گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در بازار فرابورس ایران در 8 هزار و 658 دفعه معاملاتی 108 میلیون و 256 هزار و 893 سهم به ارزش 526 میلیارد و 584 میلیون ریال معامله شد.در معاملات دیروز فرابورس در حالی بیش از 67 میلیون سهم از سهام ذوب‌آهن اصفهان در نوسان مثبت معامله شد که برخی از اخبار حاکی از عدم وجود خریدار برای بلوک 5/50 درصدی این شرکت است.

برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان و ارائه گزارش مثبت از عملکرد این شرکت و شرکت‌های تابعه آن منجر شد تا اغلب سهام گروه شیمیایی از جمله پالایش نفت شیراز و پتروشیمی مارون و زاگرس در فرابورس مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد.
در این میان، صف خرید 17 میلیونی پالایش نفت شیراز و تقاضای خرید 2 میلیون سهمی پتروشیمی زاگرس نیز همچنان در پایان بازار باقی ماند. پالایش نفت لاوان نیز در سومین روز اقامت خود در فرابورس همچنان از تقاضای خرید 22 میلیون سهمی برخوردار بود.دیروز کویرتایر پس از غیبت 11 روزه خود به تابلوی فرابورس بازگشت که در هنگام بازگشایی نماد، قیمت هر سهم آن از افزایش 10 درصدی برخوردار شد.
قند شیروان و قوچان، تک‌سهم قندی بازار فرابورس هم که در روزهای منفی بازار سرمایه به عنوان یکی از نمادهای پیشرو محسوب می‌شد دیروز همانند دیگر شرکت‌های هم گروه خود در درصدهای منفی مورد معامله قرار گرفت.همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی که هر برگه اوراق بهادار آن به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می‌شود، بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، اوراق نارنجستان با جابه‌جا‌یی ۸۶ هزار و ۶۰۰ برگه، مشارکت گهرزمین با جابه‌جا‌یی ۲۲ هزار و ۲۱۰ برگه و گواهی سپرده انصار با جابه‌جا‌یی ۹ هزار برگه را به خود اختصاص دادند.
هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن هم با کاهش یک درصدی قیمت همراه بود و در مرز 630 تا 640 هزار ریال خرید و فروش شد که رشد 10 درصدی را به ثبت رساند.
همچنین امروز نماد پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی دهدشت و کود شیمیایی لردگان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و نماد کویر تایر پس از ارائه اطلاعات واقعی با محدودیت دامنه نوسان تا سقف ۵۰ درصد بازگشایی شد.
عرضه جدید حق‌تقدم بانک گردشگری
در پی اعلام عرضه دو بلوک ۵/۴ درصدی حق تقدم بانک گردشگری به نرخ پایه هر سهم ۵۰۰ریال، ۴بلوک دیگرطی روزهای آینده با همان شرایط و قیمت پایه در بازار دوم فرابورس عرضه می شود.
به دنبال عرضه دو بلوک 5/4 درصدی حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری به ارزش 90میلیارد ریال و نرخ پایه هر سهم جدید 500ریال به صورت یکجا و نقد 4بلوک دیگر از این سهم با همان شرایط واگذاری و قیمت پایه در 25و29بهمن‌ماه و همچنین 2و 5 اسفند ماه عرضه می‌‌شود.
شرکت کارگزاری آگاه کارگزار عرضه‌کننده این ۴بلوک ۵/۴ درصدی است.