دنیای اقتصاد- در هفته جاری شاخص بورس تهران درپی کاهش التهابات در فضای کلی کشور در مسیر رشد مجدد قرار گرفت که البته نقش نحوه جدید محاسبه شاخص کل در این روند بی‌تاثیر نیست؛ از زمان راه اندازی سیستم معاملاتی جدید در نیمه آذر۸۷، سود تقسیمی‌‌‌شرکت‌‌ها نیز در محاسبه شاخص کل لحاظ می‌‌‌شود؛ بدین ترتیب در حقیقت شاخص فعلی مشابه شاخص قبلی TEDPIX عمل می‌‌‌کند. مساله جالب توجه اینجاست که با اجرای این تصمیم در حقیقت قابلیت مقایسه شاخص کنونی با مقطع زمانی قبل از آذر ماه سال گذشته از میان رفته است، زیرا تا پیش از آن، شاخص کل بورس معرف نوسانات قیمت سهام (و نه سود نقدی تقسیمی‌‌‌شرکت‌‌ها) بوده است. در این میان، آنچه رشد این شاخص جدید را تسهیل کرده است، تقسیم قابل توجه سود توسط شرکت‌‌های بزرگ بازار در مجامع امسال است. یک هفته با تپیکس

بازگشت آرامش به بورس

شروین شهریاری

در هفته جاری شاخص بورس تهران درپی حاکم شدن آرامش نسبی بر فضای کلی کشور در مسیر رشد مجدد قرار گرفت که البته نقش نحوه جدید محاسبه شاخص کل در این روند بی‌تاثیر نیست.

از زمان راه اندازی سیستم معاملاتی جدید در نیمه آذر۸۷، سود تقسیمی‌‌‌شرکت‌‌ها نیز در محاسبه شاخص کل لحاظ می‌‌‌شود. بدین ترتیب در حقیقت شاخص فعلی مشابه شاخص TEDPIX قبلی عمل می‌‌‌کند. مساله جالب توجه اینجاست که با اجرای این تصمیم در حقیقت قابلیت مقایسه شاخص کنونی با مقطع زمانی قبل از آذر ماه سال گذشته از میان رفته است زیرا تا پیش از آن، شاخص کل بورس معرف نوسانات قیمت سهام (و نه سود نقدی تقسیمی‌‌‌شرکت‌‌ها) بوده است. در این میان، آنچه رشد این شاخص جدید را تسهیل کرده است تقسیم قابل توجه سود توسط شرکت‌‌های بزرگ بازار در مجامع امسال است. این مساله در مورد شرکت‌‌هایی که مشمول طرح سهام عدالت هستند، بیشتر به چشم می‌‌‌خورد. در شرایطی که بحران نقدینگی در دنیا شرکت‌‌های بین المللی را متقاعد به حفظ نقدینگی کرده است، شرکت‌‌های داخلی در نقطه‌‌ای متضاد، سیاست حداکثر تقسیم سود را در پیش گرفته اند که تبعات این مساله در صورت عدم تغییرشرایط کسب و کار کنونی مطمئنا تاثیر منفی خود را بر وضعیت اقتصادی شرکت‌‌ها در آینده بر جای خواهد گذاشت.

بازهم قیمت‌های جهانی!

رشد سهام وابسته به قیمت‌‌های جهانی از اتفاقات مهم در هفته جاری بود. سهام پتروشیمی‌‌‌خارک با افزایش قیمت نفت و نیز رشد قیمت میعانات گازی مورد توجه قرار گرفته است. محاسبات اولیه بر امکان افزایش ۵۰‌‌درصدی سود شرکت نسبت به بودجه اولیه (۱۰۳۱ ریال به ازای هر سهم) در صورت ثبات قیمت محصولات در محدوده کنونی دلالت دارند. سهام ملی مس نیز به رشد پیوسته خود در هفته جاری ادامه داد. برآوردهای بنیادی در مورد این شرکت نیز از امکان افزایش ۵۰‌‌درصدی سود نسبت به بودجه اولیه ۸۸ (۵۱۷ ریال به ازای هر سهم) در صورت ثبات قیمت‌‌های جهانی مس در محدوده ۵۰۰۰ دلاری کنونی حکایت دارند. البته باید توجه داشت سطوح فعلی قیمت سهام این شرکت‌‌ها با توجه به احتمال افزایش سودآوری آتی شکل گرفته است و بالفعل شدن این تعدیلات مثبت برای معامله‌‌گران غیرمترقبه نخواهد بود.

بازگشت دوباره بانکی‌ها

سهام گروه بانکی پس از کاهش قیمت اولیه پس از انتخابات، موفق به کسب تعادل در هفته جاری شدند. به رغم مشکلات موجود این صنعت (نظیرافزایش حجم مطالبات معوق، نرخ‌‌گذاری دستوری سود و ...) سهام این گروه با توجه به نزدیکی مجامع سالانه مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این میان P/E پایین سهام بانک‌‌ها عملا ریسک کاهش شدید قیمت سهام را کاهش داده است.

«شاراک» از دیگر نمادهایی بود که در هفته جاری با روند منفی مواجه شد. تغییرات قیمت نفتا به عنوان اصلی ترین ماده اولیه (تشکیل دهنده حدود ۵۹‌‌درصد از هزینه‌‌های شرکت) تاثیرات مهمی‌‌‌بر روند سودآوری پتروشیمی‌‌‌اراک دارد. بودجه ۸۸ این شرکت بر اساس قیمت ماده اولیه و محصولات در فصل زمستان تنظیم شده است. مطالعه بودجه شرکت در خصوص برخی محصولات اصلی (نظیر انواع پلی اتیلن، پروپیلن و ...) نشان می‌‌‌دهد که قیمت‌‌های کنونی این محصولات بین ۳۰ تا ۶۰‌‌درصد نسبت به بودجه تنظیمی‌‌‌بالاتر است. این در حالی است که نرخ نفتای بودجه (‌۳۰۵ دلار) در حال حاضر حدود ۹۰‌‌درصد افزایش یافته است. این مساله نشان دهنده رشد سریع‌تر نرخ نفتا نسبت به قیمت برخی از محصولات است و دلالت بر حرکت قیمت تولیدات «شاراک» با یک فاز تاخیر نسبت به نفتا دارد.

مخابرات گزارش داد

انتشار گزارش ۱۲ ماهه مخابرات از مهمترین وقایع هفته جاری بود. تحقق ۱۷۴ ریالی سود خالص به ازای هر سهم در این گزارش نتوانسته انتظارات پیشین سرمایه گذاران را از رشد سودآوری مخابرات در سال گذشته محقق کند. بر مبنای اطلاعات این گزارش، آهنگ رشد هزینه‌‌های شرکت نسبت به درآمدها فزونی یافته است. همچنین هزینه‌‌های غیر عملیاتی شرکت با رشد ۸۰‌‌درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده که در این میان رشد ۱۰۰‌‌درصدی هزینه‌‌های شرکت در بخش تبصره‌‌های قانونی بودجه که باعث تحمیل هزینه ۵۵۴‌‌‌میلیارد تومانی بر مخابرات شده قابل تامل است. از نکات مثبت عملکرد شرکت می‌‌‌توان از ورود «اخابر» به حوزه سرمایه‌‌گذاری نام برد که در این راستا انجام سرمایه‌‌گذاری ۶۵۰‌‌میلیارد تومانی در سپرده کوتاه‌مدت بانک‌‌های ملت و صادرات قابل اشاره است.

این حقوقی‌های مشهود!

تحرکات شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری و نهادهای حقوقی در معاملات این هفته در بازار مشهودتر بود. انتقال سهام سیمانی از تامین اجتماعی به زیرمجموعه تخصصی سرمایه‌‌گذاری سیمان تامین از موارد قابل اشاره است. در نماد «وکار» خرید سهام توسط سرمایه‌‌گذاری تدبیر منجر به کنترل نوسانات سهم شده است. در نماد «کگل»، صندوق کارکنان فولاد نقش موثری در کنترل رشد هیجانی قیمت سهم در روز بازگشایی نماد ( سه شنبه) داشت. در نماد دارویی سبحان نیز سرمایه‌‌گذاری سپه اقدام به خرید یک بلوک از سهامدارعمده (سرمایه‌‌گذاری البرز) در محدوده قیمتی ۲۷۰ تومان کرد. صندوق بازنشستگی کشوری نیز در هفته مورد گزارش به عرضه خرد سهام در نماد «وبملت» ادامه داده است.

بلوک‌های «ملت» رفت

از اتفاقات مهم دیگر در هفته جاری، عرضه دو بلوک ۵‌‌درصدی از سهام بانک ملت توسط دولت بود. گمانه زنی‌‌های اولیه حاکی از آن است که این سهام احتمالا به صورت کنسرسیوم و با همکاری صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت خریداری شده است. شرایط نسبتا آسان در نظر گرفته شده برای انجام این معامله (۲۰‌‌درصد نقد و ۸۰‌‌درصد اقساط ۴ ساله) در کنار نزدیکی به برگزاری مجمع سالانه و تعلق سود تقسیمی ‌‌‌به خریدار از جمله عواملی بود که موجب شد چندین گروه از متقاضیان بر سر بلوک های ۵‌‌درصدی «وبملت» به رقابت بپردازند که این مساله در نهایت منجر به افزایش حدود ۳‌‌درصدی قیمت معامله نسبت به نرخ پایه ۱۳۰ تومانی شد.

به لحاظ کمترین افت ارزش جاری

بورس تهران صدرنشین فدراسیون جهانی بورس‌ها شد

سنا - بر اساس تازه‌ترین آمار فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، بورس تهران از نظر حفظ ارزش جاری بازار همچنان در صدر برترین بورس‌های عضو این فدراسیون قرار دارد. ارزش جاری بورس اوراق بهادار تهران درطول یک سال گذشته (مه ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی) با کاهش ۲/۱‌‌درصدی و کسب کمترین افت‌‌، در رتبه نخست ایستاد. این در حالی است که بحران اقتصادی در طول یک سال گذشته باعث شده است تا بسیاری از بورس‌های معتبر جهان با افت بیش از ۳۰‌‌درصدی روبه‌رو شوند. براساس این گزارش، ارزش جاری بورس‌های نیویورک ۵/۳۶‌‌درصد، نزدک OMX ا۳۴‌‌درصد، لندن ۳۸‌‌درصد و توکیو ۷/۳۵‌‌درصد نسبت به سال گذشته افت داشت.بر اساس این گزارش، شاخص بورس اوراق بهادار تهران در یک سال گذشته (مه ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی ) با کاهش ۲/۱۰‌‌درصد مواجه و در مکان چهارم فدراسیون جهانی بورس‌ها قرار گرفت.در این رتبه‌بندی، بورس سانتیاگو با ۲/۳‌‌درصد افزایش‌‌درصدر ایستاد و بورس‌های کلمبیا با ۸/۷‌‌درصد کاهش و هند با ۶/۹‌‌درصد کاهش در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.بر اساس این گزارش، حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران نیز با کاهش ۹/۵۴‌‌درصدی در مکان سی و پنجم این فدراسیون قرار گرفت. در این فهرست، بورس‌های لوکزامبورگ، شن ژن و شانگ‌های چین در رتبه‌های اول تا سوم از نظر حجم معاملات قرار دارند.