گروه بورس - سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز تاسیس هفدهمین صندوق سرمایه‌گذاری را به نام صندوق سرمایه‌گذاری بورس بیمه صادر کرد.

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در گفت‌و‌گو با «سنا» افزود: در صورتی که این صندوق در سه ماه آینده پذیره‌نویسی اولیه خود را با موفقیت به پایان برساند، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت خواهد کرد.
رضا کیانی اظهار داشت: شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران مدیر و ضامن و موسسه حسابرسی آزمون پرداز، متولی و حسابرس این صندوق سرمایه‌‌گذاری خواهند بود.
رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار هدف از تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری را جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه‌گذاران اعلام کرد.
وی ورود اشخاص غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع و شرکت‌های گوناگون را از دیگر مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام عنوان کرد. سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این مجوز تاسیس و فعالیت ۱۵ صندوق سرمایه‌‌گذاری در سهام (۱۴ صندوق در اندازه کوچک و یک صندوق در اندازه بزرگ) و یک صندوق سرمایه‌‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت را صادر کرده است.
صندوق‌ها در هفته‌ای که گذشت
از سوی دیگر «ایمان مقدسیان» ، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در مورد وضعیت صندوق‌ها در هفته گذشته گفت: در هفته گذشته با توجه به رشد ارزش قابل توجه صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و یکم ایرانیان ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۲۰ میلیارد ریال شد. این دو صندوق که تضمین‌های بازده به ترتیب ۵/۱۶ و ۱۹ درصدی را به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌دهند طی هفته منتهی به ۹ اردیبهشت‌ماه رشد ارزشی معادل ۱۱۵ و ۳۱ میلیارد ریال راتجربه کردند.
وی درخصوص بیشترین بازدهی صندوق‌ها هم گفت: طی 30روز منتهی به 19اردیبهشت‌ماه سه صندوق سرمایه‌گذاری، بانک ملی و پاسارگاد و پیشتاز بیشترین بازدهی را به دست آوردند. صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی 8، صندوق سرمایه‌گذاری پاسارگاد 7 و صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز 6درصد بازدهی کسب کردند. وی ادامه داد: در هفته گذشته نیز بیشترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری حافظ با 25/2 درصد بازدهی بود و کمترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با 92/2 درصد بازدهی منفی بود تا بدین ترتیب بازدهی از ابتدای تاسیس این صندوق به منفی 36 درصد برسد.
«مقدسیان» در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا ۹اردیبهشت‌ماه پس از صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سه صندوق سهم آشنا، پیشتاز و خبرگان پر بازده ترین صندوق‌‌ها هستند. بازدهی از ابتدای تاسیس این سه صندوق به ترتیب ۳۸/۴۴ و ۳۲ درصد است.
وی افزود: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 1708 نفر رسید تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشترین تعداد سرمایه‌گذار حقیقی و بیشترین ارزش کل را در این هفته تجربه کنند. از این تعداد 920 نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حضور دارند و 43 درصد از ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را از آن خود کرده‌اند.