گروه بورس- به نظر رییس سازمان خصوصی‌سازی، نبود خرید برای سهام ایرالکو یا فولاد مبارکه کاملا طبیعی است. غلامرضا حیدری کردزنگنه می‌گوید: این وضعیت طبیعی است. به‌گزارش خبرگزاری‌ها وی ادامه می‌دهد که تغییر در شرایط عرضه بلوکی آلومینیوم و فولاد مبارکه به هیات عالی واگذاری بستگی داشته و طبق برنامه زمان‌بندی عرضه این دو سهم در بلوک‌های کوچک در زمان اعلام شده صورت می‌گیرد. دکتر غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تغییر در شرایط عرضه بلوکی آلومینیوم و فولاد مبارکه به هیات عالی واگذاری بستگی دارد و از امروز بلوک‌های کوچک عرضه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: موفقیت در عرضه‌های بلوکی کوچک به واکنش بازار بستگی داشته و سازمان خصوصی‌سازی از همه روش‌ها و تاکتیک‌ها برای موفقیت در عرضه به کار می‌گیرد. زنگنه در پاسخ به این که چرا با توجه به وضعیت نامناسب بازار عرضه‌های بلوکی صورت گرفت؟ خاطرنشان کرد: به دلیل این که عرضه‌ها بین‌المللی بوده و از دو ماه گذشته برای آن تصمیم‌گیری و آگهی شده است و طبق برنامه زمان‌بندی عرضه‌ها ادامه می‌یابد، نمی‌توان زمان واگذاری را تغییر داد.

وی یادآور شد: زمان واگذاری چهار بلوک پنج درصدی فولاد مبارکه در روز چهارشنبه و دو بلوک ۱۰درصدی آلومینیوم در روزشنبه تغییری نکرده و در زمان مقرر واگذار می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با طبیعی دانستن این وضعیت تصریح کرد: فروش رفتن یا نرفتن در بورس طبیعی بوده و در سراسر دنیا به این صورت است و این طور نیست که هر سهمی‌ حتما به فروش رسد.

کردزنگنه در مورد زمان عرضه سهام پتروشیمی‌ فناوران گفت: مسائل جزئی مربوط به این سهم در حال برطرف شدن است، تا پایان آذر پتروشیمی‌ فناوران در بورس عرضه می‌شود.

وی افزود: ۲۳ شرکت به ارزش ۲۳۰میلیارد تومان به صورت مزایده در روز‌های آینده در جراید آگهی شده و تا پایان آذر ماه انجام می‌شود.

برنامه‌های دولت برای توانمند سازی بخش‌خصوصی

در همین رابطه معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی راهکارهایی برای توانمند سازی بخش‌خصوصی ارائه شده است، ارائه تسهیلات به بخش‌خصوصی، آزادسازی قیمت‌ها، ارائه امکانات مالی و فروش اقساط سهام شرکت‌ها را ۴ راهکار توانمند‌سازی این بخش به ویژه برای خرید سهام شرکت‌های دولتی اعلام کرد.

اسماعیل غلامی‌در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه این سازمان منتظر ابلاغ قانون اصل ۴۴ است، تصریح کرد: در این لایحه یک‌سری اقدامات بر عهده سازمان خصوصی‌سازی گذاشته شده است. وی ارائه تسهیلات به بخش‌خصوصی را باعث توانمندسازی این بخش دانست و افزود: پیشنهاد این کار توسط سازمان بورس بوده که آیین‌نامه‌ای نیز برای آن تهیه شده که در صورت موافقت بانک مرکزی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های توانمندسازی بخش‌خصوصی در نظر گرفته شود.

غلامی‌ آزادسازی قیمت‌ها را از جمله تدابیر لایحه اصل ۴۴ برای توانمند‌سازی بخش‌خصوصی عنوان و تصریح کرد: براساس لایحه اصل ۴۴ دولت از دخالت در تعیین قیمت‌ها منع شده است.

وی در مورد واگذاری سهام شرکت پتروشیمی‌ فن‌آوران گفت: منتظر اطلاعاتی در این خصوص از جمله گزارش حسابرسی ۶ ماهه میان دوره‌ای و بودجه سال ۸۶ این شرکت هستیم.