دامنه نوسان بورس یک‌درصد افزایش می‌یابد
دکتر «علی رحمانی» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت که بازارگردانی در روز بازگشایی نماد ممنوع می‌شودو از حالت حمایتی به وضعیت واقعی تغییر می‌‌کند.

گروه بورس- زهرا مجتهد: شرکت بورس در حالی گزارش ۱۱ماهه خود را اعلام کرد که این شرکت توانسته است پیش‌بینی درآمد هرسهم سال مالی خود را تا پایان بهمن ماه محقق کند.دکتر علی رحمانی، روز گذشته در نشست مطبوعاتی که در نمایشگاه بازار سرمایه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: شرکت بورس تا پایان سال با تعدیل پیش‌بینی درآمد هرسهم خود مواجه است.
738میلیارد تومان پول از بازار خارج شد
وی افزود: مطابق آمارهای عملکرد ۱۱ماهه معادل ۹۲۴میلیارد تومان افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی داشتیم که ۴۳۰میلیارد تومان آن به صورت نقد و آورده نقدی بوده است.وی معتقد است که این ۴۳۰میلیارد تومان برای تامین مالی پروژه‌ها از طریق بازار ثانویه است.وی همچنین خاطرنشان کرد که در همین مدت ۷۳۸میلیارد تومان بابت عرضه‌های جدید، پول از بازار خارج شده است.این رقم از تفاوت معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
حقیقی‌ها 353میلیارد تومان پول آوردند
رحمانی با اشاره به این مطلب که در پایان مهرماه حدود ۵۱۰میلیارد تومان پول از سوی مردم وارد بازار شده است، اظهار داشت: تا پایان بهمن ماه امسال افراد حقیقی مبلغ ۳۵۳میلیارد تومان پول وارد بازار سهام کرده‌اند.وی افزود: در۴ماهه اخیر نقدینگی زیادی به صورت خالص از بازار خارج شده است.مدیرعامل شرکت بورس چالش اصلی در بازار سهام را کمبود نقدینگی خواند و تصریح کرد: این بحث بسیار جدی است؛ چراکه هم روی بورس و هم روی واگذاری‌های دولتی تاثیرگذار است.
اولویت‌های اول
وی به مهمترین اولویت‌های فعالیت شرکت بورس اشاره کرد و گفت: اولین مساله تمرکز بر تشکیل مرکز مالی ایران است که در تلاش هستیم در قالب یک شرکت این مرکز را راه‌اندازی کنیم.
وی افزود: دومین دغدغه شرکت بورس، بین‌المللی کردن بورس اوراق‌بهادار تهران است که در این باره ابتدا باید بحث تامین نقدینگی بازار حل شود.
رحمانی درخصوص گسترش فرهنگ سهامداری در کشور یادآور شد: ما به دنبال مدلی مناسب برای اشاعه این فرهنگ هستیم. در حال حاضر بورس با درگیر کردن نهادهای مالی زمینه این فرهنگ‌سازی را فراهم کرده است تا از طریق این شرکت‌ها به هدف مورد نظر نزدیک شویم.
در حالی که تا پایان شهریور ماه سال 87 دوره مدیریت دکتر رحمانی در شرکت بورس به پایان می‌رسد، وی در پاسخ به اینکه وضعیت عملکرد 86 مطلوب بود و آیا سال آتی هم ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: درباره آنچه انجام دادیم نمی‌اندیشیم و در عوض به همه مسائلی که انجام نشده است فکر می‌کنیم که چگونه و هر چه سریع‌تر به نتیجه‌ای مطلوب دست یابیم.
بازده منفی ۲۷ صنعت
وی از وضعیت بازدهی منفی 27صنعت در سال 86 خبرداد و گفت: در سال جاری تنها صنایع فلزی با بازدهی 56درصدی روبه‌رو بودند، به طوری که از 36صنعت بورسی، 27صنعت بازدهی منفی داشتند.
این امر به این دلیل است که اکثر شرکت‌ها (سیمانی، معدنی، پتروشیمی) مشمول سیاست تثبیت نرخ شده‌اند. وی افزود: در هر مقطعی، فعالان روی چند شرکت یا صنعت تمرکز کرده‌‌اند، این امر باعث کم‌شدن عمق بازار می‌شود.
وی به دیگر چالش موجود در بازار سهام اشاره کرد و گفت: بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که مشکل نقدینگی بازار به کم‌بودن سهام شناور آزاد در بازار باز می‌گردد. در شرکت‌هایی مانند تابلو چهارمی‌ها که تمرکز مالکیت داریم، امکان جذب نقدینگی وجود ندارد.
کمک تسهیلات مالی به عرضه‌‌های اولیه
رحمانی در ادامه به اعطای تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام اشاره کرد و گفت: این تسهیلات برای تامین مالی عرضه‌های اولیه بسیار راهکار خوبی است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذابیت فعالیت ایجاد کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعطای وام به خریداران سهام ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را افزایش نمی‌دهد، تصریح کرد: فردی که در بازار اقدام به خرید می‌کند، به طور قطع ریسک سرمایه‌گذاری را نیز متقبل می‌شود.رحمانی درخصوص عرضه‌های اخیر سازمان خصوصی‌سازی به موفقیت در عرضه بلوک «مس» اشاره کرد و گفت: در ۱۱ماه گزارش شده مبلغ دو هزار و ۵۰میلیارد تومان بدون احتساب عرضه‌های بلوک‌های اخیر، واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی انجام شده که یک‌هزار و ۵۶۰میلیارد تومان از این واگذاری‌ها به واگذاری از طریق بورس اختصاص داشته است که یک هزار میلیارد تومان آن به بلوک ملی مس و مابقی مربوط به عرضه‌های خرد بوده است.
افزایش دامنه نوسان 2درصدی
وی در پاسخ به این پرسش که سیستم معاملاتی فعلی آیا یکی از دلایل عدم رونق معاملات و عدم گسترش فرهنگ سهامداری در بین مردم است، خاطرنشان کرد: قواعد معاملاتی باید بهینه شود، برای همین منظور برنامه داریم که دامنه نوسان قیمت سهام را از دو درصد به سه درصد افزایش دهیم.
تغییر شیوه بازگشایی نمادها
در پاسخ به سوالی در مورد بازگشایی نماد با بازارگردانی که موجب کاهش نقدشوندگی آن نماد معاملاتی می‌شود، گفت: طی هماهنگی انجام شده با ناظر معاملات از این پس بازارگردانی سهام در روز بازگشایی ممنوع می‌شود و همچنین حداقل سهام قابل فروش به بازارگردان از هر کد معاملاتی به حداقل ده هزار سهم افزایش می‌یابد.
از سوی دیگر تلاش می‌شود بازارگردانی سهام از قالب حمایتی به واقعی تبدیل شود.
نقض مدارک «کشتیرانی»
وی در پاسخ به اینکه آیا در روزهای باقی‌مانده سال 86، عرضه اولیه دیگری صورت خواهد گرفت، گفت: نام کشتیرانی در فهرست شرکت‌های بورس درج شده است؛ اما به دلیل نقض مدارک عرضه آن در سال 86 صورت نخواهد گرفت.
رحمانی افزود: ما بهترین شرکتی که در سال ۸۶ می‌توانیم عرضه کنیم، پالایشگاه اصفهان بود که مدارک این شرکت مشکل نداشت و تنها مشکل آن باید از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تبدیل می‌شد. در ثبت شرکت به مشکل برخورد کردیم.
همیاری رییس‌جمهوری
رحمانی ادامه داد: رییس‌جمهوری در زمینه بازار سرمایه طی چندماهه اخیر حمایت‌های بسیار خوبی داشته است. از نمونه‌های این همکاری این است که وقتی از رییس‌جمهوری خواستیم که صندوق‌های بازنشستگی بانک‌ها را از بدنه بانک‌ها جدا کنند، موافقت سریع خود را اعلام کرد و دستور اجرایی شدن آن را داد.
وی در ارزیابی از روند فعالیت بورس در سال آینده گفت: سال آینده را سال خوبی برای بازار سرمایه کشور می‌دانم.