مس باز می‌گردد؟

گروه بورس- علیرضا باغانی: در شرایطی که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که قیمت‌های جهانی در ژانویه افزایش را تجربه می‌کند، اما بازار جهانی فلزات در آستانه ژانویه رفتار متناقضی را از خود نشان می‌دهد، تا جایی که قیمت جهانی مس طی ۳هفته گذشته ۱۰درصد افت داشته است. سال گذشته پیش‌بینی سود «فملی» یک‌هزار و ۱۸۷ریال پیش‌بینی شده بود که این پیش‌بینی براساس میانگین قیمتی هر تن ۶هزار و ۸۵۰دلار تحقق یافته بود، اما مس در سال‌جاری با این تفاوت نسبت به سال گذشته به کار خود ادامه می‌دهد که طرح توسعه لیچینگ شرکت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و با بهره‌برداری از آن ماهانه یک‌تن و سالانه ۱۲تن به ظرفیت شرکت اضافه شده است.

ولی نکته اینجا است که اکنون میانگین قیمت فروش هر تن مس ۶هزار و ۴۰۰دلار است و تداوم این وضعیت آینده مس را با نگرانی‌هایی مواجه ساخته است.

همچنین بازار در روزهای آینده عرضه بزرگ دیگری را تجربه خواهد کرد، آن هم در شرایطی که عرضه بلوکی سهام فولاد مبارکه و ایرالکو در بازار خریداری نداشت. براساس اعلام مدیرعامل مپنا، روز ۱۱دی‌ماه جاری ۸۷/۱۶درصد سهام مپنا به قیمت یک‌هزار و ۵۱۸ریال در بورس عرضه خواهد داشت که در واقع خریدار این بلوک یک کرسی از هیات‌مدیره مپنا را از آن خود خواهد کرد.

عرضه بلوکی مپنا ارزشی معادل ۲۰۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان دارد.

از سوی دیگر امروز سهامداران ایران‌خودرو برای تصویب افزایش سرمایه ۲۶درصدی شرکت به مجمع می‌روند که در صورت تصویب این افزایش سرمایه، سود ۲۶تومانی «خودرو» که در مجمع عادی سالانه تصویب شده بود، تبدیل به افزایش سرمایه می‌شود.

افزایش سرمایه ۲۶درصدی «خودرو» از محل مطالبات سهامداران تامین خواهد شد. نماد ایران‌خودرو قبل از توقف نماد برای برگزاری مجمع، شاهد انجام عملیات بازارگردانی بود.

واگذاری «فولاد» به تامین‌اجتماعی بعید است

گفته‌های بازار: در حالی که خبرهای محفلی از احتمال واگذاری بلوک ۲۰درصدی فولاد مبارکه به تامین‌اجتماعی بابت رد دیون دولت حکایت دارد و مدیرعامل این سازمان هم در این رابطه ابراز تمایل کرده است، اما خبرهای دیگر حاکی از آن است که دولت بیش از هرچیز بابت فروش سهام شرکت‌هایی همچون فولادمبارکه، تمایل بیشتری به دریافت پول دارد.

شنیده‌های ما: منابع خبری در فولادمبارکه احتمال واگذاری سهام این شرکت به مجموعه تامین‌اجتماعی را بابت رد دیون بعید می‌دانند و می‌گویند که مجموعه دولت به انجام خصوصی‌سازی با این روش معتقد نیست. دولت پیش از این ۱۰درصد سهام «فولاد» را بابت رد دیون به تامین‌اجتماعی داده بود.