دولت اعلام کرده بود که بی‌مشتری ماندن بلوک‌های بزرگ سهام باعث ریزفروشی سهام نخواهد شد

سهام فولاد مبارکه و ایرالکو به صورت خرد عرضه می‌شود

دنیای اقتصاد- اگر چه داوود دانش جعفری، وزیر اقتصاد دولت نهم پس از سریال معاملات ناتمام بلوک‌های بزرگ سهام در هفته اول آذر ماه تاکید کرده بود که بی‌مشتری ماندن این بلوک‌های بزرگ، باعث آن نخواهد شد که دولت تسلیم ریزفروشی سهام شود، اما دیروز معاون وی که ضمنا رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز هست، از عرضه خرد سهام فولاد مبارکه و ایرالکو در یکی دو هفته آینده خبر داد.

فولاد مبارکه و ایرالکو شرکت‌هایی هستند که سهام آنها به صورت بلوک‌های ۲۰درصدی و ۵درصدی در هفته اول آذر ماه عرضه شد؛ اما در سوی دیگر بازار نه از بلوک‌های ۲۰درصدی استقبال به عمل آمد و نه از بلوک‌های ۵درصدی.

پیش‌تر، پس از معاملات ناموفق مذکور، رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که تصمیم جدی برای تغییر شکل عرضه اتخاذ خواهد شد؛ اما همزمان با اعلام وی که به نوعی حکایت از خرده‌فروشی سهام داشت، مقام مافوق وی؛ یعنی وزیر اقتصاد تصریح کرده بود که تصمیمات جدید، شامل خرده‌فروشی سهام نخواهد بود. آن روز، دانش‌جعفری اظهار امیدواری کرد که در مراحل آینده با تقویت شرکت‌های تامین سرمایه، واگذاری‌ها با موفقیت پیگیری شود.

اما اکنون با گذشت دو هفته از صحبت‌های پیشین، اظهارت جدید غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی حاکی از تدارک دولت برای عرضه خرد سهام دولتی در آینده نزدیک است. مقاومت پیشین دولت در برابر ریزفروشی سهام به گفته دانش‌جعفری به این دلیل بود که افرادی که این گونه سهام را خریداری می‌کنند، مردم کوچه و بازار و کسانی هستند که پس‌اندازهای خرد دارند و چنین خرده‌معاملاتی به واگذاری مدیریت شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی که یکی از اهداف اصلی خصوصی‌سازی است، منجر نمی‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه هدف دولت، انتقال مدیریت به بخش خصوصی است، شاهد مثال خود را از «ایران‌خودرو» آورده بود که به گفته وی، ۶۰درصد سهام آن به صورت خرده سهام در دست بخش خصوصی است و دولت تنها ۴۰درصد سهام را در اختیار دارد؛ اما همواره مدیرعامل این شرکت به ظاهر خصوصی، به دلیل ترکیب سهامداران، از سوی دولت تعیین شده است. تغییر در شیوه واگذاری‌های بلوکی

وزارت اقتصاد تسلیم خرده‌فروشی سهام شد

گروه بورس- در حالی که پس از عرضه نافرجام دو بلوک ایرالکو و فولاد مبارکه، وزیر اقتصاد اعلام کرد که تسلیم خرده‌فروشی سهام نمی‌شود، دیروز معاون وزیر اقتصاد یا همان رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: «سهام این دو شرکت به صورت خرد عرضه می‌شود.»

رییس سازمان خصوصی‌سازی به «فارس» گفت: در هفته جاری نسبت به عرضه خرد سهام شرکت فولاد مبارکه و ایرالکو تصمیم‌گیری می‌شود، تا بازار سهام به حالت طبیعی بازگردد.

وزیر اقتصاد نهم آذرماه به عنوان نخستین مقام دولتی که به فروش نرفتن سهام فولاد مبارکه واکنش نشان داد، وعده داده بود که وضعیت فعلی به ریزفروشی سهام منجر نمی‌شود.

«دانش‌جعفری» پس از سه دوره واگذاری بدون فرجام ۲۰درصد از سهام دو شرکت ایرالکو و فولاد مبارکه با اعلام اینکه شرایط بعدی واگذاری با تقویت شرکت‌های تامین سرمایه امکان‌پذیر می‌شود، گفته بود: واگذاری سهام خرد شرکت‌های دولتی به واگذاری مدیریت منجر نمی‌شود و ما تسلیم ریزفروشی سهام شرکت‌های دولتی نخواهیم شد، زیرا قصد دولت انتقال مدیریت به بخش‌خصوصی است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرده بود که اگر فولاد مبارکه به صورت خرد به فروش برسد، مدیریت آن دولتی باقی خواهد ماند، اما اظهارات جدید معاون وزیر اقتصاد و دارایی از این واقعیت حکایت دارد که دولت به این نتیجه رسیده که سهامی همچون فولاد مبارکه و ایرالکو را به صورت خرد در بورس عرضه کند.

دولت در عرضه‌های بلوکی «فولاد» تمایلی به واگذاری سهام ۲۰درصدی این شرکت به خارجی‌ها نشان نداد، اما در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده که بازار از نقدینگی لازم برای خرید ۲۰درصد سهام فولاد آن هم به صورت یکجا برخوردار نیست؛ با این وصف می‌توان گفت که مدیریت فولاد مبارکه و ایرالکو همچنان دولتی باقی خواهد ماند.

در آن زمان وزیر اقتصاد برای انجام خصوصی‌سازی دو گزینه شامل عرضه بلوکی و خرد را عملی دانست و ضمن تاکید بر عدم خرده‌فروشی سهام، اعلام کرده بود که باید شرکت‌های تامین سرمایه را در زمینه خرید این بلوک‌ها تقویت و فعال کرد، اما در حرکتی که در واگذاری سهام خود انجام می‌گیرد، روشن است که منجر به واگذاری مدیریت نمی‌شود.

اما در همین شرایط که عرضه‌های بلوکی دو شرکت فولاد مبارکه و ایرالکو در بازار خریداری نداشت، رییس سازمان خصوصی‌سازی در اظهاراتی دیگر گفت: با توجه به شرایط بازار از فرآیند واگذاری‌ها و عرضه سهام شرکت‌ها راضی هستیم. وی افزود: عدم فروش سهام بلوکی فولاد مبارکه و ایرالکو موضوعی طبیعی است که در تمام دنیا هم وجود دارد اما در کشور ما برخی به این گونه موارد حساسیت بیش از حد دارند و معتقدند که تمام عرضه‌ها باید فروش رود. معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: این گونه حساسیت‌ها برای خصوصی‌سازی خیر و نشان دهنده نهادینه شدن اصل ۴۴ قانون اساسی است. کرد زنگنه به نشست مشترک مسوولان خصوصی‌سازی بورس با رییس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: هر چه موانع موجود بر طرف شوند، عرضه سهام سریع‌تر و شفاف‌تر انجام خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک اصل ۴۴ کامل‌تر اجرا خواهد شد.