دنیای اقتصاد- شاخص کل بورس، روز گذشته با ۵/۴۴واحد رشد، رقم ۹هزارو ۸ دهم را به ثبت رساند و به‌این ترتیب پس از گذشت ۵ماه‌و نیم، بار دیگر شاخص طعم ۹هزار واحد را چشید.۲۵آبان‌ماه ۸۷ ،روزی بود که شاخص به عدد ۹هزارو ۹۷۳واحد رسید که تا مرز ۱۰هزار واحد، تنها ۲۷واحد راه داشت اما روز بعد، روند شاخص معکوس شد و این روند تا پایان سال ادامه یافت تا آنجا که شاخص به ۷هزارو ۹۶۶رسید و در نتیجه فعالان بازار، سال ۸۷ را با بازدهی منفی ۳/۱۱درصد به پایان رساندند. با ثبت ۱۳درصد بازدهی طی دو ماه رخ داد

بازگشت شاخص ۹هزار واحدی

گروه بورس - مجید اسکندری: فصل برداشت بازار سرمایه آغاز شده است و سهامدارانی که یکسال با سهام خود زندگی کرده بودند، این روزها، به بار نشستن محصول سرمایه‌گذاری خود رادر مجامع عمومی شرکت‌های بورسی به نظاره می‌نشینند.

گروهی نیز به امید دریافت سود، چند روز مانده به برگزاری مجمع شرکت، سهام آن را خریداری می‌کنند، سایه‌نشینانی که بی‌زحمت کاشت و داشت، سود برداشت می‌کنند.

در هر شکل، ورود سرمایه‌گذاران به تالار شیشه‌ای، می‌تواند نویدی باشد برای رشد بازار سرمایه و افزایش شاخص‌های این بازار.

عبور از خط ۹هزار واحد

شاخص کل بورس، روز گذشته با ۵/۴۴واحد رشد، رقم ۹هزارو ۸ دهم را به ثبت رساند.

به این ترتیب پس از گذشت ۵ماه‌و نیم، بار دیگر شاخص، طعم ۹هزار واحد را چشید. ۲۵آبان‌ماه ۸۷، روزی بود که شاخص به عدد ۹هزارو ۹۷۳واحد رسید که تا مرز ۱۰هزار واحد، تنها ۲۷واحد راه داشت اما روز بعد، روند شاخص، معکوس شد و این روند تا پایان سال ادامه یافت تا آنجا که شاخص به ۷هزارو ۹۶۶رسید و در نتیجه فعالان بازار، سال ۸۷ را با بازدهی منفی ۳/۱۱درصد به پایان رساندند.

بهار در بورس

با آغاز سال ۸۸، رونق به بازار سرمایه بازگشت و به مدد عواملی چون، عرضه بانک ملت، عرضه‌های عمده، افزایش قیمت طلا و فرارسیدن فصل مجامع شرکت‌های بورسی شاخص‌توانست، جهت حرکت خود را تغییر داده و کاهش سال قبل را جبران کند.

از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، تنها هشت روز، شاخص با روند منفی همراه بوده و بازار سرمایه در این مدت توانسته است بازدهی ۱۳درصدی را برای فعالان خود به ارمغان بیاورد که این میزان، در دو ماه، مطلوب ارزیابی شده است.

این درحالی است که در دوره مشابه سال گذشته، بازدهی بازار تنها، ۷/۳درصد بود. به این ترتیب در مقایسه با سال گذشته، بازدهی بورس ۵/۳برابر شده است. ارزش معاملات بازار در روز گذشته به رقم ۵/۹۴میلیارد تومان بالغ شده که از این میزان، ۵/۷۱میلیارد تومان مربوط به جابه‌جایی بلوک فولاد مبارکه بود که به صادرکنندگان واگذار شد.

با این حساب، ارزش واقعی معاملات ۲۳میلیارد تومان است که از این میزان نیز، مبلغ ۱۳میلیارد تومان به معاملات بانک تجارت اختصاص دارد.

رشد ۵۸ هزار‌‌میلیاردی بازار

همچنین ارزش بازار سهام نیز با ۵۸‌هزار و ۵۷۳‌‌میلیارد و ۵۳۳‌‌میلیون ریال افزایش از ۴۶۵ هزار و ۴۳۶‌‌میلیارد و ۳۷۳‌‌میلیون ریال به ۵۲۴ هزار و ۹‌‌میلیارد و ۹۰۶‌‌میلیون ریال رسید. این رشد در حالی روی داد که سال گذشته در پی ایجاد بحران شدید مالی در جهان و تاثیر آن بر کاهش قیمت انرژی و محصولات فولادی، ‌قیمت بسیاری از سهام موثر بر روند بورس را کاهش داد، به طوری که ارزش بازار سهام بیش از ۱۰۰ هزار‌‌میلیارد ریال کاهش یافت. بنابراین رشد ۵۸ هزار‌‌میلیارد ریالی دو ماه ابتدایی امسال توانسته است حدود نیمی از کاهش ارزش سال گذشته را جبران کند. شرکت آذراب با ۱۱/۲۷۰ درصد و صدرا با ۱۶/۱۹۷ درصد بازدهی مثبت، بیشترین بازدهی را نصیب سهام داران خود کردند. در حالی که سهام‌داران کابل‌سازی ایران با ۱۱/۷۲ درصد بازدهی منفی متضررترین سهام‌داران بورس اوراق بهادار شناخته شدند.

کارشناسان بر این باورند که رشد بازار تا پس از فصل مجامع (پایان تیرماه) ادامه خواهد یافت و اگر وضعیت بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری اعم از بانک‌ها و املاک به همین منوال باشد، سرمایه‌گذاران ترجیح خواهند داد که اندوخته خود را وارد بازار سرمایه کنند تا از امنیت و سود بالاتری برخوردار شوند.

اگرچه بیشتر کارشناسان مالی، شاخص بورس تهران را ملاکی قابل اتکا برای تصمیم‌گیری صحیح در بازار نمی‌دانند اما رشد این شاخص می‌تواند نشانه‌ای امیدوارکننده برای فعالان بورس باشد و سرمایه‌های سرخورده از دیگر بخش‌ها را به خود فرا خواند.

عکس: آکو سالمی