فارس- مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس گفت: بورس در حال تسهیل مقررات سرمایه‌گذاری خارجی و فراهم کردن امکان حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران است. علی عباس کریمی اظهار داشت: با ادامه خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق بورس، ارزش جاری بورس تهران از مرز ۱۰۰میلیارد دلار خواهد گذشت. وی افزود: بورس تهران سعی دارد با اجرای برنامه‌های مناسب برای پذیرش شرکت‌های فعال و سود ده ارزش بازار را افزایش دهد و مهم‌ترین ویژگی بازار سرمایه به عنوان یک بازار نوظهور ظرفیت مناسب برای گسترش، توافق و تلاش همگانی برای توسعه این بازار و نیز وظیفه مهم آن در اجرای برنامه خصوصی‌سازی است.

وی ادامه داد: اجرای سیاست خصوصی‌سازی از طریق بورس، واگذاری بیش از ۱۵۰میلیارد دلار از شرکت‌های دولتی را به دنبال خواهد داشت و بدون تردید ارزش بازار را در آینده به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

وی اظهار داشت: علاوه بر اجرای سیاست خصوصی‌سازی، سیاست افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس (خارج از چارچوب برنامه خصوصی‌سازی)، فرهنگ‌سازی برای جذب سرمایه‌های داخلی و تسهیل مقررات سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی نیز به افزایش ارزش بازار کمک خواهد کرد.

وی مهم‌ترین علت کاهش شاخص بازار و بازدهی منفی بورس‌های اروپایی و آسیایی در ماه‌های اخیر را مشکلات پیش آمده در اقتصاد آمریکا و پیش‌بینی رکود در اقتصاد این کشور و تاثیرپذیری اقتصاد و به ویژه بازارهای سرمایه آنها از اقتصاد آمریکا عنوان و تاکید کرد: اقتصاد ایران از این روند منفی تاثیر سریع نپذیرفته و روند مثبت شاخص کل بورس تهران در ماه ژانویه به علت افزایش تقاضا در بازار به دلایل داخلی بوده است.