شروین شهریاری

بورس تهران در هفته‌‌ای که گذشت، در تب و تاب عرضه سهام بانک تجارت به عنوان دومین بانک دولتی مشمول خصوصی‌‌سازی بود. این عرضه ۵ درصدی (که در عمل با احتساب دو درصد دیگر به ۷ درصد رسید) کافی بود تا بار دیگر میزان عمق بازار سرمایه کشور را زیر ذره بین ببرد‌‌. عرضه بانک تجارت در شرایطی که آرامش در بازارهای جهانی حکمفرما بود و دلیل خاصی برای تلاطم در بازار وجود نداشت، به تنهایی به عنوان عاملی در جهت تضعیف سایر سهام بازار عمل نمود. بدین ترتیب بار دیگر بیماری مزمن «کمبود نقدینگی» و مشارکت محدود بخش خصوصی در بازار سرمایه جلوه‌گر شد تا به مسوولان اقتصادی این سیگنال را مخابره کند که عرضه‌‌های جدید در غیاب نقدینگی تازه منجر به بزرگ شدن کیک بازار سرمایه نخواهد شد، بلکه تنها با جابه‌جایی نقدینگی سرمایه‌‌گذاران عملا از سهم بقیه شرکت‌‌ها می‌‌‌کاهد.

مثبت‌‌های هفته

افزایش عرضه سهام در نماد معاملاتی «شخارک» باعث شده تا این شرکت عمده تولید کننده متانول کشور پس از مدت‌ها حاکمیت صف‌‌های خرید با تعادل نسبی عرضه و تقاضا مواجه شود. این در حالی است که قیمت متانول در بازارهای عمده هدف این شرکت (شرق آسیا) در هفته‌‌های اخیر با ضعف نسبی مواجه شده و به دلیل کاهش تقاضای چین در محدوده ۲۰۰ دلار قرار گرفته است. به نظر می‌‌‌رسد افزایش تقاضای سرمایه‌‌گذاران برای سهام «شفن» و «شخارک» بیشتر با افزایش نسبی قیمت نفت و احتمال رشد قیمت آتی متانول مرتبط است‌‌. شایان ذکر است قیمت کنونی این سهام از تطابق نسبی با برآوردهای بنیادی برخوردار است و تداوم رشد قیمت این سهام به تحولات آتی بازار متانول و برخی محصولات پتروشیمی‌‌‌(میعانات گازی، گوگرد و...) وابسته خواهد بود.

سرمایه‌‌‌گذاری البرز نیز از جمله شرکت‌‌هایی است که با حمایت سهامدار عمده (اعتلاء البرز) افزایش کند قیمتی را تجربه می‌‌‌کند. فاصله ۳۰ درصدی قیمت روز سهم از NAV، سود انباشته بیش از ۱۰۰ تومانی به ازای هر سهم و احتمال تقسیم سود مناسب می‌‌‌تواند به عنوان عوامل توجه نسبی بازار به «والبر» تلقی شوند.

منفی‌‌های هفته

زامیاد از جمله سهامی ‌‌‌بود که هفته جاری را با بازدهی منفی به پایان برد. در حالی که حدود دو ماه از سال مالی جدید این شرکت می‌‌‌گذرد، هنوز اطلاعیه پیش‌‌بینی درآمد سال ۸۸ شرکت به بازار اعلام نشده است. این در حالی است که در بودجه سایپا ، پیش‌‌بینی درآمد هر سهم «خزامیا» برای سال مالی ۸۸ معادل ۴۱۷ ریال اعلام شده است. در مورد این نماد شایعاتی در خصوص احتمال تعدیل منفی عملکرد شرکت در سال ۸۷ نیز وجود دارد. احتمال تقسیم سود مناسب شرکت در مجمع پیش رو ( به علت تسویه بدهی سایپا با شرکت از محل خرید مالکیت پروژه کاشان) به عنوان مهمترین عامل توجه معامله گران به سهام این شرکت در یک ماه اخیر مطرح بوده است. در مورد نمادهای موسوم به گروه محصولات برقی؛ اظهارات نگران کننده مدیران شرکت نیروترانس در مجمع اخیر این شرکت قابل توجه است. عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت فروش و تمام شده برق توسط دولت به وزارت نیرو از ابتدای سال جاری از جمله مواردی است که در صورت تداوم می‌‌‌تواند برای شرکت‌‌هایی که به نحوی وابسته به دریافت مطالبات از وزارت نیرو هستند، دردسرساز شود.

گزارش‌های قابل توجه

گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی نشده فولاد مبارکه در هفته جاری منتشر شد. این گزارش نشان می‌‌‌دهد که «فولاد» موفق شده در بدترین بازار این محصول در فصل زمستان، ۱۰ تومان سود عملیاتی به ازای هر سهم خود محقق کند که در نوع خود جالب توجه است. از سوی دیگر اخذ ذخیره کاهش حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی در بخش سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت باعث شده تا به‌رغم عملکرد نسبتا مناسب عملیاتی، درآمد خالص هر سهم شرکت از ۸۲۱ ریال (پیش‌‌بینی قبلی) به ۷۰۵ ریال کاهش یابد. اخذ این ذخیره کاهش نشان دهنده این است که مدیریت شرکت، دائمی‌‌‌بودن کاهش ارزش سرمایه گذاریها در سهام شرکت‌‌های چادرملو، گل‌گهر و معادن و فلزات را پذیرفته است. تفسیر دیگر اخذ ذخیره این است که ارزش سرمایه‌گذاری‌های «فولاد» در سهام گروه سنگ آهن در مدت زمانی کمتر از یکسال با حدود ۵۰ درصد زیان مواجه شده است. البته اخذ این ذخیره (با توجه به آنکه شرکت می‌‌‌توانست آن را به دوره‌‌های آتی موکول کند) می‌‌‌تواند نشانه‌‌ای در جهت تمایل به کاهش میزان تقسیم سود شرکت در مجمع آتی نیز محسوب شود.

تحرکات حقوقی

شرکت «صنایع دریافن قشم» یکی از آخرین بازمانده‌‌های سهامداران قدیمی‌‌‌صدرا است که در این هفته اقدام به فروش سهام خود در نماد «خصدرا» کرده است. حمایت بی‌شائبه سهامداران جدید صدرا باعث شده تا در غیاب شواهد جدید بنیادی مبنی بر بهبود وضعیت شرکت در کوتاه مدت (که در اطلاعیه بورس نیز بدان اشاره شده)، سهامداران حقوقی قبلی از فرصت ایجاد شده جهت فروش سهم به مالکان جدید استفاده نمایند. در تحولات اخیر «خصدرا» باز هم نام آشنای مهراقتصاد ایرانیان به چشم می‌‌‌خورد. حمایت‌های قابل توجه این شرکت از سهام شرکت‌‌های سرمایه پذیر که از حدود دو سال قبل با تحرکاتی در نماد تکنوتار آغاز شد، اینک گستردگی عجیبی یافته به نحوی که معاملات سهام شرکت‌‌هایی نظیر مخابرات ایران، تراکتور‌‌سازی ایران، ایرالکو، فولاد مبارکه، توسعه صنعتی، توسعه معادن روی، ریخته‌گری تراکتور و‌‌... را در بر گرفته است.

در حاشیه بازار

اعلام واگذاری بلوک ۲۵ درصدی شرکت پالایش نفت اصفهان توسط رییس سازمان خصوصی‌‌سازی در آینده نزدیک از اخبار حاشیه‌‌ای جلسه معارفه بانک تجارت در اوایل هفته مورد گزارش بود. با توجه به تاثیر‌پذیری قیمت پایه بلوک از قیمت تابلو طبیعتا حساسیت متقاضیان احتمالی نسبت به قیمت روز سهم زیاد خواهد بود. از صندوق بازنشستگی نفت به عنوان یکی از متقاضیان احتمالی خرید بلوک «شپنا» نام برده می‌‌‌شود.