دنیای اقتصاد- بازار داد و ستد سهام در حالی با رسیدن به بازده بیش از ۱۰درصد و نزدیک شدن شاخص به ۹ هزار واحد، بهار قابل توجهی را برای معامله‌‌گران به همراه آورده است که در هفته‌‌های نخست سال جاری، کمتر کارشناسی در انتظار چنین بازاری آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری بود.روند تصاعدی بازار سبب شده است تا حتی برخی از سهام بازار به سوی سقف‌‌های قیمتی تاریخی خود حرکت کنند. بازار سهام در نقطه عطف

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام با رسیدن به بازده بیش از ۱۰درصد و نزدیک شدن شاخص به ۹هزار واحد، بهار قابل توجهی را برای معامله‌‌گران به همراه آورده است.

در حالی که در هفته‌‌های نخست سال جاری، کمتر کارشناسی در انتظار بازاری رو به رشد آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری بود. اما با گذشت نزدیک به یک ماه از جدی‌شدن معاملات، محافظه‌کار‌ترین معامله‌‌گران نیز در حال بازگشت به بازاری هستند که برخلاف دیگر بازارهای موجود در اقتصاد کشور نه تنها شاهد رکود نیست بلکه بازدهی خیره کننده را در یک ماه به همراه آورده است.

روند ورود سرمایه به بازار که به صورت تصاعدی و با رشد بازار در حال خود نمایی است سبب شده است تا حتی برخی از سهام بازار به سوی سقف‌‌های قیمتی تاریخی خود حرکت کنند.

در این میان توجه ویژه مسوولان بازار و اقتصاد کشور به شرایط بازار و همچنین کاهش نرخ سود بانکی سبب شده است احتمال پایداری بازار افزایش یابد.

دیدار روز چهارشنبه گروهی از مدیران شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری با وزیر اقتصاد و اعلام حمایت وی از بازار و همچنین تمدید زمان پرداخت اقساط بلوک ملی مس، در کنار کاهش نرخ سود سپرده بانکی یکساله به ۵/۱۴درصد و کوتاه مدت به ۹درصد در کنار تقویت بازارهای جهانی سبب افزایش انتظارات از بازار شده است. معامله‌‌گران امیدوارند بتوانند در هفته‌‌های آینده شاهد افزایش بازده بازار باشند هر چند که نمی‌‌‌توان از نگرانی برخورد بازار با سنگین‌‌ترین چالش خود یعنی خروج نقدینگی از بازار متعاقب عرضه قریب‌الوقوع بانک تجارت چشم‌پوشی کرد.

در شرایطی که برخی از خبرها از تصمیم مسوولان برای عرضه بانک تجارت در قیمت‌‌هایی به نسبت کمتر از عرضه بانک ملت و پرهیز از تکرار تجربه ملت خبر می‌‌‌دهند اما احتمال خروج ۵۰تا ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار (به ازای عرضه ۵تا ۲۰درصد سهام بانک تجارت)امری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

حساسیت عرضه بانک تجارت سبب خواهد شد بازار به میزان خوشبینی یا بدبینی نسبت با این عرضه و تبعات آن، با نوساناتی جدی مواجه شود به ویژه آنکه پس از بانک تجارت، حفاری شمال در انتظار عرضه خواهد بود.

امید واری کارشناسان هم اکنون معطوف به این مساله است که آیا جذابیت یک عرضه اولیه می‌‌‌تواند جریانی آنچنان قوی را در اقتصاد کشور ایجاد کند که به تزریق ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه منجر شود یا خیر؟در همین حال تداوم رشد بازار نیازمند نقدینگی مضاعفی برای ایجاد توان مناسب در جهت برخورد سهام با سقف‌‌های قیمتی است. این امر چالشی دو چندان برای بازار خواهد بود، چرا که برخی از نمادها نظیر بانک سینا، پالایش نفت اصفهان و مخابرات ایران در حال برخورد با سقف‌‌هایی از قیمت هستند که در گذشته یا آن‌را تجربه نکرده‌اند یا عرضه‌‌های سنگینی را در آن قیمت‌‌ها تجربه کرده‌اند. توفیق بازار برای پایداری در چنین شرایطی نیازمند نقدینگی جدید و امیدواری است که بتواند در قیمت‌‌های رشد یافته کنونی به امید کسب بازدهی بیشتر ریسک حضور در بازار سرمایه را بپذیرد.

در بازار سهام معامله‌‌گران در تحولات کلان سیاسی با تداوم آرامش سیاسی در حوزه داخلی و خارجی مواجه‌اند. در این میان خبرهای منتشره در برخی از رسانه‌‌های عربی در مورد معامله بزرگ تهران و واشنگتن می‌‌‌تواند برای برخی از کارشناسان بازار جذاب باشد هر چند که این مساله حتی اگر تنها خبرهای رسانه‌‌ای باشد نیز نشان‌دهنده عدم نگرانی فوری بازار است. در حوزه داخلی نیز انتخابات ریاست‌‌جمهوری بدون تحول نگران کننده‌‌ای در حال پیشرفت است امری که در فاصله نزدیک به یک ماه به زمان انتخابات شرایط در این بخش را آرام کرده است.

در حوزه اقتصاد داخلی مهمترین مساله در حال حاضر کاهش سود سپرده‌‌های بانکی و همچنین آزادسازی تعیین سود تسهیلات شرکت‌‌های لیزینگ است. با کاهش جذابیت بازار پول در کنار رکود تاریخی بازارهای موازی به ویژه املاک به‌رغم افزایش نسبی تورم در فروردین ماه، بازار با پتانسیل افزایش پی‌به‌ئی مواجه باشد.

در همین حال در حوزه اقتصاد با توجه به نزدیکی زمان انتخابات ریاست‌‌جمهوری انتظار تحولی فوری نیز وجود ندارد و کارشناسان بازار در انتظار موج اولیه انتخابات ریاست‌‌جمهوری و برنامه‌‌های کاندیدای پیروز یا کشیده شدن انتخابات ریاست‌‌جمهوری به دور دوم است، هر چند که انتظار می‌‌‌رود انتخابات ریاست‌‌جمهوری به سرعت تعیین تکلیف شود.

در حوزه اقتصاد جهانی معامله‌‌گران در آخرهفته با خبرهای مناسبی مواجه شدند. کاهش نرخ سود بانکی در حوزه اتحادیه اروپا به حدود یک درصد، بازارهای مالی و کالایی را با شوک جدیدی به سوی بهبود مواجه کرد. در این میان ابراز خوشبینی رییس خزانه‌داری آمریکا در مورد نمایان شدن نشانه‌‌های پایان بحران و انتشار آمار کاهش متقاضیان دریافت بیمه بیکاری سبب شده است، بازارهای کالایی تقویت شوند. در این میان حرکت سرمایه گذاران به سوی بازار طلا و فلزات برای حفظ ارزش دارایی و استفاده از فرصت رشد آتی نیز به تقویت این بازارها منجر شده است. در همین حال انتشار نتایج تست استرس (اندازه‌‌گیری پایداری بانک‌‌های آمریکا) هر چند که نتوانسته پایان مشکل را نشان دهد، اما می‌‌‌تواند حدود نیاز بانک‌‌ها به کمک دولتی را نشان دهد.

در بازار جهانی فلزات بهای مس عصر پنج شنبه بالاترین نرخ سه هفته خود را در ورای مرز ۴هزار و ۸۰۰دلار در هر تن شاهد بود. در این میان میزان قراردادهای اعمال شده (کنسل وارانت)نیز که در هفته گذشته با رشد دوبرابری به ۷۴هزار و ۸۷۵تن رسید نشان دهنده تمایل خریداران قرارداد‌‌های آتی به دریافت فلز است که می‌‌‌تواند نشانه‌‌ای از ذخیره‌‌‌سازی فلز (با هدف ذخیره‌کردن دارایی و ارزش‌) و یا تقویت مصرف باشد. در همین حال اما جهش سنگین شاخص بالیتک، معامله‌‌گران را با شرایط بهتری در حوزه حساس حمل و نقل دریایی مواجه کرده است.

شاخص بالتیک با رشد قابل ملاحظه به ۲هزار و ۱۰۹واحد رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز در حوزه شرق آسیا به ۳۵۰دلار و در مدیترانه به ۳۳۰ دلار در هر تن رسیده است. در بورس فلزات لندن بهای پلی‌پروپیلن ۷۸۰دلار، پلی‌اتیلن یک هزار و ۲۰دلار و پروپیلن خطی سبک معادل ۷۸۰دلار در هرتن قیمت خورده است. در بازار چین به عنوان مهمترین بازار مصرفی کالا نیز قیمت‌‌ها شاهد تقویت است. مس در حد ۵هزار و ۶۱۴دلار در هر تن، مفتول فولادی ۵۱۵دلار در هر تن، میلگرد پایه بورس شانگهای ۵۲۹دلار در هر تن قیمت خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌‌گران شاهد بازاری قوی در طرف تقاضا بودند که در آن معامله‌‌گران کوتاه مدت، پس از چند دور عرضه در هفته گذشته با تداوم رشد به موضع ضعف رفتند تا بازار با کاهش عرضه معامله‌‌گران کوتاه مدت، پایداری صف‌‌های خرید را شاهد باشد. در این میان برخی از سنگین‌‌ترین نمادهای بازار نظیر ملی مس، بانک سینا، بانک کارآفرین و پارسیان در کنار پالایشگاه نفت اصفهان، صدرا، بودند و آذراب با صف‌‌های خرید به‌رغم عرضه‌‌های روزهای گذشته معامله‌‌گران کوتاه مدت مواجه باشند. تداوم رشد بازار و عقب‌نشینی معامله‌‌گران کوتاه مدت نشانه‌‌ای از احتمال رشد بازار در میان مدت است.

در بازار روز چهارشنبه در گروه بانکی مساله عرضه بانک تجارت تاثیر مثبتی را بر نمادهای این گروه داشت. در این میان معامله‌‌گران با چالش جدی تعیین نرخ تعادلی برای بانک تجارت مواجه هستند. در این میان معامله‌‌گران با «روز شماری» احتمالا با این مساله مواجه خواهند شد تا در کنار فرصت استفاده از نوسان‌های گروه بانکی به موقع بتوانند نقدینگی لازم را برای بانک تجارت فراهم کنند. در گروه بانکی، بانک سینا روز چهارشنبه در قیمت تاریخی یک هزار و ۳۸۰ریال با صف خرید همراه شد. بانک کارآفرین و پارسیان نیز صف خرید را شاهد بودند.

در گروه فلزی خبر خرید بخشی از سهام فولاد مبارکه توسط صندوق حمایت از صادرات نگرانی معامله‌‌گران را عرضه جوایز صادراتی کمرنگ کرده است. در گروه فولادی معامله‌‌گران با تحقق سود یک هزار و ۲۴۹ریالی فولاد خوزستان برای سال ۸۷مواجه اند.

در این گروه ملی مس با به‌دست آوردن معدن اهر شرایط خود را از نظر تنوع معادن بهتر کرده است.در گروه فلزی تمدید مدت پرداخت اقساط بلوک مس سبب شده است تا شرایط برخی نمادها نظیر سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات و ملی که خریدار بلوک ۲۰درصدی مس بودند، تقویت شود.

در گروه تجهیزات تشکیل صف ۳۵میلیونی برای نماد صدرا در شرایطی که این نماد با تغییر بیش از ۷۰درصدی سهامداران در هفته‌‌های اخیر مواجه شده است، سبب شد تا عرضه‌‌ای در این نماد صورت نگیرد.

در همین حال قرارگاه خاتم (ص)با تسویه وجوه اولیه خرید خود، مالک بلوک ۵۱درصدی صدرا شده است.

در گروه تصفیه نفت نماد پالایشگاه اصفهان در شرایطی امروز (شنبه )مرز ۷هزار ریال می‌‌رسد که رشد بهای نفت خبری مناسب برای این شرکت خواهد بود. در همین حال مدیر امور مهندسی و طرح‌‌های پالایشگاه اصفهان در مصاحبه‌‌ای با شانا خبر از تاخیر در راه اندازی طرح توسعه این مجتمع تا سال ۸۹ داده است. به گفته وی این طرح که قرار بود در پاییز امسال با ۱۹۵میلیاردتومان سرمایه ایجاد شود تا کنون ۸۰میلیارد تومان هزینه داشته و در سال ۸۹میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین این مجتمع اضافه می‌‌‌کند.

در گروه سیمانی فارسیت درود روز چهارشنبه با توقف نماد جهت تعدیل سود مواجه شد که بر اساس شنیده‌‌ها این شرکت سود سال ۸۷ خود را ۳۴ریال کاهش داده و سال ۸۸را افزایش داده است.

در گروه خودرویی سخنان سردار رویانیان و مصوبه کمیسیون امور زیربنایی و صنعت و محیط زیست در مورد لزوم افزودن ترمز‌‌ای بی اس و ایربگ به کلیه خودروها تا مهرماه سال جاری سبب خواهد شد هزینه‌‌های تولید‌‌کنندگان در این گروه افزایش یابد، هر چند که برخی از خودروسازها توان تجهیز کلیه محصولات خود را به این گزینه‌‌ها ندارد.

در گروه دارویی بازگشت موفق البرزدارو از مجمع سبب افزایش توجه به این گروه شده است. البرز دارو با تقسیم یک هزار و ۵۰۰ریال سود نقدی در بازگشت حدود ۵۰۰ریال نیز بالاتر از نرخ تعادلی قیمت خورد تا سهامداران برای حضور در مجامع این گروه تشویق شوند.

در نماد مخابرات ایران نزدیکی به مرز روانی یک هزار و ۷۰۰ریالی سبب شده است تا برخی از کارشناسان در انتظار عرضه‌‌های معامله‌‌گران باشند هر چند که خروج عمده معامله‌‌گران کوتاه مدت از این نماد و صف خرید سنگین این نماد، انگیزه عرضه را در این نماد از میان برده است.

در مجموع بازار چهارشنبه، بازار مناسبی بود که با رشد ۷۴واحدی شاخص همراه شد. انتظار می‌‌‌رود تا زمان باقی ماندن نماد مخابرات ایران در گره معاملاتی، بازار شاهد ادامه رشد شتابان شاخص باشد.