سهام بانک‌های دولتی خریدار دارد

گروه بورس - در حالی که عرضه‌های بلوکی اخیر سازمان خصوصی‌سازی با نبود تقاضا از سوی خریداران روبه‌رو شده است، اما وزارت اقتصاد معتقد است سهام بانک‌ها برای فروش مشکلی ندارند و به راحتی مورد استقبال قرار می‌گیرند. مدیرکل امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌و‌گو با «مهر»، با بیان اینکه نگرانی در مورد واگذاری سهام بانک‌های دولتی وجود ندارد، تاکید کرد: سهام بانک‌ها به راحتی در بورس به فروش می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی در مورد واگذاری سهام بانک‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها با تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های مشمول واگذاری متفاوت و دارای سهامی ارزشمند هستند، بنابراین از حلاوت خاصی برای متقاضیان خرید سهام برخوردارند و سهام آنها به راحتی فروش خواهد رفت.

مدیرکل امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: عملکرد و فرآیند کارهای بانک‌ها با شرکت‌ها متفاوت است و تمام عملیات آنها با پول مرتبط است، بنابراین انگیزه زیادی برای مخاطبان خود جهت خرید سهام به وجود می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: برآورد می‌شود بازاری که در مورد خرید سهام بانک‌ها وجود خواهد داشت، متفاوت از سایر بازارها باشد.

مدیرکل بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی از انجام فرآیندهای واگذاری سهام بانک‌ها از جمله شفاف‌سازی اطلاعات مالی خبر داد و افزود: به این منظور کارگروهی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد که بیش از یک سال در مورد آماده‌سازی سهام بانک‌ها کار کرد.

وی با بیان اینکه تمام بانک‌های مشمول اصل ۴۴ به اهداف از پیش تعیین‌شده خود رسیدند، از تنظیم آیین‌نامه‌های مربوط به زمان پس از واگذاری سهام بانک‌ها خبر داد و تصریح کرد: با این آیین‌نامه‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های مربوط به وضعیت بانک‌ها پس از واگذاری از بین می‌رود. خاکی تغییر و تصویب اساسنامه جدید بانک‌های مشمول واگذاری در مجامع آنها را از جمله مواردی عنوان کرد که هنوز به طور کامل اجرا نشده، اما در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر، کاظم نجفی علمی، رییس سازمان حسابرسی، در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره نحوه واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها و حسابرسی آنها برای این امر توضیح داد: هر سازمانی که قرار است وارد بورس شود باید تاییدیه سازمان حسابرسی را دریافت کند، در مورد بانک‌ها نیز به همین ترتیب است.

نبود مشکل در واگذاری سهام بانک‌ها

وی ادامه داد: بانک‌ها برای واگذاری هیچ مشکلی ندارند و مراحل این امر را طی می‌کنند، از سویی در موعد مقرر که اعلام خواهد شد، واگذار می‌شوند.

نجفی‌علمی‌ در پاسخ به این سوال که آیا بنا به اعلام مسوولان بورس، صورت‌های مالی بانک‌ها برای پذیرش دارای مشکل است؟ تصریح کرد: برای واگذاری بانک‌ها به بخش خصوصی از نظر سازمان حسابرسی مانعی وجود ندارد و در زمانی که آمادگی کامل حاصل شود، واگذاری صورت خواهد گرفت.

وی درباره این آمادگی گفت: بانک‌ها نیز همانند سایر شرکت‌ها برای پذیرش در بورس باید مراحل تعیین شده را طی کنند. در این میان مذاکراتی انجام می‌شود و با طی مراحل و تایید از سوی سازمان حسابرسی پذیرش در بورس صورت می‌گیرد.

رییس سازمان حسابرسی با بیان اینکه این سازمان از بانک‌ها درخواست‌هایی دارد و آنها نیز گزارش لازم را ارائه می‌کنند، تصریح کرد: با اعلام آمادگی، واگذاری بانک‌ها انجام خواهد شد.

وی متذکر شد: بانک‌ها گزارش‌های مالی خود را به سازمان حسابرسی ارائه کرده‌اند و سازمان بررسی آنها را ادامه می‌دهد و امید است مانعی برای امر واگذاری پیش نیاید و رسیدگی نیز در حد کامل شدن است.

تاییدیه سازمان حسابرسی برای جلوگیری از ضرر خریداران

وی در گفت‌و‌گوی دیگری با «مهر» تاییدیه سازمان حسابرسی در مورد بانک‌ها را به معنی جلوگیری از متضرر شدن خریداران سهام این شرکت‌ها دانست و گفت: تایید گزارشات مالی بانک‌های مشمول واگذاری سهام توسط این سازمان به این منظور است که خریداران سهام بانک‌های مشمول واگذاری، بعد از خرید سهام متضرر نشوند.

رییس سازمان حسابرسی در مورد دریافت گزارشات مالی بانک‌های مشمول واگذاری سهام توسط سازمان حسابرسی و تایید آن از سوی این دستگاه گفت: سازمان حسابرسی باید براساس استانداردهای حسابرسی و اصول و ضوابط یقین کند آنچه که توسط بانک‌ها مبنی‌بر گزارشات مالی اظهار می‌شود، کاملا دقیق است.

محمد کاظم نجفی علمی اظهارداشت: تایید گزارشات مالی بانک‌ها توسط سازمان حسابرسی به این منظور است که خریداران سهام بانک‌های مشمول واگذاری، بعد از خرید سهام متضرر نشوند.

به گفته وی برخی از اطلاعات ارائه شده توسط بانک‌ها، ممکن است کامل باشد و برخی نیاز به تکمیل داشته باشد که این روند توسط سازمان حسابرسی چک می‌شود.

نجفی علمی ارائه اطلاعات به روز بانک‌ها را از اصول مهم در واگذاری سهام آنها عنوان و تصریح کرد: برای واگذاری سهام با برخی از بانک‌ها مذاکره کرده ایم و آنها در حال انجام کارهای مقدماتی برای ورود سهام به بورس هستند.

وی با بیان اینکه گزارشات براساس روال طبیعی به پیش می‌رود، اظهار امیدواری کرد که بانک‌ها با ارائه آمارهای مالی خود به طور دقیق و کامل باعث تسریع روند بررسی‌ها توسط سازمان حسابرسی شوند تا واگذاری سهام بدون مشکل انجام شود.