دنیای اقتصاد- سخنگوی کانون کارگزاران در حالی از اعلام اسامی کارگزاران متخلف برای شفاف سازی در بورس سخن گفته‌است که پیشتر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از جرم بودن این اعلام خبر داده بود.وی اعلام اسامی کارگزاران متخلف را از برنامه‌های کانون برای اعتمادسازی هر چه بیشتر در بازار عنوان کرد و گفت: پیاده سازی این امر به بالا رفتن اعتماد فعالان بازار کمک می‌کند. در اولین نشست مطبوعاتی کانون کارگزاران اعلام شد

کارگزاران متخلف به بازار معرفی می‌شوند

کار گروه‌های «کانون» کارگزاران را رتبه‌بندی می‌کنند

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: سخنگوی کانون کارگزاران در حالی از اعلام اسامی کارگزاران متخلف برای شفاف سازی در بورس سخن می‌گوید که پیشتر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از جرم بودن این اعلام خبر داده بود.

اکبر زرگانی نژاد در اولین نشست مطبوعاتی اعضای شورای کانون کارگزاران در این باره به پرسش‌های خبرنگار «دنیای اقتصاد» پاسخ داد و گفت: بررسی اختلافات میان عناصر بازار با کارگزاران در این کانون رسیدگی می‌شود و در صورتی که تخلف یا جرمی در بازار از سوی کارگزاران روی دهد این امر در محدوده کانون باقی نمی‌ماند و جهت رسیدگی به سازمان ارجاع می‌شود. وی اعلام اسامی کارگزاران متخلف را از برنامه‌های کانون برای اعتمادسازی هر چه بیشتر در بازار عنوان کرد و گفت: پیاده سازی این امر به بالا رفتن اعتماد فعالان بازار کمک می‌کند. همچنین در تعاملاتی که میان سازمان بورس و کانون صورت گرفته، سازمان به دنبال گرفتن نظرات کانون برای رسیدگی هر چه بهتر است.

اما حسین خزلی خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی، بیشتر تخلفات کارگزاران را ناشی از مسائل انضباطی و داخلی دانست و گفت: فعالان بازار باید میان تخلف و اختلاف میان کارگزاران فرق قائل شوند. چرا که اگر مفاهیم تخلف باز شود، به طور قطع به شکل بهتری می‌توان تعاملات بازار را شکل داد. علی‌یارصالحی، دیگر عضو شورای کانون کارگزاران نیز ضمن تایید سخنان خرازی به پاسخگویی این سوال پرداخت و گفت: باید تفاوت اساسی میان جرم و تخلف قائل شویم. جرم زمانی اتفاق می‌افتد که شخص قصد انجام آن را داشته باشد و به تبع بار معنوی آن نیز برعهده شخص مرتکب شونده است، ‌اما تخلف فارغ از موارد گفته شده است و به طور سهوی انجام می‌گیرد. وی تصریح کرد: برای همین منظور در کانون بر سازش هرچه بیشتر تاکید می‌شود و در مواردی که به شکل حاد باشد، مجموعه سازمان بورس می‌تواند پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

زرگانی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر «دنیای‌اقتصاد» در خصوص برنامه‌های کانون برای فراهم کردن زمینه فعالیت کارگزاران در بورس‌های بین‌المللی و به خصوص بورس «دبی» گفت:‌ در نظر داریم که همکاری میان کارگزاران ایرانی را با بورس‌های بین‌المللی گسترش دهیم و هدف اصلی هم این است که سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را اگر متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران باشند، به سمت بازار ایران هدایت کنیم. وی از کارگزاری بانک صادرات به عنوان اولین کارگزاری ایرانی که قرار است فعالیت‌های خود را به صورت offline در دبی شروع کند، نام برد و گفت:‌ این اولین تجربه برون مرزی کارگزاران محسوب می‌شود و چنانچه با حجم کاری خوبی مواجه شود، کارگزاران دیگر نیز به این جمع افزوده خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر «دنیای اقتصاد» که به دلایل افزایش تعداد کارگزاران بورس کالایی با توجه به محدود بودن کشش این بازار بر می‌گشت، گفت: افزایش تعداد کارگزاران در بورس کالا با توجه به نیازمندی‌های این بازار صورت گرفته است. در کل اگر رشد شبکه واسطه‌گری توام با رشد بازار باشد، می‌توان کارایی و نتیجه بهتری را انتظار داشت.

کانونی با بیش از ۱۰۰ عضو

در ادامه این نشست، خسرو پور معمار به عنوان رییس شورای کانون کارگزاری تعداد اعضای کانون را بیش از ۱۰۰ عضو برشمرد و گفت: مجمع عمومی کانون کارگزاران بالاترین رکن کانون به شمار می‌رود. اعضای این کانون اشخاص حقوقی هستند؛ البته این بدان معنی نیست که اشخاص حقیقی نمی‌توانند در این کانون عضویت داشته باشند. کارگزاران بورس کالا هم در شورای کانون نماینده دارد. وی شورای ۷ نفره کانون کارگزاران را رکن بعدی این کانون عنوان کرد و گفت: وظیفه اصلی این شورا، سیاست‌گذاری است. این سیاست‌گذاری‌ها در بعد کلان در اساس‌نامه دیده شده است و در بعد خرد نیز از سوی شورا اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: این شورا در غیاب مجمع اصلی، نظارت بر کلیه امور کانون را بر عهده دارد.

وی هیات عامل را بعد از مجمع عمومی و شورا سومین رکن کانون بر شمرد و گفت: ‌اعضای سه نفره این هیات موظف به انجام دادن امور اجرایی کانون هستند و براساس اساسنامه و از نظر قانونی جلسات ماهانه را برگزار می‌کنند.

تمام مردان کانون

اما ترکیب اعضای ۷ نفره شورای کانون کارگزاران از قرار زیر است: خسرو پورمعمار به عنوان هماهنگ کننده و رییس شورا که در سوابق خود فعالیت حسابداری و کارگزاری عدیده‌ای دارد. نایب‌رییس شورا نیز امیرخان خلیلی از کارگزاری خبرگان سهام است که یکی از غایبان جلسه دیروز بود. وی نیز سابقه فعالیت درامور حسابرسی و حسابداری را دارد. اکبر زرگانی‌نژاد که مدیر‌عاملی کارگزاری امین سهم و سخنگویی کانون را برعهده دارد نیز از افراد باسابقه در بدنه سازمان کارگزاران سابق محسوب می‌شود.

حسین خزلی خرازی که مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی است دیگر عضو شورای کانون است که همزمان عضو هیات‌مدیره بورس کالا نیز هست.

علی‌یار صالحی که از سال ۷۰ وارد بازار سرمایه‌شده است و عضویت در هیئت موسسان بورس فلزات نیز در کارنامه او دیده می‌شود، عضو بعدی شورای کانون محسوب می‌شود.

محمد ابراهیم قربانی فرید از کارگزاری «سهام پژویان شایان» که عضویت در جامعه حسابداران رسمی دارد، به همراه محمدرضا رهبر از «کارگزاری حافظ» دیگر اعضای شورای ۷نفره کانون کارگزاران را تشکیل می‌دهند.

اعضای سه نفر هیات‌عامل هم از دکتر سیدجمال فرج‌اللهی حسینی به عنوان دبیرکل آغاز می‌شود. محمدرضا عباسیان دهکردی و علی متولی نیز دیگر اعضای هیات‌عامل را تشکیل می‌دهند.

الزام قانونی، دلیل اصلی ایجاد کانون

پورمعمار در تشریح دلیل اصلی ایجاد کانون کارگزاران گفت: مطابق قانون جدید بازار،‌ کانون‌ها نقش مهمی در بازار دارند. تشکیل کانون کارگزاران هم در وهله اول به الزام قانونی تشکیل آن برمی‌گردد.

وی در خصوص چگونگی ارتباط این کانون با بالاترین رکن بازار سرمایه یعنی شورای بورس اضافه کرد: شورای بورس ۱۱ عضو دارد که یکی از آنها نماینده کانون‌های فعال حاضر در بازار است. در‌حال‌حاضر چون کانون کارگزاران تنها کانون بازار است و از طرفی قانون بر «کانون‌ها» تاکید کرده است، بنابراین باید منتظر فعال شدن دیگر کانون‌های بازار از جمله کانون تحلیلگران حرفه‌ای و... بود.

وی ادامه داد: ضرورت انسجام بخشیدن به فعالیت شرکت‌های کارگزاری و هماهنگ کردن آنها نیز دلیل بعدی تشکیل و شکل‌گیری کانون به شمار می‌رود.

نظارت مستمر «سازمان» بر «کانون»

وی نظارت سازمان بر کانون را به طور مستمر دانست و گفت: از آنجا که کانون یک نهاد مالی است، بنابراین باید صورت‌های مالی خود را از سوی حسابرسان معتمد بورس حسابرسی کند و گزارش آن را به سازمان ارائه دهد.

وی افزود: جدا از این امر کلیه آیین‌نامه‌های کانون که در‌حال‌حاضر متجاوز از ۱۵ آیین‌نامه است، برای اجرایی شدن باید به تصویب سازمان برسند. این نظارت علاوه بر کانون کارگزاران برای دیگر کانون‌های بازار هم مدنظر قرار می‌گیرد.

وظایف سه‌گانه

در ادامه این جلسه حسینی وظایف سه‌گانه کانون را در امر آموزش، نظارت بر فعالیت کارگزاری‌ها و پیشنهاد پذیرش، لغو و تعلیق عضویت اعضا بر شمرد و گفت: در حوزه نظارت بر فعالیت کارگزاران، جلساتی نیز با سازمان برای مشخص کردن محدوده نظارت برگزار خواهیم کرد.

عضویت در کانون شرط اولیه شروع فعالیت‌ کارگزاری

وی همچنین شروع فعالیت کارگزاران جدید بازار را مشروط به عضویت در کانون دانست و گفت: البته در این مورد بحثی وجود دارد که نقطه شروع فعالیت متقاضیان ایجاد کارگزاری سازمان باشد یا کانون. امیدواریم طی جلسات آینده با سازمان به نتایج خوبی برسیم.

سه گروه با اهمیت

اما زرگانی‌نژاد، قانون جدید بازار را باعث ایجاد نظم در این بازار دانست و گفت: در قانون جدید نهادهایی شکل گرفته‌اند که قبلا مورد غفلت بودند و امیدواریم، مجموعه آنها باعث بهتر شدن روند بازار شود.

وی سرمایه‌گذاران را گروه اول مورد توجه کانون کارگزاران برشمرد و گفت: باید کارگزاران و سایر نهادهای واسطه‌گر با ارائه خدمات مناسب به سرمایه‌گذاران بازار در رونق بازار به جامعه کمک کنند.

وی افزود: روند جدیدی که با توجه به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و پیاده شدن برنامه خصوصی‌سازی در بازار در حال انجام است، ضرورت اصلاح را در ساختار کارگزاری‌ها بیش از پیش شدت بخشیده است. وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه ما به رغم سابقه طولانی از نظر ارزش بازار و حجم معاملات اصلا قابل قیاس با دیگر بورس‌ها نیست و لازم است اقدامات جدی در این مورد انجام شود. وی ضمن تاکید دوباره بر تغییر و اصلاح ساختار کارگزاری‌ها گفت: باید دانست با شیوه کنونی فعالیت کارگزاری‌ها نمی‌تواند توقعات موجود در بازار را پاسخ داد. همچنین خزلی خرازی از ورود سیمان، پتروشیمی و کاغذ به بورس کالا خبر داد و گفت: نیازهای بازار ایجاب می‌کند که کارگزاران هم به شکل افقی (بهبود ارائه خدمات) و به شکل عمودی (فعالیت در حوزه‌های جغرافیایی متعدد) فعالیت خود را گسترش دهند.

۶کارگزار مشروط

پورمعمار درخصوص تعداد کارگزاران فعال بازار گفت: تعداد کارگزاران بازار به ۱۰۵کارگزاری می‌رسد که ۹۷درصد از این تعداد فعال در بورس اوراق‌بهادار و تنها ۳درصد در بورس کالا فعال هستند. وی ادامه داد: کلیه کارگزاران که از طریق سازمان به کانون معرفی شدند، مورد پذیرش قرار گرفته‌اند جز ۶ کارگزاری که پذیرش آنها انجام نشد و مشروط بود. وی توضیح داد: مشروط بودن هم به معنای ناقص بودن مدارک این کارگزاری‌ها است، وی ادامه داد: کار گروه‌های فعال کانون به دنابل تدوین ضوابطی برای رتبه‌بندی کارگزاران هستند. که سازمان عضویت آنها را مشروط به کامل کردن مدارک عنوان کرد. البته یکی از این شش کارگزاری درخواست خود را برای فعال شدن ارائه کرده است.