اولین حمایت مهم شاخص در محدوده 28 هزار و 500 واحد واقع شده است و حمایت بسیار مهم که در برخورد با خط روند صعودی بلند مدت است، در محدوده 27 هزار و 700 واحد قرار دارد
گروه بورس- مجید اسکندری: شاخص بورس تهران در مهرماه مرز ۲۹ هزار واحد را نیز از سر گذراند و موجب شد بازدهی بازار افزایش یابد.

اغلب تحلیلگران تکنیکی بازار بر این باورند که صعود شاخص تداوم می‌یابد و این متغیر مهم بازار از سطح 30 هزار واحد نیز فراتر خواهد رفت.
البته برخی از تکنیکالیست‌ها تداوم صعود شاخص را منوط به عبور شاخص از مرز ۳۰ هزار واحد می‌‌دانند که برای رسیدن به این شرایط، شاخص باید از محدوده مقاومتی ۲۹ هزار و ۲۰۰ واحد و ۲۹ هزار و ۴۰۰ واحد هم عبور کند.
یک تحلیلگر تکنیکال معتقد است: در شرایطی که بازار با ریسک‌های متعدد سیستماتیک و غیرسیستماتیک و تحولات سیاسی روبه‌رو است هرگونه تحلیل بلندمدت اعم از فاندامنتال یا تکنیکال با ریسک بالایی همراه خواهد بود.
امید به صعود شاخص
حسن برادران هاشمی درباره روند آتی شاخص بورس تهران توضیح داد؛ همان‌گونه که پیش از این عنوان شد هنگامی که مقاومت سقف کانال نزولی که اعتبار شش ماهه داشت، در ابتدای شهریور شکسته شد شاهد شروع موج صعودی جدیدی بودیم که این موج با روندی بسیار هیجانی مقاومت‌ها را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشت که در این میان عبور از دو مقاومت مهم 27 هزار و 400 واحد که محکم‌ترین و آخرین مقاومت تاریخی تا آن زمان بود و همچنین مقاومت خط روند صعودی در محدوده 27 هزار و 700 واحد بسیار مهم و تعیین‌کننده بود. وی افزود: در ادامه، روند صعودی شاخص تا ورود به کانال 29 هزار واحدی نیز ادامه داشت و در نهایت در محدوده 29 هزار و 300 واحد در برخورد با مقاومت خط روند صعودی و همچنین با توجه به نزدیک شدن به مقاومت مهم 30 هزار واحد شاهد اصلاح نمودار بودیم که طی این مدت شاخص دو مرتبه میان کانال 28 تا 29 هزار رفت و برگشت داشته است که از این نوسانات الگوی کوچکی شبیه به مثلث صعودی با هدف 29 هزار و 400 واحد نیز دیده می‌شود.
شاخص در منطقه حساس
این تحلیلگر بازار خاطرنشان کرد: شاخص بورس اکنون در منطقه حساسی قرار گرفته و این سوال‌ مطرح است که نوسانات اخیر شروع موج نزولی جدید است یا اصلاح و استراحت موقت به منظور ادامه روند صعودی خواهد بود. به طور کلی به نظر می‌رسد چنانچه شاخص بتواند به طور کامل از مقاومت 30 هزار واحد عبور کند می‌توان به روند صعودی شاخص امیدوار بود و از طرف دیگر افت شاخص به کمتر از 28 هزار و 500 واحد اولین اخطار مبنی بر احتمال شروع موج نزولی جدید خواهد بود.
برادران هاشمی درباره محدوده‌های مهم حمایتی و مقاومتی شاخص در شرایط کنونی گفت: اولین مقاومت مهمی که شاخص با آن مواجه است، درمحدوده ۲۹ هزار و ۲۰۰ واحد است که رکورد شاخص و همچنین آخرین مقاومت تاریخی نمودار است و موج صعودی اخیر نیز در این محدوده متوقف شد. اما شاخص در راه رشد با دو مقاومت مهم دیگر مواجه است یکی مقاومت مهم خط روند صعودی در محدوده ۲۹ هزار و ۴۰۰ واحد و همچنین محدوده ۳۰ هزار واحد است که مقاومت روانی مهمی نیز به نظر می‌رسد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اولین حمایت مهم در محدوده 28 هزار و 500 واحد واقع شده است و حمایت بسیار مهم که در برخورد با خط روند صعودی بلند مدت است، در محدوده 27 هزار و 700 واحد قرار دارد. در واقع چنانچه حمایت فوق شکسته شود تاییدی بر ادامه روند نزولی شاخص خواهد بود.
نگاه مرحله‌ای به بازار
وی درباره امکان عبور شاخص از 35 هزار واحد گفت: در تکنیکال شاخص با توجه به پارامترهای گوناگونی که بر بازار سرمایه تاثیر‌گذار هستند به اعتقاد من باید نگاه مرحله‌ای داشت و پس از گذر از هر مرحله وضعیت جدید و تارگت‌های بعدی را تحلیل کرد. در حال حاضر با توجه به اهمیت باند مقاومتی 29 هزار و 200 واحد تا 29 هزار و 400 واحد چنانچه شاخص بتواند کاملا از این محدوده عبور کند، می‌توان انتظار رسیدن به محدوده 30 هزار واحد و حتی عبور از آن را داشت. البته به اعتقاد من با توجه به بار روانی که محدوده 30 هزار واحد دارد، در صورت عبور از محدوده فوق روند صعودی شتاب خواهد گرفت که در آن صورت رسیدن به 35 هزار واحد نیز دور از دسترس نخواهد بود. باید ابتدا منتظر عبور از محدوده 30 هزار واحد باشیم و در صورت عبور به تحلیل وضعیت جدید و چشم‌انداز پیش رو بپردازیم. موضوع دیگر که باید به آن توجه داشت تورم قابل توجه در سال جاری است از این منظر نیز چنانچه خواسته باشیم، نرخ تورم را در قیمت‌های نمادهای بورس لحاظ کنیم، افزایش قیمت سهم‌ها و به تبع آن رشد شاخص طبیعی به نظر می‌رسد.
وی در پاسخ به این سوال که اندیکاتورها و موج‌شمارها چه سیگنالی از شاخص کنونی بورس می‌دهند، گفت: با توجه به اینکه شاخص کنونی علاوه بر قیمت سهم در برگیرنده سود تقسیمی مجامع نیز هست، بنابراین نمودار شاخص متوازن نیست، به همین دلیل تحلیل آن بر اساس نظریه امواج الیوت به اعتقاد من از اعتبار خوبی برخوردار نیست.
برادران ادامه داد: اندیکاتورهای اصلی مانند RSI و MACD به نوعی تایید‌کننده مقاومت‌های سقف هستند به طوری که قبل از آغاز روند اصلاحی اخیر واگرایی‌های منفی در هر دو اسیلاتور فوق قابل مشاهده بوده است، البته در حال حاضر واگرایی‌هایی مهم و تعیین‌کننده دیده نمی‌شود.
تحلیل‌هایی با ریسک بالا
این تحلیلگر درباره پیش‌بینی صعود شاخص به سطح 40 هزار واحد نیز گفت: در شرایط کنونی بازار با ریسک‌های متعدد سیستماتیک و غیرسیستماتیک مواجه است و همچنین تحولات و موضوعات غیربورسی از قبیل تحولات سیاسی یا گفت‌وگو‌های هسته‌ای بر روند بازار سرمایه اثرگذار هستند. به همین دلیل هرگونه تحلیل بلند مدت اعم از فاندامنتال و یا تکنیکال ضریب ریسک بالایی خواهد داشت.
وی سپس گفت: بنده به تحلیل مرحله‌ای معتقدم بنابراین همانگونه که پیش از این عنوان شد فعلا باید منتظر عبور از محدوده ۳۰ هزار واحد باشیم، ولی حتی در صورت عبور از این مرحله نیز به اعتقاد من رسیدن شاخص در سال جاری به محدوده ۴۰ هزار واحد خوشبینانه است و به آن معتقد نیستم البته باید توجه داشت در اینکه عدد شاخص نشان‌دهنده واقعی تغییر قیمت‌ها است، اختلاف‌نظر وجود دارد. همچنین به دلیل لحاظ کردن سود تقسیمی مجامع در فرمول شاخص، عدد آن بیانگر سطح واقعی قیمت‌ها نیست به عنوان مثال چنانچه قیمت حال حاضر سهام‌های اصلی و مطرح بازار را با قیمت‌های مهرماه سال گذشته مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم بیشتر نمادها در قیمت‌های کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته معامله می‌شوند، در حالی که عدد شاخص بیش از ۴ هزار واحد رشد نشان می‌دهد که این افزایش شاخص در واقع به دلیل لحاظ کردن همان سودهای مجامع در فرمول شاخص است. به این ترتیب و با این نحوه محاسبه روند شاخص در بلند مدت حتی با فرض ثابت بودن قیمت‌ها همواره صعودی خواهد بود.
تداوم موج 5 صعودی
در همین حال پرندیس کوثری تحلیلگر بازار سرمایه هم درخصوص پیش‌بینی روند شاخص بورس تهران اظهار کرد: شاخص کل مقاومت مهمی را در مقدار ۲۷ هزار و ۷۰۰ واحد شکسته است و در موج ۵ صعودی قرار دارد .بر اساس خطوط فیبوناچی، اولین هدف این موج ۲۸ هزار و ۴۰۰ واحد بود که از آن عبور کرد. اهداف بعدی هم ۲۹ هزار و ۷۰۰ و ۳۱ هزار واحد هستند. از طرف دیگر هدف موج ۵ را می‌توان براساس الگوی مثلث پهن شونده تشکیل شده، به میزان حداقل ۳۰ هزار و ۸۰۰ و حداکثر ۳۱ هزار و ۵۵۰ واحد در نظر گرفت.
به گفته این تکنیکالیست، برای تعیین هدف موج 5 روش دیگری هم براساس کانالیزه کردن وجود دارد که بر این اساس هدف نهایی موج 5 در محدوده 40 هزار تا 41 هزار واحد خواهد بود. اما با توجه به فاصله زیاد تارگت اولیه با تارگتی که بر اساس کانالیزه کردن به دست می‌آید، باید در محدوده 30 هزار تا 31 هزار واحد با توجه به شرایط بازار وبا دقت معامله کرد، ولی آنچه که مسلم است، اصلاح در محدوده یادشده قطعی خواهد بود.
وی درباره محدوده‌های مهم حمایتی و مقاومتی شاخص در شرایط کنونی گفت: اولین مقاومت شاخص ۲۹ هزار و ۳۰۰ و مقاومت بعدی ۲۹ هزار و ۷۰۰ واحد است. اولین سطح حمایتی شاخص نیز ۲۸ هزار و ۵۹۱ و سطح حمایتی بسیار معتبر و مهم آن در محدوده تقریبی ۲۷ هزار و ۷۰۰ تا ۲۷ هزار و ۴۰۰ قرار دارد.
عبور از 35 هزار واحد در میان‌مدت
این تحلیلگر بازار درباره امکان عبور شاخص بورس در کوتاه‌مدت از مرز ۳۵ هزار واحد تاکید کرد: همانطور که گفتیم شاخص توانایی عبور از سطح ۳۰ هزار واحد را نیز دارد و هنوز علائمی مبنی بر پایان موج ۵ دیده نشده است و در صورتی که با یک موج ۵ گسترش یافته روبه‌رو باشیم که صعود فعلی تنها موج ۱ آن باشد؛ طبق برآورد هدف شاخص بر اساس روش کانالیزه کردن، توان عبور از ۳۵ هزار واحد را نیز خواهد داشت اما در میان‌مدت.
کوثری در پاسخ به این سوال که اندیکاتورها و موج‌شمارها چه سیگنالی از شاخص کنونی بورس می‌دهند؟ گفت: تا 10 روز گذشته، اندیکاتورهایی از جمله RSI در منطقه اشباع از خرید قرار داشتند، اما نوسانات چند روز اخیر باعث متعادل شدن وضعیت این نوع از اندیکاتورها شده است. در ضمن هنوز واگرایی منفی نیز دیده نمی‌شود، ولی احتمال اصلاح وجود دارد، چرا‌که اندیکاتورهای حجمی از جمله OBV و MFI رو به کاهش هستند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی صعود شاخص بورس در سال جاری به سطح ۴۰ هزار واحد گفت: در صورتی که با یک موج ۵ گسترش یافته روبه‌رو باشیم می‌توان به شاخص ۴۰ هزار واحدی هم امیدوار بود. این مقدار توسط سیستم کانالیزه کردن نیز تایید می‌شود. اما در موج ۵ باید کاملا هوشیار بود تا بتوان به موقع از بازار خارج شد.وی خاطرنشان کرد: کاهش قابل توجه حجم معاملات از جمله نشانه های پایان موج صعودی است و در کنار آن باید به عکس‌العمل شاخص نسبت به حمایت های مهم از جمله حمایت در محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ واحد نیز توجه کرد.
شکل‌گیری الگوهای ادامه‌دهنده
در ادامه علیرضا درخشانی با اشاره به عبور شاخص از مرز ۲۹ هزار واحد برای دو بار طی هفته گذشته، پیش‌بینی کرد: با توجه به شکست مثلث واگرا در سطح ۲۸ هزار واحد، می‌توان به رشد هر چه بیشتر شاخص امید‌وار بود، مگر اینکه دوباره شاخص به زیر سطح ۲۸ هزار واحد برگردد که در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد.
وی درباره محدوده‌های مهم حمایتی و مقاومتی شاخص در شرایط کنونی گفت: محدوده روانی 30 هزار واحد فعلا مقاومت شاخص محسوب شده و 28 هزار واحد نیز سطح حمایتی قوی برای بازار محسوب می‌شود.
این تحلیلگر تکنیکال افزود: به نظر می‌رسد بعد از رشد شتابدار شاخص و شرکت‌ها، برای ادامه صعود، شرکت‌ها باید نفسی تازه کرده یا الگو‌های ادامه‌دهنده بسازند، بنابراین شاید در کوتاه‌مدت شاهد کاهش حجم معاملات و روند شکل‌گیری الگو‌های ادامه‌دهنده باشیم.
درخشانی درباره سیگنال‌های اندیکاتورها و موج‌شمارها از شاخص بورس گفت: موج شمارش شاخص بعد از شکست سطح 28 هزار واحد بسیار سخت و پیچیده شده است. برخی نظریه‌ها حکایت از موج 5 از 5 بزرگ دارند، اما چون ما در شاخص شاهد ورود شرکت‌های جدید‌تر به بورس و نیز اعمال سود نقدی در آن هستیم به نظر بنده نمی‌تواند معیار خوبی برای موج شماری باشد و باید از خود شرکت‌ها برای موج شمارش استفاده کرد.
وی درباره امکان صعود شاخص بورس در سال جاری به سطح ۴۰ هزار واحد گفت: در صورتی که شاخص به زیر سطح ۲۸ هزار واحد نرسد، احتمال دستیابی به این سطح وجود دارد. اولین مقاومت ۳۰ هزار واحد، سپس ۳۲، بعد ۳۶ هزار واحد و در نهایت ۴۰ هزار واحد خواهند بود.