بازگشت دوباره دماسنج بازار

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته به‌رغم بهبود محسوس شرایط بازار شاهد افت اندکی بود که منجر به بازگشت شاخص به زیر مرز ۳۱هزار واحد شد. در بازار دیروز شاخص ۸/۳۶ واحد افت کرد و به رقم ۳۰هزار و ۹۷۸ واحد رسید.با ثبت این کارنامه، شاخص برای دومین بار در چند هفته اخیر به زیر سطح ۳۱هزار واحد بازگشت و پس از یک دوره رکورد شکنی در سطح ۳۱هزار واحد با سطح مقاومت مواجه شده است. در حال حاضر به دلیل نبود گروهی پیشرو در میان سهام بازار و همچنین نگرانی از ناپایداری تصمیمات دولتی در زمینه صادرات و واردات و ارز صادراتی بورس، با سکون نسبی همراه شده است. کاهش تحولات گروه‌های پیشرو دیروز منجر به پیشروی شرکت‌های ساختمانی در بازار شد. در روزهای اخیر انتشار خبرهایی در مورد افزایش داد و ستدهای بازار املاک و مستغلات موجب جلب توجه معامله‌گران به شرکت‌های ساختمانی شده است. دیروز نمادهای باغمیشه، مسکن تهران و مسکن شمال شرق در میان شرکت‌های پر‌تقاضای بازار بودند .این امر در شرایطی است که سهام ساختمانی به دلیل «پی‌بر‌ای» پایین و مجامع پیش روی با ارزندگی نسبی نیز مواجه هستند. آمار منتشره از بازار موازی ملک نشان می‌دهد در تهران طی بهار و تابستان امسال به ترتیب حدود ۳۵ هزار و نزدیک به ۵۰ هزار واحدمسکونی خریدوفروش شد. اما این رقم در ۴۵ روز اول پاییز به ۳۴هزار واحد مسکونی رسید و در صورتی که روند کنونی معاملات ادامه پیدا کند، حجم خرید مسکن در پاییز از سطح تابستان هم فراتر خواهد رفت. همچنین حجم معاملات خرید مسکن در تهران طی روزهای گذشته از فصل پاییز ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد، این در حالی است که در نیمه‌ اول امسال معاملات تنها ۷درصد افزایش نسبت به نیمه‌ اول پارسال را تجربه کرده بود. روز گذشته نمادهای اوراق تسهیلات مسکن نیز در بازار با رشد قیمت مواجه شدند که این امر نیز از دیدکارشناسان گروه املاک به دور نمانده است.

در بازار دیروز همچنین بازار شاهد معامله ۱۶۵میلیارد تومان سهام بود که بیش از ۱۰۴ میلیارد تومان آن به معامله بلوکی ۱۶۸میلیون سهم ملی مس تعلق داشت.

ارز، تک‌نرخی می‌شود؟

روز گذشته تحولات بازار ارز نیز مورد توجه معامله‌گران بود؛ جایی که وزیر اقتصاد با بیان اینکه به زودی بازار ارز، تک نرخی می‌شود، از عدم معافیت مالیاتی صادرکنندگانی که ارز خود را در اتاق مبادلات ارزی ارائه نکنند‎، خبر داد و گفت: مرکز مبادلات ارزی بازار حاشیه‌ای ارز را کنترل کرده است.

سید‌شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با «ایلنا»، گفت‌: با اجرای فاز دوم در مرکز مبادلات ارزی، نظام شناور مدیریت شده ارزی در کشور اعمال می‌شود‌. بنابر اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، این امر باعث تداوم کاهش ارز در بازار و حرکت به سمت تک نرخی شدن آن می‌شود. وی تصریح کرد‌: مرکز مبادلات ارزی، ضمن این که توازن بازار ارز را به همراه دارد، ضربه‌گیر نوسانات ارزی در مواجهه با دلالی و واسطه گری است.

در همین حال دیروز بورس کالا شاهد عدم تغییر قیمت محصولات مبارکه و عدم عرضه محصولات فولاد خوزستان بود. در تالار بورس کالا انتظار پدید آمده در میان معامله‌گران برای کاهش قیمت محصولات صنعتی موجب به تاخیر انداختن خریدها شده است. سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته موجب شده است برخی خریداران در انتظار برای کاهش قیمت محصولات این بورس خریدهای خود را کاهش دهند. با این وجود دیروز کاهشی در قیمت محصولات مبارکه دیده نشد. در عرضه بلوم فولاد خوزستان نیز در حالی که قیمت بلوم متعلق به این شرکت در عرضه قبل ۱۶۹۳۰ ریال بود و دیروز با افت حدود ۴ درصدی این قیمت به ۱۶۲۶۷ ریال رسیده بود، بر این اساس خریدار حاضر نشد بالاتر از ۱۵۱۰۰ ریال رقابت کند که این موضوع در نهایت منجر شد که این شرکت بدون عرضه بورس کالا را ترک کند.

در گروه برقی، نگاه‌ها به سوی عرضه قریب‌الوقوع بلوک ایران ترانسفو است که از سوی سازمان خصوصی‌سازی و به دلیل عدم انجام تعهدات خریداران قبلی بار دیگر عرضه می‌شود. این دومین بار است که سازمان خصوصی سازی این بلوک را عرضه می‌کند که انتظار نمی‌رود خریداری برای سهام این شرکت درگیر مشکلات حاضر شود.

تکادو، امروز در فرابورس

در گروه معدنی و فلزی، دیروز نماد توسعه معادن روی کروی در معاملات پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره با قیمت ۲۵۴ تومان به بازار بازگشت و در پایان نیز تغییر قیمت محسوسی نسبت به روز کاری گذشته تجربه نکرد. در این گروه امروز قرار است تکادو در بازار پایه فرابورس بازگشایی شود. سرمایه شرکت ۳۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان و سال مالی آن منتهی به ۳۱خرداد است.

شرکت سود هر سهم واقعی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد۹۱ خود را ۲۳۸ ریال اعلام کرده است.سال ۹۰ نیز همین مبلغ را اعلام کرده بود. در گزارش سه ماه منتهی به شهریور امسال نیز زیان ۳۳ ریالی را با توجه به عدم شناسایی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها اعلام کرده است. در پرتفوی بورسی شرکت نیز مالکیت ۵۸ و ۲۲درصد فرآورده‌های نسوز پارس و آذر، حدود ۳۵ درصدی کمنگنز و ۵۰ درصدی کطبس به چشم می‌خورد. ۵۱درصد سهام تکادو متعلق به احیا سپاهان است که این شرکت نیز روز چهارشنبه راهی تابلو خواهد شد.

مذاکرات خودرویی‌ها ادامه دارد

در گروه خودرویی دیروز دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان نتایج جلسه روز یکشنبه گذشته خودروسازان با نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از برگزاری جلسه دیگری در روز سه شنبه خبر داد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ‌در این جلسه مشکلات متعدد صنعت خودرو از جمله کمبود نقدینگی، بوروکراسی سازمان حمایت، رشد شدید قیمت مواد اولیه و کاهش تولید خودرو مطرح شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پرسش‌هایی در مورد شرایط صنعت خودرو داشتند که به علت اتمام وقت، مقرر شد جلسه دیگری در روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار و به سوالات نمایندگان پاسخ داده شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: بنابراین با برگزاری جلسه بعدی و آگاهی نمایندگان از مشکلات مختلف صنعت خودرو از جمله نوسان و افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی، رشد شدید قیمت مواد اولیه و کاهش تولید خودرو، درباره این موضوعات تصمیم‌گیری خواهد شد. در این گروه، انتظار برای اعلام زیان قابل ملاحظه ایران خودرو در گزارش شش ماهه، این شرکت را به صف فروش کشاند.

در گروه لاستیک سازی دیروز مدیرکل دفتر تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: دولت به منظور تسهیل واردات لاستیک، تعرفه این کالا را از ۲۶ به ۱۱ درصد کاهش داد. علی پورکاوه در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر افزود: این اقدام دولت به منظور تامین نیاز ناوگان جاده‌ای کشور و نیز تسهیل حمل‌و‌نقل است که بر این اساس این تعرفه تا پایان فروردین ماه ۹۲ ثابت خواهد بود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، کمیته تخصصی پتروشیمی برای تعیین قیمت بسته‌بندی و کالاهای واسطه‌ای تشکیل شده است که با توجه به عدم رعایت قیمت‎های محصولات پتروشیمی و آثار آن در هزینه‌های بسته‌بندی، این کمیته ماموریت یافته است که قیمت اقلام یادشده را تعیین کند. پورکاوه گفت: پس از آن، کارگروه کنترل بازار در این رابطه تصمیم‌گیری خواهد کرد

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با وضعیت مناسب بود که از ۲۱۴نمادی که به روی تابلو رفتند ۹۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۱۳نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقیه نمادها هم بدون تغییر بودند.