: درحالی بورس تهران هفتمین هفته امسال را پشت‌سر می‌گذارد که نسبت به پارسال همین موقع از شرایط مثبتی برخوردار است.

بورس از ابتدای سال تاکنون ۳۰روز کاری را طی کرده که از این زمان ۲۶روز مثبت و ۴روز منفی (نه چندان جدی) را تجربه کرده است.

شاخص کل بورس که در پایان سال ۸۷ به زیر هشت هزار واحد افت کرده بود در روز گذشته به هشت‌ هزارو ۸۷۴واحد رسید‌،‌ که نسبت به ابتدای سال ۸۰۸واحد رشد داشت.

این شاخص در واقع همان شاخص بازده نقدی و قیمت است که با توجه به تغییر نرم‌افزار بورس، با کسر سود سهام پس از برگزاری مجامع محاسبه می‌شود.

از سویی دیروز بازدهی بورس با رسیدن به رقم ۱/۱۰درصد دورقمی شد. این درحالی است که سال قبل بازدهی بورس در ۲۱خردادماه به ۱۰درصد رشد رسید و در واقع می‌توان نتیجه گرفت که امسال حرکت بازار در حدود یک ماه زودتر آغاز شده است.

گرچه باید یادآوری کرد که حرکت بورس در سال گذشته از اواخر فروردین‌ماه آغاز شد، اما امسال ما از ابتدای سال شاهد رونق بورس بودیم.

ارزش بورس که در ابتدای امسال ۴۶هزار میلیارد تومان بود نیز با ۴هزار میلیارد ریال افزایش به ۵۰هزار میلیارد ریال رسید.

از سویی میانگین ارزش معاملات روزانه بورس در حال حاضر از ۵میلیارد تومان به ۱۰میلیارد تومان رسیده است.

این درحالی است که رقم مزبور نسبت به دوران رونق بورس در ابتدای سال گذشته یعنی اردیبهشت تا مردادماه که حدود ۱۵ تا ۲۰میلیارد تومان بود بسیار کمتر است و این بدان معنی است که در زمینه حجم معاملات با دوران رونق بورس در سال گذشته فاصله زیادی داریم.

نکته قابل توجه این که از ۵شرکت بزرگ بورس یعنی مخابرات، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، مس و سایپا چهار شرکت از شرکت‌های اصل ۴۴ هستند.

اما مهمترین دلیل این رشد جهشی را عمدتا می‌توان مربوط به افزایش قیمت‌های جهانی دانست.

همانطور که سال قبل نیز تا مردادماه به دنبال افزایش قیمت مس، روی و نفت و ... رونق بورس را شاهد بودیم اکنون نیز در شرایطی نظیر سال قبل با توجه به رشد ۴۰ تا ۵۰درصدی قیمت این کالاها قرار داریم.

از سویی نزدیکی فصل مجامع و رشد شاخص‌ها به شکل سنتی در اردیبهشت و خردادماه که با رشد قیمت سهام شکل می‌گیرد از دیگر دلایل رونق فعلی بورس است.

اما نمی‌توان به این شرایط مثبت و پایداری آن امیدوار بود. چرا که با وجود بازدهی ۳۶درصدی بورس تا پایان مردادماه سال قبل، در پایان همان سال بازدهی بورس به منفی ۱۲درصد رسید و بعید نیست که با تغییرات قیمت‌های جهانی و حتی مسائل داخلی امسال نیز شاهد افتی این‌چنین باشیم.

به ویژه اینکه اکنون قیمت سهام برخی شرکت‌ها به جایی رسیده که بازار با هیجان، آنها را خریداری می‌کند و همانطور که سال‌های قبل نیز اتفاق افتاد، ممکن است این قیمت‌ها تاحدی حبابی باشد.

همچنین عرضه بانک تجارت در بورس نیز می‌تواند بخش مهمی از نقدینگی بازار را خارج کرده و خود به چرخش شرایط بازار کمک کند.

از سوی دیگر بحث انتخابات که در صورت تداوم یا تغییر دولت فعلی می‌تواند رویکرد دولت آینده را نسبت به اقتصاد تغییر دهد از جمله مباحث تاثیرگذار بر بورس تهران است.

در کنار همه این عوامل هدفمندسازی یارانه‌ها نیز عامل مهم دیگری است که در کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیرات منفی خود را بر بورس اعمال کند.

عکس: نگار متین‌نیا