گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر رشد اخیر شاخص و قیمت‌های سهام عمده شاهد صف آرایی خریداران و فروشندگان بود. برای دومین بار در دو هفته اخیر صحنه معاملات بورس تهران شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا بود، پیش از این زمانی که شاخص توانست مرز ۲۸هزار واحد را پشت سر بگذارد یک افت را تجربه کرد و اینک پس از عبور از مرز ۲۹هزار واحد نیز شاخص می‌تواند رفتار مشابهی را تکرار کند، بنابراین به لحاظ رفتاری احتمال افت شاخص وجود دارد. در همین حال کارشناسان بازار روند معاملات دیروز که به دادوستد حدود ۱۸۱میلیارد تومان سهام منجر شد را نشانه‌ای از ورود نقدینگی جدید به بازار ارزیابی می‌کنند، موضوعی که به معنای حضور خریداران جدید در بازار است. از این دیدگاه حضور خریداران جدید و حمایت دولت از رشد بازار سرمایه می‌تواند تداوم رشد این بازار را به همراه داشته باشد.

بازار سرمایه دیروز همچنین شاهد اعلام حمایت مجدد وزیر اقتصاد از این بازار بود.

در همین حال، در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد تداوم تلاطم در بازار ارز و سکه بودند، هر چند که به دلیل رشد اخیر قیمت‌ها، توجیهات اقتصادی به ویژه در بحث واردات با نرخ‌های کنونی دلار کاهش یافته است، اما تقاضا و سفته‌بازی در بازار ارز و سکه به شدت ادامه دارد.

در بازار روز یکشنبه نماد مخابرات شاهد معاملات پرحجمی در حد ۵۰میلیون سهم بود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که معامله‌گران در انتظار کاهش حجم مبنای شرکت‌های بزرگی نظیر مخابرات هستند. حجم مبنای شرکت‌هایی نظیر مخابرات، شانس تغییر قیمت و حرکت این نمادها را در حال حاضر از میان برده است. دیروز مدیرعامل توسعه اعتماد مبین با اعلام اینکه افزایش نرخ ارز اثری در برنامه‌های شرکت مخابرات ندارد، گفت: سهام مخابرات هنوز به ارزش واقعی خود نرسیده است.

ادامه ابهام در موضوع خوراک پتروشیمی‌ها

در گروه پتروشیمی بحث در مورد تغییر مبنای نرخ فروش خوراک به شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی همچنان در بازار به گوش می‌رسد. در حالی که برخی خبرها از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این موضوع خبر می‌دهد برخی از منابع این تغییر را وابسته به تصویب مجلس شورای اسلامی و اصلاح لایحه بودجه می‌دانند.در همین حال شرکت‌های پتروشیمی نیز از افزایش بهای فروش متناسب با رشد قیمت خوراک خبر می‌دهند.

در گروه فلزی در آستانه عرضه بلوک ذوب‌آهن اصفهان مدیرعامل این شرکت در نامه‌ای شرایط این شرکت را تشریح کرد.

صفرعلی براتی در این نامه اعلام کرد: «رویداد با اهمیت موثر بر فعالیت، وضعیت مالی و نتایج عملکرد (تعدیل با اهمیت در پیش‌بینی سود هر سهم)، تصمیمات و شرایط موثر بر ساختار سرمایه و تامین منابع مالی، تغییر درساختار مالکیت شرکت و سایر اطلاعات مهم و موثر بر قیمت سهام و تصمیم سرمایه‌گذاران که از طرف این شرکت افشا نشده باشد، وجود ندارد.

این در حالی است که رقابت یا عدم رقابت بر سر بلوک ۵۳درصدی ذوب‌آهن اصفهان و هویت خریدار احتمالی این شرکت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای معامله‌گران برخوردار است.

در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص ۳۲/۱ درصد رشد کرد و به سطح ۲۹هزار و ۲۰۷واحد رسید. همچنین از ۲۲۹نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۳نماد با کاهش قیمت و ۱۱۴نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی نمادها هم بدون تغییر بودند.