گروه بورس- کمیته حسابرسی فقط نقش نظارتی ندارد؛ بلکه خدمات حرفه‌ای و تخصصی به هیات مدیره و مدیریت ارشد واحد تجاری ارائه می‌دهد. به گزارش روایط عمومی بورس اوراق بهادار تهران - ناصر امیدواری مدیر حسابرسی داخلی بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق افزود: از مزایای اعمال این منشور می‌توان به افزایش شفافیت در گزارشگری ناشران و پاسخگویی مدیران به ذی‌نفعان اشاره کرد؛ به نحوی که کلیه این ذی‌نفعان با اطمینان بیشتری به گزارش‌های منتشر شده اتکا می‌کنند؛ چرا‌که از استقرار ارکان راهبری شرکتی در واحد تجاری اطمینان یافته‌اند.

در حال حاضر عملکرد و عملیات واحد‌های تجاری منوط به نظر هیات مدیره است اما در صورتی که منشور کمیته حسابرسی به درستی به کار گرفته شود، کمیته حسابرسی نقش مشاور حرفه‌ای وتخصصی به هیات مدیره را بر عهده می‌گیرد و به او در خصوص اعمال راهبری سازمان مشاوره می‌دهد و از دغدغه‌های هیات مدیره می‌کاهد.

وی ادامه داد: این امر اثرات بلند‌مدت زیادی در سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت. بهره‌گیری از کمیته حسابرسی و سازو کار حسابرسی داخلی موجب می‌شود آنها ریسک‌های تاثیرگذار در عملیات واحدهای تجاری را شناسایی نمایند و این ریسک‌ها را به موقع به هیات مدیره گزارش کنند، در نتیجه این فرآیند است که مدیریت ارشد می‌تواند به موقع تدابیر لازم را اتخاذ نماید تا در نتیجه از زیان‌های آتی یا کاهش سودآوری شرکت جلوگیری کند.

دبیر کمیته حسابرسی بورس تهران ابراز امیدواری کرد که هیات مدیره شرکت‌های پذیرفته در بورس و فرابورس به درستی آیین‌نامه‌های مربوط به این منشور را به مرحله اجرا در آورند و از سر الزام به دنبال تشکیل و استقرار آنها در شرکت خود نباشند.

خوشبختانه امروزه در بسیاری از شرکت‌های خصوصی نیز به این نیاز پی برده‌اند و در جامعه شاهد آن هستیم که بسیاری از صاحبان واحدهای تجاری به دنبال افراد خبره و با تجربه در زمینه حسابرسی داخلی هستند تا به استخدام شرکت خود درآورند و بتوانند با کمک و راهنمایی این افراد وضعیت عملیات واحد خود را بهبود بخشند. این همان هدفی است که مدیران حرفه‌ای در شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم به دنبال آن هستند.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم اعضای کمیته حسابرسی نیز به جایگاه ویژه خود و نقشی که در نظام راهبری شرکتی برعهده خواهند گرفت واقف باشند، خاطرنشان کرد: ممکن است که با اعمال این دو منشور در میان ناشران بورسی و فرابورسی نقاط قوت و ضعف‌های احتمالی این دو منشور مشخص شود که در آن صورت بازنگری لازم در منشورها اعمال خواهد شد.

امیدواری افزود: می‌توان از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد و آن را به فرهنگ بومی گره زد. از جمله مزایای این منشور این است که کمیته حسابرسی می‌تواند برای حسابرسان مستقل کمک به حساب آید. بر این اساس کمیته حسابرسی نقش موثر در میزان ریسک‌هایی که حسابرسان مستقل در مورد واحد تحت رسیدگی خود می‌پذیرند، خواهد داشت.

وی یادآور شد: شرکت‌هایی که از کمیته حسابرسی بهره نمی‌برند، حسابرسان مستقل آنها نیز ریسک بیشتری را متحمل می‌شود. بدون تردید وجود کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی در افزایش ویژگی‌های کیفی صورت‌های مالی، شفافیت و نحوه ارائه آنها نیز سایر گزارش‌های که برای سهامداران منتشر می‌شود تاثیرگذار است.

مدیر حسابرسی داخلی بورس تهران گفت: کمیته حسابرسی نقش پیشنهاد نمودن حسابرس مستقل به هیات مدیره و مجمع عمومی را دارد و نه نقش انتخاب آن؛ چرا که بر اساس قانون تجارت حق انتخاب حسابرس مستقل بر عهده مجمع عمومی می‌باشد اما شکی نیست که این پیشنهاد می‌تواند به همراه دلایل و ادله مطمئن باشد.

در ضمن به مسائلی همچون ترکیب و تعداد نیروی انسانی موسسات حسابرسی و میزان ماندگاری این نیروها در موسسات، حسن شهرت موسسه، ظریف بلااستفاده یا خالی آنها، تجربه در صنعت یا صنایع مشابه که برای ارائه خدمات برای آن دعوت شده‌اند، توان علمی حسابرس و بسیاری عوامل تاثیر‌گذار دیگر نیز بیشتر توجه شده باشد.

وی در خاتمه افزود: کمترین مزیتی که این امر برای حسابرسان دارد آن است که هرگونه تغییر بدون دلیل حسابرسان نیز جلوگیری می‌شود و کمیته حسابرسی این موضوع را با هدف افزایش وحفظ استقلال حسابرس به دقت بررسی می‌کند.