گروه بورس - محبوبه مغانی: سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر تصویب طرح افزایش مالیات بنگاه‌های سرمایه‌داری و ثروتمندان طرح مزبور را مورد تصویب و امضا قرار دادند تا به موجب آن، مالیات خانوارهای ثروتمند در آمریکا افزایش یابد و کاهش هزینه‌های دولت تا اوایل ماه مارس (11 اسفند) به تعویق ‌افتد. به واسطه تصویب طرح افزایش مالیات‌ها برای اقشار بسیار پردرآمد و تمدید معافیت مالیاتی برای اکثریت افراد آمریکایی در مجلس نمایندگان آمریکا، به یکباره نقش دلار در برابر یورو تقویت شد.

در این میان دورنمایی که از اقتصاد اروپا در سال ۲۰۱۳ ترسیم می شود حاکی از بالا بودن حجم بدهی دولت‌ها در کنار تنبل شدن بخش‌های دیگر و مشکلاتی همچون کاهش حجم عرضه و تقاضا، کاهش درآمدهای شخصی و دولتی، عدم همکاری و هماهنگی کشورها در آغاز بحران و حتی در ادامه آن، کم بودن حجم سرمایه‌گذاری و کم بودن پتانسیل سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه، کاهش توریست و کاهش هزینه‌های تفریحی خانوارها حتی رستوران، ترس از آینده، بالا بودن نرخ بیکاری، قرار گرفتن تقاضای افراد در حداقل ممکن و ... است.
در همین شرایط، بانک مرکزی اروپا گزارش داد: رشد اقتصادی سال 2012 برابر 5/0 درصد خواهد بود. این متغیر مهم در سال 2013 برابر 35/0 درصد و در سال 2014 برابر 2/1 درصد است. تورم سال 2013 نیز 9/1 درصد پیش‌بینی شده است.
اما در بازار فلزات قیمتی، با بروز نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات مقامات کشور آمریکا برای پایان دادن به بحران پرتگاه مالی، نگرانی‌ها در مورد خروج بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از مسیر خود، فروکش کرد تا بر این اساس بازدهی هر اونس طلای جهانی از ۴/۱ درصد افزایش برخوردار شود. در چنین شرایطی کارشناسان افزایش قیمت طلا در بلندمدت را دور از انتظار ندانسته اند و پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت طلا در سال ۲۰۱۳ سیر صعودی به خود خواهد گرفت. در این میان در حالی که تحلیل‌های فاندامنتال از افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند، تحلیل‌های تکنیکال حکایت از افت قیمت این فلز گرانبها دارد.
شرکت بریک گلد کورپ بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان، پیش‌بینی کرده قیمت طلا به دلایل افزایش هزینه‌ها و کافی نبودن تولید، به 2000 دلار در هر اونس در سال 2013 می‌رسد.
اما در بازار طلای سیاه؛ قیمت نفت برنت دریای شمال که اوایل هفته گذشته با روند نزولی آغاز شده بود، پس از توافق قانون‌گذاران آمریکایی، معاملاتش مثبت شد.
در این میان انتشار آمار مثبت اقتصادی از چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان به تقویت بهای نفت نیز کمک کرد.
این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با افت تقاضای انرژی با سپری شدن فصل سرد سال، میزان صادرات نفت اوپک با افت یک درصدی مواجه شود. تحلیلگران انتظار دارند، تنش‌های موجود در منطقه خاورمیانه، قیمت‌های نفت را در سال ۲۰۱۳ تقویت کند.اما در بازار داخلی‌ در هفته‌ای که سپری شد، تعطیلات سال نو میلادی، تعطیلی مراکز انتقال ارز و حواله از مسیر دبی و درنهایت انحراف تقاضاهای تجاری به سمت ارزهای محلی تغییرات دلار و یورو را به ترتیب به میزان ۷/۰ و یک دهم درصد منفی کرد.
در اتاق مبادلات ارزی نیز، دلار آمریکا از نرخ 24 هزار و 580 ریال به 24 هزار و 574 ریال و و یورو از سطح 32 هزار و 486 ریال به 32 هزار و 627 ریال تغییر یافت.
در همین حال، بازار سکه نیز پس از تکذیب تعیین نرخ آن براساس ارز مبادلاتی، با تحولاتی مواجه بود، تا جایی که رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران به دادسرا احضار شد تا پس از توضیح چگونگی تعیین قیمت سکه، تذکری را در خصوص لزوم هماهنگی در قیمت‌گذاری دریافت کند.
در چنین شرایطی تحویل 9 ماهه سکه‌های پیش‌‌فروش شده از سوی بانک مرکزی به اتمام رسیده است که کارشناسان با توجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین تقویت احتمال افزایش قیمت دلار داخلی تا پیش از برگزاری دوباره سلسله‌ نشست‌های ایران با گروه 1+5 بر سر مساله هسته‌ای، همچنان انتظار تداوم روند آرام رشد قیمتی طلا در زمستان را دارند.
همچنین در بازار سرمایه و در فعالیت ۵ روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به سیزدهم دی ماه ۹۱، حجم و ارزش معاملات به ترتیب از افت ۴۸ و ۵۱ درصدی برخوردار شد.
این کاهش در حجم و ارزش معاملات در پی افت 23درصدی تعداد خریداران بازار سرمایه صورت گرفته است. تا بر این اساس شاخص کل پس از افت 4/0 درصدی، رقم 37 هزار و 648 واحدی را در پایان روزی کاری بورس اوراق بهادار تهران ثبت کند.
در هفته‌ای که گذشت، پس از توقف نمادهای پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندر عباس، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، صنایع پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی شیراز در بورس تهران، صنایع فرآورده‌های نفتی، انتشار چاپ، تکثیر، محصولات چوبی، محصولات کاغذی و لاستیک و پلاستیک مورد توجه بازار قرار گرفتند.