مهر- سازمان بورس و اوراق بهادار روز شنبه آرای انضباطی ۹ شرکت کارگزاری (‌۴ شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار و ۵ شرکت کارگزار بورس کالایی‌) را صادر کرد. سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: آرای انضباطی شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار اجرا می‌شود.

پرویز شیری‌زاده افزود: یک شرکت کارگزاری به علت کسری وجه، عدم‌بایگانی یک نسخه از سفارش‌های و مشخصات مشتریان در شعبه‌، ثبت نکردن کامپیوتری سفارش‌های مشتریان‌، تکمیل نکردن سفارش‌های مشتریان استفاده نکردن از فرم دستور خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در بخش املاک از محل سرمایه پرداخت شده از انجام یک جلسه معاملاتی (‌۳۱/۱/۸۷‌) محروم شد.

شیری‌زاده گفت: یک شرکت کارگزاری نیز به دلیل رعایت نکردن دستورات اداری سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر انتقال ۵۱‌درصد سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری به یک شرکت کارگزاری‌، کسری وجه، انجام معاملات منجر به ارائه ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات بازار بر روی سهام یک شرکت و رعایت نکردن مقررات مربوط به ثبت و نگهداری سفارش‌های خرید و فروش مشتریان به دو جلسه معاملاتی (‌۳۱/۱/۸۷ و ۱/۳/۸۷‌) محکوم شد.

شیری‌زاده ادامه داد: معامله گر این شرکت کارگزاری نیز به علت نقش داشتن در تخلف از انجام معاملات در تالارهای بورس به مدت سه ماه متوالی محکوم شد.

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر فعالیت شرکت یاد شده در وضعیت تعلیق مجوز است.

وی در مورد آرای انضباطی شرکت های کارگزاری بورس کالایی گفت: مجازات این پنج شرکت‌، اخطار کتبی با درج در پرونده آنها بوده است.

شیری‌زاده اظهار داشت: سه شرکت کارگزاری به علت رعایت نکردن مواد ۲ و ۷ دستورالعمل ثبت سفارش‌های کالا در بورس کالای ایران و دو شرکت به دلیل رعایت نکردن ماده ۲ دستورالعمل ثبت سفارش کالا در این بورس به مجازات اخطار کتبی محکوم شدند.