در هفته گذشته بازدهی بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با هفته ماقبل کاهش یافت، به گونه‌ای که در هفته منتهی به 12 دی‌ماه تنها دو صندوق توانستند به بازدهی بالای 10 درصد دست یابند

گروه بورس - مجید اسکندری: هفته گذشته برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هفته پرباری نبود و این نهادهای مالی نتوانستند برای سرمایه‌گذاران خود بازدهی مناسب و درخور توجهی را به ارمغان بیاورند. به این ترتیب بازدهی صندوق‌ها در هفته منتهی به ۱۲ دی‌ماه سال‌جاری در مقایسه با هفته ماقبل کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشت.
این اتفاق در شرایطی رخ داد که بورس اوراق بهادار نیز روزهای نه چندان گرمی را می‌گذراند و با توقف دسته‌جمعی نمادهای پیشرو، بازار سرمایه نیز از رونق چندانی برخوردار نیست.
در شرایطی که شاخص کل بازار می‌رفت تا مرز ۳۸ هزار را نیز پشت‌سر بگذارد، سد توقف نمادهای پیشرو بازار موجب شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران با پدیده بلوکه شدن سرمایه مواجه شوند. از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان پناهگاه سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای نیز از تبعات این پدیده مصون نماندند.
تصمیم اخیر نهاد نظارتی بازار سرمایه درخصوص توقف نمادهایی که به عنوان نمادهای پیشرو، فعال و برتر بازار شناخته می‌شدند، موجب شده سرمایه‌گذاران خرد بازار که به امید کسب اندک سودی، به این بازارها روی آورده بودند، ناامید بازگردند. بستن نمادهای موسوم به پیشرو بازار از یک سو موجب کندی روند معاملات و گاه قفل شدن بازار شده و از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بخش اعظم سبد خود را از سهام این شرکت‌ها پر کرده‌اند، با دشواری مواجه ساخته است.
به عبارت دیگر در شرایطی که سرمایه‌گذاران صندوق‌ها با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری وارد بازار شده‌اند، بسته بودن برخی نمادها موجب می‌شود به بازدهی موردنظر دست نیابند و درخواست ابطال واحدها (یونیت‌ها) را به مدیران صندوق‌ها ارائه دهند، اما در این حال مدیران صندوق‌ها نیز به دلیل بسته بودن نمادها، نمی‌توانند سرمایه سرمایه‌گذار را تامین کنند و ناچار می‌شود از محل فروش دیگر سهام موجود در پرتفولیوی خود، نقدینگی موردنیاز سرمایه‌گذاران را تامین کنند. این چرخه موجب می‌شود بازدهی یک صندوق در شرایط بسته بودن نمادها با افت چشمگیری روبه‌رو شود.
بنابراین، لزوم بازگشایی نمادهای یادشده به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای در این شرایط بیش از پیش احساس می‌شود.

سبقت 14 صندوق از شاخص
گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی از آن است: در هفته گذشته بازدهی بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با هفته ماقبل کاهش یافت، به گونه‌ای که در هفته منتهی به ۱۲ دی‌ماه تنها دو صندوق توانستند به بازدهی بالای ۱۰ درصد دست یابند. این در حالی است که در هفته منتهی به ۵ دی‌ماه بازدهی ۱۰ صندوق از ۱۰ درصد فراتر رفته بود و ۳۶ صندوق نیز توانسته بودند بازدهی بالای ۵ درصد را برای سرمایه‌گذاران خود رقم بزنند.از سوی دیگر، بازده شاخص کل بازار در هفته منتهی به ۱۲ دی‌ماه، ۷/۱ درصد بود و تنها بازدهی ۱۴ صندوق از بازدهی کل بازار بیشتر بود، در حالی که در هفته قبل از آن بازدهی کل بازار ۴/۶ درصد و بازدهی ۳۶ صندوق از بازدهی شاخص افزون‌تر بود.
مقایسه بازدهی صندوق‌ها در دو هفته متوالی، خود به تنهایی بیانگر تاثیر بسزای توقف نماد‌ها بر عملکرد صندوق‌ها است.بررسی آمارها نشان می‌دهد در هفته مورد گزارش، صندوق بانک توسعه تعاون با بازدهی 1/13 درصدی صدرنشین 64 صندوق سرمایه‌گذاری بود.
این در حالی است که این صندوق در هفته ماقبل توانسته بود، ۲۲ درصد بازدهی را عاید سرمایه‌گذاران کند.
در همین حال، پس از صندوق بانک توسعه تعاون، صندوق رفاه با بازدهی 8/11 درصد قرار گرفت که این صندوق نیز در مقایسه با بازدهی هفته ماقبل خود که 5/20 درصد بود، کاهش را تجربه کرد.
صندوق‌های توسعه صادرات، کارگزاری بانک صادرات، یکم سامان و بسیاری از صندوق‌هایی که جزو برترین‌های دو هفته قبل بودند، در هفته گذشته با افت چشمگیری روبه‌رو شدند.
از سوی دیگر در هفته منتهی به 12 دی‌ماه، بازدهی 16 صندوق منفی بود در حالی که در هفته ماقبل آن، تنها دو صندوق با بازدهی منفی روبه‌رو شدند.
همچنین در هفته منتهی به ۱۲ دی‌ماه بازدهی ۱۶ صندوق کمتر از یک درصد رقم خورد.اما مقایسه عملکرد صندوق‌ها در یک ماهه اخیر بیانگر آن است که صندوق بانک توسعه تعاون توانسته است با بازدهی ۸/۴۵ درصد، بیشترین بازدهی را در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خود اختصاص دهد. پس از صندوق‌ بانک توسعه تعاون، صندوق رفاه با بازدهی ۵/۴۳ درصد، پربازده‌ترین صندوق در یک ماهه اخیر بوده است.
صندوق‌های تدبیرگران فردا، مشترک آرمان و بورسیران نیز به ترتیب با بازدهی 1/29 درصد، 3/27 درصد و 7/24 درصد پربازده‌ترین‌ها بودند.
یادآور می‌شود در یک ماه اخیر بازدهی شاخص کل بازار ۷/۱۴ درصد بوده و بازدهی ۳۴ صندوق از بازدهی کل بازار پیشی گرفته است.
در این دوره تنها دو صندوق تدبیرگر سرمایه و امید سهم به ترتیب با بازدهی منفی 3/0 درصد و منفی 5/8 درصد در انتهای جدول صندوق‌ها جای گرفتند. بازدهی متوسط صندوق‌ها در یک ماهه اخیر نیز 6/13 درصد بوده است.
برترین‌های ۳ماهه
براساس این گزارش، در سه ماهه اخیر صندوق فارابی توانست بازدهی 3/52 درصدی را به نام خود در بازار ثبت کرده و پیشتاز صندوق‌های سرمایه‌گذاری شود. صندوق عقیق و بورسیران نیز با بازدهی 52 درصدو 1/51 درصد در سکوهای دوم و سوم قرار گرفتند.
صندوق‌های بانک توسعه تعاون و رفاه نیز جزو پربازده‌ترین‌ها بودند و با بازدهی ۲/۵۰ درصد و ۲/۴۹ درصد مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. بازدهی شاخص کل بازار در این دوره ۵/۳۰ درصد بود و ۲۹ صندوق توانستند بازدهی بالاتری از بازار کسب کنند. در همین حال بازدهی متوسط صندوق‌ها در دوره سه ماهه ۴/۱۸ درصد بوده است.
صندوق امید سهم نیز در این دوره با بازدهی منفی 6/4 درصد کم‌بازده‌ترین صندوق لقب گرفت.
مقایسه آمارهای فعالان صندوق‌ها در ۶ ماهه اخیر نیز نشان می‌دهد، صندوق عقیق توانسته است با ۷۹ درصد بازدهی، رتبه نخست را کسب کند.در این میان صندوق‌های کارگزاری بانک صادرات، بورسیران و راهنما به ترتیب ۴/۷۶ درصد، ۷۶ درصد و ۴/۷۰ درصد بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.
در این دوره بازدهی بازار 4/49 درصد بوده و 18 صندوق توانسته‌اند با بازدهی بیشتر از شاخص کل بازار، ظاهر شوند. در شش ماهه اخیر بازدهی متوسط صندوق‌ها 7/22 درصد بوده است.
صندوق امید سهم نیز همچنان در این دوره با بازدهی منفی ۳/۱ درصد، کم‌بازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری باقی مانده است.