ایران‌بورس- میز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی با حضور مدیرعامل بورس تهران، معاونان و مدیران ارشد شرکت بورس، مدیران سازمان بورس و مدیران شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و هلدینگ‌های فعال در بورس اوراق بهادار در تالار حافظ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مدیر‌عامل بورس تهران به تقسیم‌بندی صنعت پتروشیمی در بورس اشاره کرد و گفت: صنعت پتروشیمی در بورس تحت عنوان محصولات شیمیایی طبقه‌بندی می‌شود و در کنار آن فرآورده‌های نفتی نیز از صنایع مهم و اثرگذار بازار سرمایه است. حسن قالیباف‌اصل گفت: ارزش بازار سرمایه هم‌اکنون حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۳۷ هزار میلیارد تومان آن مربوط به صنایع محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی است و حدود ۲۲ درصد ارزش بازار هم متعلق به این صنعت است. وی به وضعیت سهامداران این صنعت اشاره کرد و گفت: این صنعت به لحاظ تعداد سهامداران هم حائز اهمیت است و ۱۰ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی متعلق به این صنایع است. به عبارت دیگر این صنعت با حدود ۳۷۰ هزار سهامدار، نزدیک به ۱۰ درصد از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران را دارد. مدیر‌عامل بورس این صنایع را جزو صنایع پربازده بورس دانست و افزود: بازار به این صنایع توجه ویژه داشته و در حال حاضر این صنایع موتور محرکه بازار سرمایه است.

سخنگوی بورس ادامه داد: تلاش می‌کنیم این جلسات را کامل‌تر و با حضور نمایندگان دولت، مجلس، سندیکاها و انجمن‌های فعال برگزار کنیم تا اگر مشکلات و ابهاماتی در صنعت وجود دارد، مسوولان مربوطه به طور مستقیم در این میز صنعت شنونده باشند و تبادل افکاری صورت گیرد و به حل مسائل کمک شود، همچنین بورس هم به طور مستقل این مسائل را به مراجع ذی‌صلاح منتقل می کند.

وی به اثرگذاری میزهای صنعت اشاره کرد و گفت: برگزاری این جلسات و انتقال آن به مراجع مختلف اثرات خوبی بر بازار دارد و اگر ما بتوانیم اثرگذار باشیم و یک قدم مثبت برداریم، بازار سرمایه به طور یقین از این آثار منتفع خواهد شد.

در ادامه این جلسه مدیران بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی به بیان چالش‌ها و مشکلات خود در فضای کسب و کار واقعی پرداختند و پیشنهادهایی هم در این حوزه ارائه کردند. همچنین مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار به بیان الزامات لازم در حوزه اطلاع رسانی و شفافیت تاکید کردند و پیشنهادهایی درخصوص اطلاع‌رسانی مناسب‌تر در شرایط حاضر را مطرح کردند.