دنیای اقتصاد- پاییز ۹۱ بورس اوراق بهادار تهران همچنان به رکوردشکنی‌های خود ادامه می‌دهد، تا داغ‌ترین دوران بازار سهام ایران را در تاریخ ۴۶ ساله این بازار ثبت کند؛ شاخص کل بورس روز گذشته با ثبت ۳۷۲ واحد رشد؛ یعنی معادل ۲/۱ درصد به رکورد جدید ۳۱هزار و ۱۲۱ واحدی دست یافت؛ در پی این رخداد دماسنج بازار سهام در کانال جدید ۳۱هزار واحدی قرار گرفت. در این شرایط برخی از تحلیلگران تکنیکال معتقدند که شاخص بورس برای ادامه رشد با مقاومت‌های محکمی روبه‌رو است، اما در مقابل گروهی دیگر از این تکنیکالیست‌ها می‌گویند: باید منتظر شاخص ۳۵ هزار واحدی در پاییز سال جاری باشیم.با رشد دیروز، بازدهی بورس تهران در سال ۹۱ به ۱/۲۰ درصد رسید تا معامله‌گران به افزایش بازدهی خود از بازار سرمایه امیدوار باشند. به این ترتیب بورس تهران در هشتمین ماه سال از بازدهی سیستم بانکی پیشی گرفت و معادل کل سود سالانه‌ای که اوراق مشارکت بانکی به سرمایه‌گذاران اختصاص می‌دهد به سرمایه‌گذاران خود سود داد.همین شرایط سبب شده تا ارزش بازار سهام در رخدادی جدید به سطح ۱۴۱ هزار میلیارد تومان برسد. جنب پل حافظ

شاخص در ارتفاع ۳۱۰۰۰ واحد

گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ثبت ۳۷۲ واحد رشد معادل ۲/۱درصد به رکورد ۳۱هزار و ۱۲۱واحدی دست یافت. بر این اساس بازدهی بورس تهران در سال ۹۱ به ۱/۲۰ درصد رسید تا معامله‌گران به افزایش بازدهی خود از بازار سرمایه امیدوار باشند.

به این ترتیب بورس تهران در هشتمین ماه سال از بازدهی سیستم بانکی پیشی گرفت و معادل کل سودی که اوراق مشارکت بانکی به سرمایه‌گذاران اختصاصی می‌دهد به سرمایه‌گذاران خود سود داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تحت تاثیر انتشار گزارش‌های شش‌ماهه و همچنین بازگشایی نماد گل‌گهر با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.

در این میان بازار سرمایه همچنان از محل آرامش در بازارهای موازی تاثیر مثبت گرفته و نقدینگی جدید در بازار به چشم می‌خورد که این امر امیدواری را نسبت به تداوم رشد بازار افزایش داده است. هر چند که به نظر می‌رسد به دلیل رشد قیمت‌ها بازار نیازمند عرضه‌های اولیه است و امکان عرضه‌های سنگین در نمادهای پیشرو بازار به دلیل حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت وجود دارد. بازار سهام در دو ماهه اخیر به کرات به ویژه پس از عبور شاخص از مرزهایی نظیر ۲۸هزار واحد و ۲۹ و ۳۰هزار واحد با عرضه‌های سنگین و افت کوتاه‌مدت شاخص مواجه شده بود.

در هر حال این شرایط سبب شده تا ارزش بازار سهام نیز در رخدادی جدید به سطح ۱۴۱ هزار میلیارد تومان برسد. آمارها نشان می‌دهد که ارزش بازار سرمایه در چهار روز کاری آبان‌ماه معادل ۴ هزار میلیارد تومان رشد کرده است، یعنی به طور میانگین، روزانه بورس تهران رشد ارزش هزار میلیارد تومانی را به خود دیده است.

در همین حال دیروز معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد اعلام لغو سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران بودند.

مشاور امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ایران برای سفر هیات پارلمانی اروپا هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد.

در کنار مباحث سیاسی در حوزه اقتصادی همچنان بحث در مورد ارز صادراتی و نحوه بازگشت آن به چارچوب اتاق مبادلات ارزی مورد توجه بازار بود، روز گذشته به دنبال عدم حصول توافقی در مورد این مساله در روز چهارشنبه اعلام شد که دور جدیدی از مذاکرات میان صادر‌کنندگان و دولت انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این جلسه که در راستای جلسه روز چهارشنبه صادرکنندگان برای اظهارنظر در مقابل اختصاص ارز به واردکنندگان برگزار شده و به نتیجه‌ای نرسیده بود، برگزار می‌شود.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات، صادرکنندگان مخالف دادن ارز خود برای واردات اساسی نیستند، اما باید سازوکار اختصاص ارز صادراتی به واردات به طور دقیق مشخص شود تا هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان درگیر دیوان سالاری پیچیده نشوند، زیرا در تجارت وقت بسیار مهم است.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنان صدر‌نشینی گروه معدنی- فلزی را شاهد بودند. در همین حال گروه‌های انفورماتیک و ساختمانی نیز با صف‌های خرید در بازار حاضر بودند.

صدرا؛ «صدرا» باقی ماند

در گروه تجهیزات، دیروز صدرا شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در مورد انحلال یا ادامه فعالیت شرکت بود. در این مجمع بیش از ۶۴ درصد از سهامداران رای بر ابقا و تداوم فعالیت شرکت داده و هیات مدیره «خصدرا» مکلف شد تا اقدامات لازم جهت تداوم فعالیت و برون رفت از وضعیت فعلی مبنی بر خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را اجرایی کند.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز شرکت سرمایه‌گذاری غدیر طی اطلاعیه‌ای خبر از صدور مجوز افزایش سرمایه ۲۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به دلیل جبران مخارج سرمایه‌گذاری شده در شرکت‌های سرمایه‌پذیر داده است.

این شرکت که پیش از این با هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه در صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به شهریور ۹۱ برای هر سهم مبلغ ۲۸۸ ریال سود خالص محقق کرده بود، در عملکرد ۹ ماهه از افزایش ۶۰ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود خبر داده است.

در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه بندر‌عباس همچنان با صف خرید سنگین مواجه بود که با عرضه سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی مواجه شد تا دیروز بیش از ۴۹میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس معامله شود. انتظار می‌رود این معاملات در ارتباط با عرضه نخستین بلوک از سهام دولت در این شرکت انجام شده باشد. دیروز در گروه فلزی نیز سازمان خصوصی‌سازی همچنان به عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد.

شفاف‌سازی یک پتروشیمیایی

در گروه پتروشیمی، دیروز گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد وضعیت این شرکت بازگشایی شد.مدیرعامل این شرکت در این اطلاعیه در تشریح وضع شرکت به نکاتی اشاره کرد.

خاموشی با اشاره به ارسال گزارش توجیه افزایش سرمایه در اردیبهشت سال جاری به سازمان بورس پیش بینی کرده بود، در سال جاری ۱۰۰۰میلیارد تومان از سهام شرکت‌های پتروشیمی که توسط سازمان بورس عرضه می‌شود خریداری شده و سود نقدی حاصل از این سرمایه‌گذاری بالغ بر۱۶۰ میلیارد تومان برآورد شود، ولی به علت طولانی شدن مراحل بررسی و اخذ مجوز سرمایه از یک طرف و عدم عرضه سهام جدید شرکت‌های پتروشیمی توسط سازمان خصوصی‌سازی از طرف دیگر و همچنین عدم امکان اخذ تسهیلات مورد نیاز بر اساس سرمایه هزار میلیارد تومانی، امکان تحقق سود پیش‌بینی شده مذکور فراهم نشد و در نتیجه هزینه مالی تسهیلات پیش‌بینی شده به میزان ۶/۲۹ میلیارد تومان نیز محقق نشد، سود پیش‌بینی شده برای هر سهم به ۱۳ تومان کاهش یافته است. اما با توجه به افزایش سود پیش‌بینی شده برای سایر سرمایه‌گذاری‌های منتقل شده، سود هر سهم به میزان ۱۰۱ ریال محقق شد که در نامه ۳۱ مرداد سال جاری به سازمان بورس اعلام شده است.

به گفته این مقام مسوول، سود پیش‌بینی شده برای سال مالی۹۲ در گزارش افزایش سرمایه و بیانیه ثبت به میزان ۳ هزار و ۹۱ میلیارد ریال با فرض تحقق افزایش سرمایه مرحله دوم تا ۲ هزار میلیارد تومان و امکان خرید مرحله دوم سهام شرکت‌های پتروشیمی به میزان هزار میلیارد تومان و همچنین امکان خرید ۱۷ درصد از سهام شرکت پتروشیمی پردیس برآورد شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱۵۶میلیارد تومان سهام معامله شد که ۲۴درصد آن را تداوم انتقال سهام سرمایه‌گذاری امید از بانک سپه به شرکت‌های زیر‌مجموعه تشکیل داد. همچنین از ۲۰۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۹۱نماد با کاهش قیمت و ۱۱۱نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه هم تغییر قیمتی نداشتند.

عکس: آکو سالمی