بزرگان بورس چه می‌گویند: بلوک نقد یک‌تریلیونی خریدار ندارد

فارس- ۴ بلوک جداگانه و ۵‌درصدی فولاد مبارکه در شرایطی روز امروز در بورس از سوی سازمان‌ خصوصی‌سازی عرضه خواهد شد که به گفته برخی مدیران احتمالا فروش ۴ بلوک ۳۰۰‌میلیارد تومانی فولاد با مشکلاتی همراه خواهد بود. بر اساس برنامه اعلامی از سوی سازمان خصوصی‌سازی، در پی عدم انجام معامله نقد بلوک ۲۰‌درصدی سهام فولاد مبارکه به ارزش‌هزار و ۲۳۲‌میلیارد تومان در روز دوشنبه (که به علت نحوه عرضه و نبود نقدینگی لازم به فروش نرسید) شرایط عرضه سهام این شرکت به ۴ بلوک ۵‌درصدی جداگانه اما نقد تغییر کرد و روز چهارشنبه هر بلوک ۷۹۰‌میلیون سهمی به قیمت پایه هر سهم ۳۹۰ تومان و ارزش ۱/۳۰۸‌میلیارد تومانی هر بلوک عرضه خواهد شد. این در حالی است که به نحوه عرضه اولیه و ثانویه سهام بزرگترین شرکت بورس در شرایطی انتقاداتی وارد شده که مدیران چند شرکت بزرگ نسبت به نحوه عرضه نقد و غیر قسطی ۴ بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه نیز انتقاداتی دارند و معتقدند کمتر سرمایه‌گذار و گروهی، حاضر به پرداخت ۳۰۸‌میلیارد تومان به صورت نقد(برای هر بلوک) خواهد بود و باید سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی واگذاری شرکت‌ تغییر برنامه دهد.

تامین اجتماعی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده

در این رابطه مصطفی امید قائمی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (وابسته به سازمان تامین اجتماعی) گفت: در حال حاضر مجموعه تامین اجتماعی برای خرید یک یا چند بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه به نتیجه‌ای نرسیده، چرا که فعلا نقدینگی لازم در مجموعه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) وجود ندارد. وی ادامه ‌داد: با توجه به صف فروش چند ده‌میلیونی فولاد مبارکه به قیمت‌های کمتر از قیمت پایه و ۳۹۰ تومانی، اگر بخواهیم می‌توانیم از بازار سهام مورد نیاز جمع‌آوری ‌کنیم، بنابراین احتمالا در عرضه نقد سهام فولاد مبارکه حضور نداشته باشیم. امید قائمی در پاسخ به این سوال که اگر شرایط فروش بلوک‌ها به صورت نقد و اقساط تغییر کند، آیا شستا وارد معامله خواهد شد یا خیر ‌گفت: در این صورت شاید، اما باید باز هم بررسی شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین خاطر نشان کرد: با توجه به عرضه نقد هر بلوک ۵‌درصدی و نیاز به حداقل ۳۰۸‌میلیارد تومان، کمتر کسی تمایل به خرید سهام این شرکت دارد.

آستان قدس اگر قسطی باشد، می‌آید

علی اسلامی بیدگلی، مدیرعامل کارگزاری رضوی که به نمایندگی از آستان قدس رضوی ابراز نظر می‌کند بر این باور است که شاید یک یا دو مجموعه در ایران باشند که از قابلیت خرید‌هزار و ۲۳۲‌میلیارد تومان سهام برخوردارند.

وی ادامه داد: ارزش ۳۰۸‌میلیارد تومانی و نقد هر بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه نیز رقم بزرگی است که مانع از حضور سرمایه‌گذاری حقوقی و نهادی در معامله روز چهارشنبه خواهد شد.

اسلامی بیدگلی افزود: دلیل این عدم استقبال از سوی بخش خصوصی نبود سرمایه و نقدینگی است و بخش دولتی هم نمی‌تواند در فرصتی کوتاه سرمایه یا دارایی قابل تبدیل به نقد را تهیه کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که کنسرسیومی تشکیل شود، امکان معامله ۴ بلوک ۵‌درصدی هم وجود ندارد.

وی در پاسخ به این که در صورت عرضه قسطی بلوک‌های ۵‌درصد فولاد مبارکه آیا آستان قدس تمایل به خرید یک بلوک را خواهد داشت یا خیر؟ گفت: قیمت ۳۹۰ تومان هر سهم فولاد برای معامله قسطی گران نیست و با توجه به اینکه فولاد مبارکه از افتخارات بخش تولیدی و صنعتی کشور است، آستان قدس حاضر به انجام معامله قسطی بلوک فولاد مبارکه است.

وی در برابر این مطلب که آیا گروه‌های دیگر حاضر به حضور در معامله روز چهارشنبه هستند یا خیر؟ اظهار داشت: احتمال اینکه کنسرسیومی برای خرید یک تا دو بلوک (هزار و ۵۸۰‌میلیارد سهم به ارزش ۶۱۶‌میلیارد تومان در معامله دو بلوک) فولاد مبارکه وارد عمل شود، ضعیف است.

توسعه معادن و فلزات خریدار نیست

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که نقش فعالی در کنسرسیوم خرید ۱/۱‌میلیارد سهم ملی مس را به عهده داشت نیز از قرار معلوم در عرضه روز چهارشنبه فولاد مبارکه حضور نخواهد داشت.

مرتضی علی اکبری، مدیرمالی و اداری این شرکت در این رابطه ابراز ‌داشت: به دلیل عرضه‌ نقد ۴ بلوک ۵‌درصدی و همچنین با توجه به بازپرداخت اقساط خرید بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس، شرکت توسعه معادن و فلزات خریدار سهام فولاد مبارکه نخواهد بود.

وی ادامه داد: در صورت ارائه تسهیلات از سوی دولت به خریداران سهام فولاد مبارکه یا فروش سهام این شرکت بعد از واگذاری به بانک‌ها بابت رد دیون ممکن است شرکت توسعه معادن و فلزات وارد این معامله شود.

علی اکبری تصریح ‌کرد: با توجه به اینکه در عرضه روز چهارشنبه کمتر مجموعه‌ای حاضر به خرید سهام خواهد شد، ممکن است در مرحله بعد شرایط معامله از نقد به صورت نقد و اقساط تغییر کند.

وی در خاتمه گفت: در این گونه عرضه‌های انبوه و قابل ملاحظه به جز مجموعه‌هایی چون تامین اجتماعی کمتر نهادی حاضر به خرید سهام شرکت بزرگی چون فولاد مبارکه با سرمایه‌هزار و ۵۸۰‌میلیارد تومانی خواهد بود.

شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ بورس هم نمی‌آید

این اظهارات در حالی مطرح شده که به گفته مدیر عامل یکی از شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و حاضر در بورس، روش عرضه سهام از سوی خصوصی‌سازی، وضعیت مبهم آینده شرکت‌های معدنی و فولادی، مشخص نبودن سیاست‌های دولت در آینده، تجربه ناموفق واگذاری‌هایی چون صدرا، بلاتکلیف بودن صنایعی چون سیمان و دیگر عوامل پیدا و پنهان باعث شده که در عرضه یکجا و جداگانه سهام فولاد مبارکه کمتر سرمایه‌گذاری حقوقی وارد معامله شود.

وی گفت: تا زمانی که تکلیف صنایع مختلف با دولت مشخص شود و آزادسازی قبل از خصوصی‌سازی صورت نگیرد، نمی‌توان به عرضه‌های عمده شرکت‌ها امیدوار بود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مجموعه‌های کمی از توانایی پرداخت نقد ۳۰۰‌میلیارد تومان برای خرید سهام برخوردارند، از طرف دیگر خریداران احتمالی حاضر به پرداخت چنین مبلغی برای مدیریت دیگران در شرکت‌ها نیستند. این مدیرعامل در خاتمه گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر بورس در معامله روز چهارشنبه نمی‌توانند مشارکت کنند، مگر اینکه شرایط عرضه تغییر یا تسهیلاتی از سوی دولت ارائه شود.

از دست «ایمیدرو» هم کاری بر نمی‌آید

در رابطه با چگونگی مشارکت «ایمیدرو» در عرضه‌های عمده فولاد مبارکه و ایرالکو، ایرج اکبر مشاور وزیر صنایع ‌گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، «ایمیدرو» حق هیچ گونه اظهار نظر و مشارکتی در چگونگی عرضه‌های عمده شرکت‌ها را ندارد و تمام تصمیم‌گیری‌ها به عهده سازمان خصوصی‌سازی است.

وی ‌افزود: هرچند «ایمیدرو» سهامدار عمده و اصلی شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه و ایرالکو است، اما بر اساس قانون و مصوبات موجود نمی‌تواند در عرضه‌های عمده فعالیتی داشته باشد.

لزوم بازنگری در سازمان خصوصی‌سازی

سهام فولاد مبارکه در حالی در ۲۱ اسفند ماه ۸۵ به عنوان دومین شرکت مشمول اصل ۴۴ در بورس عرضه شد که هر چند در ابتدا با کاهش اندک قیمت سهام مواجه شد، اما با توجه به وضعیت مطلوب تولید و فروش و پرداخت سود ۳۰ تومانی و افزایش قیمت تا اوایل آبان، ۱۲۳‌درصد بازدهی به سهامداران خود داده و در مدت حضور در بورس در اکثر روز‌ها مشتاقان بسیاری را به خود جلب کرده است. با توجه به عدم فروش بلوک ۲۰‌درصدی و نقد ۱۶/۳‌میلیارد سهم این شرکت به ارزش‌هزار و ۲۳۲‌میلیارد تومانی در روز دوشنبه و احتمال عدم فروش تمام ۴ بلوک ۵‌درصدی در روز چهارشنبه جا دارد سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی واگذاری‌ها با پذیرش برخی اشتباهات و بهره‌گیری از نظرات مسوولان سازمان بورس و «ایمیدرو» و شرکت بورس و دیگر کارشناسان به گونه‌ای رفتار کند که باعث تحقق اهداف خود و دیگر مجموعه‌ها شود.