ایسنا- مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس به دلایل توقف نماد پالایشگاه‌ نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایشگاه بندرعباس در بورس پرداخت و در مورد زمان بازگشایی آنها توضیحاتی ارائه کرد. امیرحمزه مالمیر، در مورد علت توقف نمادهای پالایشگاه نفت تهران، اصفهان و بندرعباس در بورس تهران گفت: این ۳ شرکت با یکدیگر تفاوت ماهوی از حیث توقف نماد دارند به طوری که نماد پالایشگاه اصفهان به دلیل اختلاف حساب با اهمیت با دولت در خصوص یارانه متوقف شده است.

وی توضیح داد: در پالایشگاه اصفهان دولت طلب را قبول نداشته و معتقد است که یارانه ۱۱۰۰ میلیارد تومانی به این شرکت تعلق نمی‌گیرد در حالی که سازمان بورس پیگیری کرده و اعتقاد دارد که باید یارانه به این شرکت تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: سازمان بورس در راستای حفظ حقوق سهامداران چندین جلسه با مدیران وزارت نفت برگزار کرده و پالایشگاه اصفهان هم پیگیری‌های زیادی انجام داده است که با توجه به پیگیری‌های صورت‌ گرفته امیدواریم دولت بپذیرد که به پالایشگاه ۱۱۰۰ میلیارد تومان یارانه تعلق بگیرد.

مالمیر درخصوص زمان بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان گفت: امیدواریم پیگیری‌های سازمان بورس به نتیجه مثبت برسد و ان‌شاءالله خبرهای امیدوارکننده‌ای در آینده منتشر می‌شود زیرا دولت راهکار آن را در قانون بودجه دیده است که پس از بررسی‌های لازم نماد آن باز می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به توقف نماد شرکت تازه وارد پالایش نفت تهران در بورس اشاره کرد و گفت: اطلاعات ارسالی این شرکت با اطلاعاتی که پیش از زمان ورود به فرابورس ارسال کرده بود، دچار تغییراتی شد و وضعیت مالی شرکت آن چیزی نبود که قبل از عرضه اعلام کرده بود.

وی با بیان اینکه مکاتبات پالایش و پخش با پالایشگاه نفت تهران باعث این اتفاق شد، گفت: عملکرد واقعی ۶ ماهه حسابرسی شده با حسابرسی نشده شرکت تفاوت ۲۰ درصدی داشت که شرکت نفت تهران باید در خصوص آن شفاف‌سازی کرده و بعد از ارائه اطلاعات نماد آن بازگشایی شود.

وی یاد‌آور شد: در عملکرد شش ماهه حسابرسی نشده شرکت مبلغ ۲۲۹۰ تومان به ازای هر سهم تحقق یافته بود ولی در عملکرد شش ماهه حسابرسی شده مبلغ ۲۷۶۸ تومان به ازای هر سهم محقق شده است که حاکی از افزایش بیش از ۲۰ درصدی است و شرکت باید در این خصوص شفاف‌سازی کند.

مالمیر با بیان اینکه از مدیران شرکت درخواست شده است که مدارک و مستندات لازم را به بورس ارائه کنند، عنوان کرد: از دلایل اصلی این موضوع آشنا نبودن مدیران این شرکت با قوانین بورس تهران و چگونگی ارائه اطلاعات است.

وی اضافه کرد: با این حال این امیدواری وجود دارد که مدیران شرکت اطلاعات شفافی را به بورس ارائه داده و اطلاعات پیش‌بینی سال مالی ۹۱ را با حساسیت ارائه کنند.

مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس اعلام کرد: در پالایش نفت تهران هم همچون پالایشگاه اصفهان اختلافی از نظر دریافت یارانه از دولت وجود دارد ولی تفاوت آن با پالایشگاه اصفهان این است که در اصفهان پرداخت یارانه مربوط به ۵ فرآورده اصلی است ولی در تهران مربوط به دو فرآورده وکیوم باتوم و بنزین سوپر است که در قانون بودجه سال ۸۹ ذکر نشده است تا به این ۲ محصول یارانه تعلق بگیرد.

وی افزود: اگر پالایش و پخش با ارائه این یارانه موافقت نکند، بیش از ۱۵ هزار تومان در هر سهم تاثیر می‌گذارد که با توجه به ارتباط موضوع با سال‌های قبل، سود انباشته را به زیان انباشته تبدیل می‌کند و ممکن است که در سال جاری سود قابل تقسیم برای این شرکت وجود نداشته باشد.

وی در ادامه توقف نماد پالایشگاه بندرعباس را مورد توجه قرار داد و گفت: پالایشگاه بندرعباس به واسطه بررسی افزایش قیمت و وضعیت اطلاعات متوقف شده است و مشکلات مربوط به پرداخت یارانه در این شرکت وجود ندارد.

وی افزود: این شرکت در بازه زمانی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و اطلاعات لازم را ارائه نکرده است بنابراین نماد آن به منظور بررسی وضعیت مالی شرکت و شفاف‌سازی بسته شد و در صورت ارائه اطلاعات نماد آن باز می‌شود.