بازتاب اظهارات رییس‌جمهور درباره واگذاری‌های غیرواقعی 87

گروه بورس- اظهارات رییس‌جمهور قبل از سفر به عراق درباره اینکه بورس تهران ظرفیت میزان و حجم خصوصی‌سازی که مجلس در حین تصویب لایحه بودجه سال آینده به ارقام واگذاری‌های آن افزوده است را ندارد، در بورس تهران دیروز بدون بازتاب نبود. به نوشته خبرنگار ما، محمود احمدی‌‌نژاد در تازه‌ترین مصاحبه خود در دو شب قبل با انتقاد از تغییراتی که نمایندگان مجلس هفتم در حین تصویب بودجه سال ۸۷ در ارقام درآمدی و هزینه‌ای آن انجام داده‌‌اند، تصمیمات مجلس را تلویحی بودجه‌نویسی مجدد خواند.«احمدی‌نژاد» در بخشی از مصاحبه مشروح خود به آثار اجرای بودجه سال آینده بر بازار سهام کشور اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه توسط مجلس در بودجه سال آینده، مبنی بر اینکه دولت سال آینده ۳۶ الی ۳۹هزار میلیارد تومان سهام در بورس واگذار کند، نوشته شده غیرواقعی و غیرعملی است. دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بورس پس از کنترل رشد بادکنکی که در سال ۸۲ و ۸۳ داشت، امروز روند رشد مناسبی پیدا کرده و این در حالی است که امسال حجم آن به ۷هزار میلیارد تومان رسیده است. ( احتمالا منظور رییس جمهور ارزش معاملات سال در سال جاری است) اما اگر سهام اضافه به آن تزریق شود، قیمت‌ها به شدت پایین آمده و بورس ظرفیت این مقدار اضافه شدن سهام به صورت دفعی را ندارد. وی با اشاره به اینکه دولت تمام شرکت‌هایی که قابل واگذاری است را به صف واگذاری بورس منتقل کرده است، گفت: در بخش نفت و گاز، سرمایه‌گذاری را سه برابر کرده‌ایم؛ چرا که کشور نیاز دارد و این به هیچ عنوان به معنی بزرگ کردن حجم دولت نیست.

رییس‌جمهور همچنین افزود: «ما به دنبال تدابیری هستیم که آثار این واگذاری‌ها به حداقل برسد و به طور صحیحی برنامه‌ریزی خواهد شد» اما تحلیل‌گران مالی در بورس با اشاره به سخنان رییس‌جمهور بر این باورند که چنانچه با توجه به کمبود نقدینگی در بازار و تضعیف طرف تقاضا، واگذاری در سطح ۳۹هزار تومان ز طریق بورس و مزایده صورت گیرد، در عمل برنامه خصوصی‌سازی کشور را با شکست روبه‌رو خواهد شد.

استدلالی که همراه با پیش‌بینی واقع‌بینانه ارائه می‌شود، تجربه برخی از ناکامی‌‌هایی خصوصی‌سازی در سال‌‌جاری به دلیل نبود خریدار است.

بازار امسال در عمل شاهد بدون خریدار ماندن بلوک‌های عمده بود. نه یک بار نه دوبار، بلکه سه بار و آخر هم توصیه کارساز شد.

کارشناسان بر این باورند برای افزایش شانس موفقیت یک برنامه خصوصی‌سازی جامع، در سال ۸۷، دولت به طور جدی روی برنامه خصوصی‌سازی و واگذاری ۳۹هزار میلیارد تومانی که مجلس برای آن تعریف کرده است، باید تجدیدنظر کند یا در صورت وجود محدودیت‌ها برای تجدیدنظر، دولت باید طی یک برنامه غیرانبساطی (بخوانید بدون گشاده دستی) واگذاری‌های ۳۹هزار میلیارد تومانی را با توجه به واقعیت یک بازار ۵۵هزار میلیارد تومانی پیگیری کند؛ چرا که در عمل «نهنگ خصوصی‌سازی نمی‌تواند در یک برکه کم‌آب شنا کند.»افزون بر این، کارشناسان به طور جدی پیش‌بینی می‌کنند برای اینکه بازار سال آینده کشش تقاضا و خرید بخشی از سهام دولتی عرضه شده در بورس را داشته باشد، وزارت امور اقتصادی و دارایی تدابیر جدیدی را جهت هدایت منابع مالی تازه به بازار اتخاذ کنند. چرا که بورس تهران نیازمند یک جریان قوی مالی است.تفسیر دیگری که کارشناسان از سخنان جدید رییس‌جمهور درباره عرضه‌های سال ۸۷ دارند، این است که دولت خواسته یا ناخواسته مجبور است، برای آنکه برنامه خصوصی‌سازی خود را طی یک روند خطی محقق کند، از سرمایه‌های خارجی استفاده کند. چرا که دولت تاکنون به طور جدی از این بخش از تقاضای بازار غفلت کرده است. در همین حال استفاده از سرمایه‌های خارجی نیازمند تلطیف شدن فضای کسب و کار است.کارشناسان مالی همچنین بر این نکته تاکید می‌کنند که الزاما هدایت منابع بازار پول به بازار سرمایه استفاده از سرمایه‌‌های خارجی، عرضه سهام واحدهای ایرانی سایر بازارهای سرمایه، استفاده از سایر روش‌های واگذاری‌ها، اعمال سیاست‌های تشویقی نظیر تخفیف در فروش، تقسیط در بازپرداخت واگذاری‌ها و مشوق‌های مالیاتی و... نمی‌توان الزاما منجر به فروش قابل توجه سهام واحدهای دولتی شود. به بیان ساده‌تر بسته مشوق‌های بورسی نمی‌توان الزاما به تحول و تحرک شگرف در بورس شود و این آثار کل سیاست‌های اقتصادی - اجتماعی است که می‌تواند منجر به بهبود فضای کسب و کار و بورس شود.