گروه بورس - در حالی که فقط چند روز کاری یا نشست معاملاتی به پایان سال ۸۶ باقی مانده است کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار، دیدگاه متفاوتی درباره وضعیت بازار در سال ۸۶ و انتظارات خود از بازار سال ۸۷ مطرح می‌کند؛ سلسله نظرخواهی دنیای اقتصاد را بخوانید: رشد بازار با پیش فرض ثبات سیاسی

رامیار شیوری در این باره با پیش فرض اینکه ثبات نسبی سیاسی در سال آینده وجود داشته باشد، گفت: با توجه به اتفاقاتی که در سال‌جاری برای حوزه بازار سرمایه افتاد که برگرفته از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور بود، در سال آتی آثار این رخدادها را می‌توانیم مشاهده کنیم. وی افزود: علاوه بر این امسال خصوصی‌سازی جدی‌تر از سال‌های گذشته انجام شد که این امر دستاوردهای خوبی را برای سال آینده به همراه خواهد داشت. شیوری به به‌کارگیری ابزارهای جدید مالی همانند موسسات تامین سرمایه اشاره کرد و افزود: اگر این ابزارها به خوبی مدیریت و هدایت شوند، بازار سهام ما نیز می‌تواند با شتاب بیشتری حرکت کند. وی یادآور شد: آنچه مسلم است بازار ما برای پویا شدن به پول جدید نیازمند است، در‌حال‌حاضر نیز معاملات شکل طبیعی خود را از دست داده است. به هر حال توان مالی حقوقی‌ها محدود است. وی ادامه داد: در حرکت‌های اولیه ممکن است که حقوقی‌ها توان خود را نمایان کنند، اما آنچه تجربه نشان داده است تا مراحل آخر توانایی ایستادن را ندارند. شیوری معتقد است که حتی مطرح شدن تخصیص وام به سهامداران برای خرید اوراق بهادار ضمن اینکه پول جدید را به بازار وارد نمی‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را نیز افزایش می‌دهد. شیوری ضمن بیان این مطلب که در صنایع مختلف پیش‌بینی وضعیت برای سال آتی متفاوت است، خاطرنشان کرد: به طور مثال با آزاد شدن نرخ سیمان در سال آینده وضعیت این صنعت در مقایسه با امسال فرق خواهد داشت. وی افزود: در صنعت فولاد و معدنی‌ها نیز می‌توان سال آینده را نسبتا مثبت ارزیابی کرد اما در خصوص صنعت پتروشیمی ابهاماتی را شاهد خواهیم بود.وی در پایان اظهار داشت: اگر سرمایه‌گذاران حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری را به درستی انتخاب کنند، بازار سرمایه می‌تواند آینده‌ای پرنشاط‌تر از وضعیت فعلی داشته باشد.یکی دیگر از کارشناسان بازار سهام در خصوص وضعیت کلی بورس خاطر نشان کرد: تصویب قانون بازار اوراق بهادار و تحولات ساختاری بازار سرمایه نقطه عطفی در دوره چهل ساله فعالیت بورس در ایران محسوب می‌شود.این تغییرات که در سال گذشته و با تشکیل شرکت بورس به مرحله اجرا درآمد، در همین مدت اندک دستاوردهای فراوانی برای بازار سرمایه به همراه داشته است.محمد آزاد افزود: بررسی بازار در سال گذشته نشان می‌دهد به جز در مواقعی، نسبتا از روندی متعادل و رو به رشد برخوردار بوده است.آزاد همچنین ادامه داد: اجرای ضوابط رفع گره معاملاتی یکی از اقدامات مناسب بورس در راستای افزایش نقدشوندگی بود. البته کمبود نقدینگی موجود در بازار همواره یکی از مشکلات اصلی سال‌های اخیر بورس بوده است که با اقدامات صورت گرفته در جهت بین‌المللی شدن بورس تهران رفع این نقصان نیز دور از دسترس نیست.البته تحقق این امر مستلزم فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی است. اولین گام برای این منظور نیز سال‌‌ها قبل با اجازه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران برداشته شده است که برای تحقق این امر کافی نیست.وی با اشاره به انجام تغییرات مناسب در مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی یادآور شد: از آن مهم‌تر بحث گزارشگری و ارائه اطلاعات توسط شرکت‌های بورسی است که به نظر می‌رسد یکی دیگر از چالش‌های اصلی بازار سرمایه است.از سوی دیگر گزارشگری مالی توسط شرکت‌ها با توجه به مهلت‌های مقرر در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات به لحاظ ویژگی به موقع بودن و اطلاعات آینده‌نگر (ارزش پیش‌بینی کنندگی) از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: این در حالی است که قابلیت گزارشگری شرکت‌ها در سطح استانداردهای بین‌المللی، یکی از الزامات بین‌المللی شدن بورس به شمار می‌آید. این کارشناس بازار سهام در خاتمه گفت: به کارگیری سامانه جدید معاملات امکان انجام معاملات از طریق اینترنت و عرضه ابزارهای مالی جدید از یک سو و سازوکار جدید پذیرش شرکت‌ها در بورس به‌ خصوص در پی تشکیل شرکت‌های تامین سرمایه و سایر نهادهای مالی و از سوی دیگر نویدبخش تحولات مثبتی در بازار سرمایه طی سال‌های آتی است اگرچه که از مساله کمبود نقدینگی نباید غافل شد.

در همین حال یکی دیگر از کارشناسان بازار سهام در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که بورس روزهای معاملاتی را در سال‌جاری چگونه پشت سر گذاشت، تصریح کرد: بورس امسال با نوسان‌های بسیار زیادی روبه‌رو شد. اگر چه بیشتر تحت تاثیر اوضاع و احوال سیاسی بود؛ اما پس از سپری شدن مقاطع کوتاه مدت، از شرایط خوبی برخوردار شد.

میترا بیات، کارگزار بازار سهام در ادامه به وضعیت مناسب شرکت‌ها از نظر گزارش‌دهی اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری تعدیل‌های مثبت شرکت‌ها و همچنین عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی منجر شد تا آمار معاملات بورس افزایش و رونق یابد. بیات افزود: ما در سال گذشته هم بحران‌های سیاسی و هم بحران‌های اقتصادی را شاهد بودیم اما موقت بودند و پس از تاثیرپذیری بورس از این عوامل به شرایط متعادل رسید و حتی در برخی مواقع با رشد مواجه شد. وی گفت: به نظر می‌رسد در سال آینده نیز با توجه به بازدهی مطلوب شرکت‌های بورسی، بازار سهام با رشد مطلوبی مواجه شود.

به شرط آنکه افراد سهامی را برگزینند که در هر صورت سودی بیشتر از سود بانک‌ها عایدشان کند.