نمایشگاه چهارم بازار سرمایه فرصتی برای طرح خواسته‌ها و داشته‌های شرکت‌ها است

سنا - نمایشگاه‌های عمومی و خصوصی نشان‌دهنده خلاصه داشته‌ها و خواسته‌های یک صنعت هستند.

مدیر بورس منطقه‌ای قزوین، معتقد است که هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها ارائه نوآوری در زمینه موردنظر و نشان‌دادن توانمندی‌های آن صنعت است. دکتر ابوالفضل شهرآبادی گفت: «نمایشگاه نشان‌دهنده جهت‌گیری‌ها و زمینه‌هایی است که صنعت به سمت آن حرکت می‌کند. به‌علاوه از آنجا که همه داشته‌ها در نمایشگاه به عرضه گذاشته می‌شود، نداشته‌ها و کاستی‌ها نمایان‌شده و نیازمندی‌ها عیان می‌شود. همچنین زمینه برقراری ارتباط برای فعالان آن حوزه فراهم می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده خلاصه داشته‌ها و خواسته‌ها هستند.»

وی ادامه داد: «پارسال نخستین سال برگزاری نمایشگاه تخصصی بورس توسط شرکت اطلاع‌رسانی بود، به همین دلیل هم وجود برخی از کاستی‌ها در این نمایشگاه طبیعی به نظر می‌رسد. برای مثال نمایشگاه از نظر مکان و زمان در شرایط خوبی برگزار نشد. اما امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است انتظار می‌رود که به سمت جلو حرکت کنیم.»

شهرآبادی در پاسخ به این سوال که لزوم برگزاری نمایشگاه چیست، ابراز داشت: «با وجودی که بیش از ۴۰‌سال از عمر بازار سرمایه می‌گذرد اما در عمل هنوز نوپا بوده و آگاهی و اطلاع عموم مردم نسبت به بازار سرمایه بسیار اندک است.

به همین دلیل یکی از وظایف بورس شناساندن بازار سرمایه به افراد است. به این منظور نیز ابزار‌های متفاوتی مانند تلویزیون، رادیو و سایر وسایل ارتباط جمعی وجود دارد که یکی از بهترین آنها نمایشگاه است. زیرا افراد در نمایشگاه به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط بوده و عرضه‌کننده و تقاضا‌کننده رودرروی هم قرار می‌گیرند.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «نمایشگاه زمینه خوبی برای جذب مردم و معرفی بازار سرمایه است. بنابراین نه تنها برگزاری آن لازم است، بلکه باید هرچه بیشتر گسترش یابد. عدم‌وجود نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی تا پیش از این یکی از کاستی‌های بازار سرمایه کشورمان به شمار می‌رفت در حالی که چنین نمایشگاه‌هایی در همه کشورهایی که دارای بورس‌های پیشرفته هستند برگزار می‌شود.»

به گفته شهرآبادی برگزاری نمایشگاه به تدریج می‌تواند تاثیر عمیقی بر بازار سرمایه بگذارد.وی جلب توجه مسوولان را به بازار سرمایه یکی دیگر از فواید برگزاری نمایشگاه دانست و افزود: «هم‌اکنون برخی از مسوولان و مدیران نسبت به بازار سرمایه توجه چندانی ندارند که برگزاری نمایشگاه موجب بازشدن پرونده جدیدی در ذهن آنها می‌شود.»

یک گام به جلو

مدیر بورس منطقه‌ای قزوین، یادآور شد: «برگزاری سمینارهای تخصصی عمومی کوتاه‌مدت (حدود ۱۰ تا ۱۵‌دقیقه)، در حین برگزاری نمایشگاه موجب تشویق بیشتر فعالان بازار سرمایه می‌شود.

به‌علاوه بورس ایران برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی ناشناخته است، بنابراین اگر از بازدید‌کنندگان خارجی برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آید به جذابیت نمایشگاه کمک کرده و زمینه آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی را با بورس کشورمان فراهم می‌کند.

البته می‌توان در چند غرفه هم به معرفی بورس‌های خارجی پرداخت. به‌علاوه بورس ایران می‌تواند برخی از نمایشگاه‌هایی را که در این زمینه برگزار می‌شوند، شناسایی کرده و برخی از شرکت‌های بزرگ و گروهی از فعالان بازار سرمایه را به نمایشگاه‌های خارجی ببرد.»