گروه بورس- جلسه هم‌اندیشی برای اجرای دستورالعمل کنترل داخلی با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ و هلدینگ بورسی و نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه ۹ بهمن در بورس تهران برگزار شد. مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران گفت: در این جلسه معاونان یا مدیران مالی شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده در بورس تهران و هلدینگ‌های پذیرفته شده که کنترل شرکت‌های بورسی دیگر را بر عهده دارند، حضور داشتند؛ که نمایندگان بورس تهران و سازمان بورس به تشریح زوایای دستورالعمل کنترل داخلی پرداختند.

سیدروح‌الله حسینی‌مقدم افزود: دستورالعمل کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و با هدف اجرای مواد دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، در اردیبهشت۱۳۹۱ در ۱۸ ماده به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

وی تاکید کرد: سیستم کنترل‌های داخلی هر شرکت با توجه به اندازه و نوع فعالیت آن متفاوت است، اما این سیستم در هر شرکت باید به گونه‌ای طراحی، مستقر، اجرا و مستندسازی شود که دربرگیرنده محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیت‌های کنترلی، اطلاعات و ارتباطات و نظارت باشد.

حسینی‌مقدم خاطرنشان کرد: از آنجا که بر اساس مفاد این دستورالعمل رعایت آن، از تاریخ ابلاغ آن، برای ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران الزامی است، ضروری بود تا ابهامات شرکت‌ها در این خصوص برطرف شود. به همین دلیل بورس اوراق بهادار تهران میزبان ناشران پذیرفته شده بود تا به سوالات مطرح که به نظر سوالات سایر شرکت‌ها نیز خواهد بود، پاسخ داده شود تا بتوانیم در جهت افزایش شفافیت و رعایت حقوق سرمایه‌گذاران این نظام را در شرکت‌ها پیاده‌سازی کنیم.