چالش‌های بورس و خصوصی‌سازی در عرضه‌های اولیه

عکس: آکو سالمی

ایلنا - شرکت بورس در مورد کاهش قیمت‌ها با سازمان خصوصی‌سازی چالش داشته است. درصورتی که سازمان خصوصی‌‌سازی سهام را ارزانتر بفروشد افراد بیشتری سهم را می‌خرند، از این رو قیمت باید جذاب باشد و سهام گسترده پخش شود.

حسن قالیباف، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، در مورد عرضه بانک‌های دولتی به بورس با بیان این مطلب گفت: یکی از راهکارهایی که برای افزایش جذابیت در بازار سرمایه موثر است، بحث شفافیت شرکت‌ها است، بنابراین در پذیرش‌ شرکت‌ها بیشترین شفافیت را باید اعمال کنیم که در مورد بانک‌ها، در زمان پذیرش بانک صادرات اطلاعاتی که دریافت کردیم، بیشتر از اطلاعات دریافت شده بانک تجارت بود و حتی بانک تجارت نیز نسبت به بانک ملت از شفافیت بیشتری برخوردار بود. هرچه شفافیت بیشتر باشد عرضه‌ها موفق‌تر خواهد بود؛ چرا که سرمایه‌گذار در بازار دنبال شفافیت است.

قالیباف در ادامه به تشکیل کمیته بازار در راستای اعمال شفافیت اشاره کرد و گفت: اعمال شفافیت در بازار محصول فعالیت مشترک شرکت بورس با سازمان بورس است که در این راستا کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بازار در شرکت بورس تشکیل شده که با برگزاری هفتگی جلسات، دائما اطلاعاتی را که شرکت‌ها ارائه می‌دهند، بررسی کند و هر شرکتی را که در بازار نوسانات بیشتری داشته باشد در این کمیته طبق دستورالعمل افشا بررسی می‌کند و معاونت ناشران نیز پیگیر ارائه اطلاعات شرکت‌ها خواهد بود.

وی گفت: برای اعمال شفافیت، شرکت و سازمان بورس پیگیر این امر هستند و شرکت بورس نیز بعد از پذیرش شرکت‌ها پیگیر اجرای تعهدات شرکت وارد شده به بورس خواهد بود.

قالیباف در پاسخ به اینکه قیمت عرضه اولیه بانک‌ها بالا رقم خورد، گفت: در مورد تعیین قیمت عرضه‌های اولیه، سازمان خصوصی‌سازی کارشناسی کرده؛ البته در بورس بحث تقاضا مهم است و رقابتی که برای تقاضا صورت می‌گیرد.

قالیباف در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه اگر مروری به عرضه اولیه شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ از جمله بانک ملت داشته باشیم درمی‌یابیم که در زمان عرضه سهام بانک ملت بازار کشش این عرضه با قیمت ۱۰۵ تومان را نداشت، تا آنجا که برای خرید سهام بانک ملت نهادهای شبه‌دولتی با رایزنی، سهم را خریدند؛ بنابراین شما به عنوان مدیر شرکت بورس و سازمان خصوصی‌‌سازی در مقام اجرای اصل ۴۴ چرا شرایطی فراهم نکردید تا سهامداران حقیقی واقعی وارد معامله شوند؟ گفت: در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تاکید شده تا کشف قیمت و واگذاری‌ها از طریق بورس انجام شود و باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که شرکت بورس در بازار وظیفه اعمال شفافیت را دارد و نمی‌توانیم در مورد اینکه یک نفر سهم را با چه قیمتی خریداری می‌کند، وارد بحث شویم. البته شرکت بورس در مورد کاهش قیمت‌ها درعرضه اولیه با سازمان خصوصی‌سازی چالش داشته است.

وی موفقیت عرضه را وابسته به قیمت سهم دانست و افزود: اینکه عرضه موفق باشد یا نه، بحث قیمت مهم است. درصورتی که سازمان خصوصی‌سازی سهام را ارزان‌تر بفروشد افراد بیشتری سهم راخریداری می‌کنند؛پس قیمت باید جذاب باشد و سهام گسترده پخش شود تا مردم از خریدهای خود سود بیشتری ببرند. به طور مثال در عرضه سهام بانک تجارت خود بازار رقابت کرد تا آنجا که ۵/۶۲‌‌درصد از خریداران این سهم افراد حقیقی و ۵/۳۷‌‌درصد افراد حقوقی بودند.

وی درباره پذیرش شرکت‌های بیمه گفت: برخی از شرکت‌های بیمه صورت‌های مالی خود را ارائه دادند البته امیدنامه‌های این شرکت‌ها ارائه نشده است و شرکت‌های بیمه خیلی کند عمل می‌کنند.