گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته به دلیل شوک ناشی از توقف ناگهانی ۶نماد معاملاتی با افت شاخص و متغیرهای کلان بازار مواجه شد.در ابتدای هفته گذشته معامله‌گران شاهد توقف ناگهانی ۶نماد بودند که این امر موجب شد تا سطح نقدینگی و انگیزه معامله‌گران کاهش شدیدی را تجربه کند. در این فضا هر چند در میانه هفته با کمک ضوابط رفع گره معاملاتی و حرکت قیمتی نماد مخابرات، اندکی از افت شاخص کاسته شد، اما همچنان نگرانی معامله‌گران از وضعیت کلی بازار به افت شاخص در کل هفته منجر شد و شاخص با ۴/۰ درصد کاهش به کار خود پایان داد.این افت در شرایطی ثبت شد که متغیرهای کلان بازار شدت بیشتری از کاهش را به نمایش گذاشتند.ارزش معاملات هفته گذشته ۹/۵۱ درصد افت کرد و به سطح ۶۲۱ میلیارد تومان رسید.این در حالی بود که شمار خریداران نیز نسبت به هفته ماقبل آن ۲۴ درصد کاهش یافته و تنها ۵۵ هزار نفر خریدار در بازار حاضر شدند. شمار دفعات معاملاتی نیز ۵/۲۶ درصد افت کرد و به سطح ۱۵۶ هزار و ۶۷۷ واحد رسید؛ این در حالی بود که هفته پیش از آن، بازار سرمایه بیش از ۲۱۳ هزار معامله را تجربه کرده بود. به نظر می‌رسد با توقف نمادهای معاملاتی پیشرو، سرمایه‌گذاران با ابهام شدید در مورد زمان بازگشایی نمادها مواجه هستند. در این میان با به تله افتادن نقدینگی معامله‌گران، انگیزه خرید در بازار به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است که تغییر در این شرایط نیازمند بازگشایی نمادهای متوقف است؛ به ویژه آنکه در حال حاضر برخی از گروه‌های سرمایه‌گذاری نظیر پالایشگاه‌ها شاهد توقف تمامی نمادها هستند که این امر به معنای آن است که تمامی نقدینگی سرمایه‌گذاران این گروه اینک در بن بست قرار گرفته است که در برخی از نمادها مانند پالایشگاه اصفهان این امر از خرداد ماه ادامه دارد و عملا سهامداران به ویژه سهامداران جزء در سردرگمی قرار دارند.از دیدگاه کارشناسان توقف نمادها تنها به معنای تنبیه سهامداران جزء است که اندک سرمایه خود را به جای بازارهای غیر‌مولدی نظیر ارز و طلا به بورس منتقل کرده و در صورت نیاز مالی قادر به نقد نمودن سرمایه خود نیستند.

در همین حال روز چهارشنبه توقف نماد فولاد مبارکه نیز بازار را با شوک جدیدی مواجه ساخت؛ فولاد مبارکه که اخیرا گزارش شش ماهه حسابرسی شده خود را منتشر کرده و کمتر از ۱۰ روز پیش شفاف‌سازی کرده بود، مجددا مفاد گزارش شفاف‌سازی خود را منتشر کرد و نماد این شرکت بازگشایی شد.توقف نمادهای معاملاتی تنها در بورس تهران رخ داده و در هیچ بورس پیشرفته‌ای توقف یک‌باره چندین نماد مهم به دلیل مشکلات بی‌شمار آن برای نقدشوندگی بازار، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری و کارگزاران و عموم سرمایه‌گذاران رخ نمی دهد.

آغاز گفت‌و‌گوهای هسته‌ای؛ به‌زودی...

معامله‌گران در تحولات کلان نیز شاهد رخداد برخی مسائل هستند؛ در مسائل سیاسی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران که در هند به سر می‌برد، ضمن ابراز امیدواری به آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای گفت که مکان و زمان این مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

به گزارش رویترز، هفته گذشته، رسانه‌های روسی اعلام کردند که گروه ۱+۵ همچنان در حال مذاکره با جمهوری اسلامی درباره تاریخ و مکان احتمالی برای مذاکرات آتی است. «سعید جلیلی» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران که در هند به سر می‌برد، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما پیشنهاد خودمان را به روسیه ارائه کرده‌ایم و آنها نیز آمادگی خود برای آغاز مجدد گفت‌وگوها اعلام کرده‌اند.

وی افزود: زمان و مکان مذاکرات هنوز نهایی نشده، اما امیدواریم که این گفت وگوها به زودی آغاز شود. در مسائل اقتصادی، معامله‌گران با شایعاتی در مورد برگزاری جلسات دولتی برای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها مواجه هستند. این در شرایطی است که کارشناسان همچنان در انتظار ارائه لایحه بودجه سال آینده کل کشور هستند که با توجه به تاخیر رخ داده در ارائه آن در حال تبدیل شدن به معضلی مهم در صحنه اقتصاد کشور است. افزون‌بر این، بازگشایی بازارهای جهانی در شرایطی که توافق اقتصادی آمریکا موجب خوش بینی بازارهای جهانی شده بود، به جهش قیمت مواد خام و فلزات منجر شد؛ هر چند این خوش بینی تعدیل شد. در بازار فلزات بهای مس به سطح ۸ هزار و ۱۱۲دلار در هر تن رسیده است. بهای آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب ۲ هزار و ۱۲۱دلار، ۲ هزار و ۳۶۹ دلار و ۲ هزار و ۸۶ دلار رقم خورده است. همچنین بهای بیلت فولادی نقدی در بورس لندن نیز ۲۸۰دلار در هر تن رقم خورده است. این در حالی است که در صحنه بورس کالا نیز کارگروه قیمت‌گذاری بورس کالا در حال بررسی تغییر فرمول قیمت‌گذاری مس و آلومینیوم بر اساس نرخ بورس لندن است که با نهایی شدن این تصمیم از هفته آینده شاهد کاهش قیمت این دو محصول خواهیم بود. بورس کالای ایران در راستای تطبیق رینگ‌های خود با شرایط بازار، در نظر دارد فرمول قیمت‌گذاری مس و آلومینیوم را تغییر دهد. پیش از این قیمت این دو کالا بر اساس نرخ جهانی بورس شانگهای بود که پس از تصمیم کارگروه قیمت‌گذاری بر اساس نرخ بورس LME لندن محاسبه خواهد شد. زیرا قیمت‌ها در بورس لندن کمتر از بورس شانگهای است. کارشناسان نگران آن هستند که این نوع نرخ‌گذاری به قاچاق گسترده فلزات از کشور منجر شود. روز چهارشنبه در رینگ صادراتی نیز همچنین ۷ هزار تن وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس به قیمت پایه ۴۸۷ دلار در تالار صادراتی عرضه شد که از همان ابتدا، معاملات آن توسط بورس کالا متوقف شد. نرخ پیشنهادی پایه این محصول در صورت محاسبه با نرخ‌های گذشته حداقل دوبرابر بود.پخش و پالایش اخیرا لیست نرخ‌های فروش جدید محصولات پالایشگاهی را براساس نرخ ارز مبادلاتی اعلام کرده است که رشد فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهد، هر چند هنوز مسوولان بورس کالا اجازه عرضه محصولات براساس این نرخ‌های جدید را نداده‌اند. در تحولات وابسته به بازار سهام معامله‌گران در انتهای هفته شاهد اعلام بازنشستگی مدیرعامل شرکت ملی حفاری بودند. بر این اساس می‌توان به خصوصی‌سازی این شرکت بزرگ امیدوار بود.

در بازار چه خبر بود؟

بورس اوراق بهادار روز چهارشنبه تحت‌تاثیر شوک توقف نماد فولاد مبارکه با افت شدید شاخص همراه شد؛ به گونه‌ای که شاخص کل ۳۳۸ واحد افت کرد و به سطح ۳۷ هزار و ۶۴۸ واحد رسید. در بازار همچنین ارزش معاملات نیز با کاهش قابل‌ملاحظه به سطح ۹۲/۳ میلیارد تومان رسید. در گروه بانکی،‌ معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، آخرین وضعیت دو شرکت مشمول اصل ۴۴ پست بانک و بیمه دانا را اعلام کرد. به گزارش فارس، احمد صادقی گلمکانی در برابر این سوال که آخرین وضعیت مدیریت، مجامع سالانه و فوق العاده و همچنین عرضه ۱۷ درصد باقی مانده از سهام شرکت بورسی و مشمول اصل ۴۴ پست بانک به کجا رسید، اظهار کرد: در پی برگزاری مجمعی که در مرداد برگزار شد، اعضای حقوقی هیات‌مدیره این شرکت برای دو سال انتخاب شده و بانک مرکزی تاکنون صلاحیت سه نماینده حقیقی را تایید کرد و منتظر تایید صلاحیت دو عضو حقیقی دیگر هستیم.

وی ادامه داد: با این اوصاف بعد از نهایی شدن صلاحیت‌ها، هیات‌مدیره پست بانک با برگزاری جلسه‌هایی در مورد مدیرعامل و برگزاری مجامع سالانه و فوق العاده تصمیم گیری و سپس اعلام خواهد کرد. این در حالی است که برنامه عرضه

۱۷ درصد سهام این شرکت هم توسط هیات‌مدیره و سایر مسوولان پیگیری خواهد شد تاواگذاری سهام آن تا سقف ۴۹ درصد رعایت شود. معاون وزیر اقتصاد در واکنش به دیگر سوال مبنی بر تکلیف بیمه دانا در مورد افزایش سرمایه (که دارای سرمایه اسمی اندک و ۱۰/۵ میلیارد تومانی است و رعایت حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های بیمه‌ای) توضیح داد: هیات‌مدیره این شرکت مشمول اصل۴۴ هم در حال بررسی و انجام مقدمات لازم است تا بعد از هماهنگی سهامداران نسبت به اعمال افزایش سرمایه اقدام کند. در گروه تجهیزات، در نخستین جلسه هیات پذیرش شرکت بورس انرژی که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، اعضای هیات پذیرش شرکت بورس انرژی، برق تولیدی نیروگاه پرند را که از سوی شرکت نیروگاه‌های ایران (مپنا) درخواست پذیرش شده بود و همچنین برق نیروگاه سیکل ترکیبی خوی را که از سوی شرکت تولید نیروی پرتو شمس تابان درخواست پذیرش برای عرضه در بازار فیزیکی داده بودند در این بازار پذیرش کرد. در همین حال به‌رغم پذیرش نیروگاه عسلویه مپنا در فرابورس، اما عرضه این سهام به دلیل تقاضا برای شفاف‌سازی وضعیت بدهی ارزی این شرکت به تاخیر افتاده است. در گروه انفورماتیک با لغو فعالیت‌های شرکت انیاک تمامی پوزهای بانک تجارت نیز از مدار خارج شده است.شرکت انیاک مدیریت ۵۰ هزار پوز بانک تجارت را برعهده داشته است که انتظار می‌رود با توجه به مالکیت این بانک در شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان و همچنین مالکیت غیر‌مستقیم در کارت‌های اعتباری کیش مسوولیت پوزهای این بانک به یکی از این دو شرکت منتقل شود. در گروه معدنی، روز چهارشنبه شایعاتی در مورد حضور اردشیر سعد محمدی به عنوان عضو هیات‌مدیره شرکت توسعه معادن روی به نمایندگی شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان منتشر شد.

اینترنت گران می‌شود

در گروه مخابرات همچنان شایعات متعددی در مورد احتمال افزایش هزینه اینترنت شنیده می‌شود، این امر که می‌تواند بر شرکت‌های انفورماتیکی تاثیر مستقیمی بگذارد، واکنش مدیرعامل سابق مخابرات را در بر داشته اشت. صابر فیضی مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین در گفت‌وگو با نمابورس با اشاره به مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی جهت افزایش نرخ پایه اینترنت افزود: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مصوبه‌ای در زمینه افزایش نرخ پایه اینترنت مطرح کرده که با اعتراض شورای رقابت در این زمینه مواجه شد و به همین دلیل نرخ اینترنت تغییری نخواهد داشت. وی در رابطه با وضعیت فعلی مخابرات ایران اظهارکرد: عملکرد مخابرات در سال ‌های پیش نشان داده که درآمد مخابرات در پایان سال با افزایش مواجه می‌شود و به تبع آن سهام آن نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهدکرد. فیضی افزایش ۲۳ درصدی درآمد متفرقه شرکت مخابرات ایران در گزارش ۶ماهه حسابرسی شده نسبت به دوره مشابه سال قبل را ناشی از قراردادهای جدید این شرکت با نهادهای گوناگون دانست و عنوان کرد: شرکت مخابرات ایران قراردادهایی مربوط به کانال‌سازی اختصاصی و فیبر اختصاصی و قراردادهای دیگر را با نهادهای دولتی و غیردولتی منعقد کرده که این افزایش درآمد متفرقه ناشی از درآمد حاصل از این قراردادها است. وی نسبت قیمت بر درآمد شرکت مخابرات ایران را نسبت به شرکت‌های هم گروه خود در دنیا پایین دانست و گفت: نسبت قیمت بردرآمد شرکت مخابرات ایران نه تنها نسبت به شرکت‌های هم گروه خود در دنیا اندک است، بلکه میزان آن درمقایسه شرکت‌های هم گروه خود در داخل کشور نیز مناسب نیست. وی در پایان درباره افزایش ۲۲ درصدی زیان عملیاتی ۶ماهه ابتدای سال نسبت به دوره مشابه سال قبل گفت: شرکت مخابرات ایران به عنوان یک شرکت اصلی برای شناسایی درآمد خود وابسته به شناسایی سود در سایر شرکت‌های زیرمجموعه است و به نظر می‌رسد که پس از شناسایی سود شرکت‌های زیرمجموعه این انحراف ایجادشده نسبت به سال گذشت نیز جبران شود.

یک خودروساز دیگر به زیان نشست

در گروه خودرویی، سلسله گزارش‌های زیان آوری شرکت‌های خودرویی با گزارش ایران خودرو دیزل نیز کامل شد، تا تقریبا هیچ شرکت بزرگ خودرویی باقی نماند که زیان ده نشده باشد.

سایت بورس ۲۴ نوشت: «خاور» که برای تعدیل عایدی بسته شده بود سود هر سهم سال مالی جاری خود را از ۲۶۰ ریال قبلی به زیان ۲۳۴ ریالی تبدیل کرده است. این شرکت در شش ماهه نیز زیان ۲۸۵ ریالی به ازای هر سهم شناسایی کرده است.حجم تولید و فروش شرکت نسبت به شش ماهه سال قبل به ترتیب با افت ۷۹ و ۷۵ درصدی روبه‌رو شده است. مبلغ فروش نیز با کاهش ۶۳ درصدی مواجه شده است.

همچنین این شرکت در شش ماه ابتدای سال بیش از ۲/۴ میلیون دلار صادرات و بیش از ۴/۴۴ میلیون دلار واردات مواد اولیه داشته است که با دلار ۱۲۲۶ تومانی تسعیر شده است.

در همین حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت از گزارش مدیران دو خودروساز بزرگ کشور به هیات دولت در جلسه چهارشنبه خبر داد و گفت: در این جلسه، درخواست شد تا تولید به سقف مصوبی که خودروسازان از قبل پیش‌بینی کردند، برسد به‌گونه‌ای که به کنترل بهتر قیمت‌ها در بازار کمک کند.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا درباره چگونگی مقابله با تحریم‌ها در موضوع تامین قطعات، بومی‌سازی و بهبود کیفیت گزارش خوبی به هیات دولت ارائه کردند.

غضنفری تصریح کرد: درباره قیمت‌گذاری‌ها تصمیم جدیدی گرفته نشد و کار به کمیته تخصصی این حوزه واگذار شده است که پس از برگزاری جلسه در آن کمیته، تصمیمات لازم مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت برخی خودروها از طرف خودروسازان گفت: از نظر دولت، قیمت‌هایی که سازمان حمایت به عنوان قیمت مصوب اعلام می‌کند، مبنای کنترل بازار و تعزیرات خواهد بود و برای هر گونه فروش بالاتر از قیمت مصوب، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پرونده تخلف تشکیل می‌دهد و سازمان تعزیرات حکومتی با آن برخورد خواهد کرد.

در گروه غذایی در پی تحولات اخیر در شرکت مهرام، محمدرضا و امیرمحمد تقی گنجی از ترکیب هیات‌مدیره و مدیرعاملی این شرکت بورسی رفتند و جای خود را به دو نفر دیگر دادند.

در پی تصمیمات تاریخ دوم دی هیات‌مدیره شرکت بورسی مهرام، دو عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل آن تغییر کردند و طی آن غلامحسین احمدی و نصرت اله منزوی از طرف دو شرکت دنیای علم پویا و سرمایه‌گذاری کامیار جانشین امیر محمد تقی گنجی و محمدرضا تقی گنجی در هیات‌مدیره شدند.

با این تغییر، منزوی به عنوان مدیرعامل جدید مهرام و به جای امیر محمد تقی گنجی معرفی شد.

در این گروه، شرکت بهنوش ایران که با سرمایه بیش از ۲/۸ میلیارد تومانی درصنعت محصولات غذایی و آشامیدنی حاضر در بورس حضور دارد، در صدد اعمال افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی برآمده است.

این افزایش سرمایه با انتشار ۸۲ میلیون و ۳۰۴ هزار سهم ۱۰۰ تومانی و از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و با هدف جبران مخارج سرمایه‌های انجام شده در سال‌های اخیر و اصلاح ساختار مالی انجام می‌شود.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن از ۲۳۵نمادی که به روی تابلو رفتند. در این روز ۱۱۳نماد با کاهش قیمت و ۱۱۷نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه نمادها هم بدون تغییر قیمتی بودند.