گروه بورس - مجید اسکندری: واسطه‌گری مالی به عنوان پرطرفدارترین صنعت بورسی در خردادماه شناخته شد.

از بین ۳۷صنعت فعال در بازار سرمایه کشور، صنعت سرمایه‌گذاری توانست در ماه گذشته، بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند.

این صنعت با فعالیت ۱۳شرکت در بورس اوراق بهادار و دارا بودن مجموع ۱۸میلیاردو ۱۱۰میلیون و ۴۰هزار سهم توانست در خردادماه از حمایت ۵۶۷هزارو ۱۷۷سهامدار برخوردار شود.

این درحالی است که صنعت خودرو و قطعات با وجود دارا بودن ۳۰شرکت و تعداد ۳۱میلیاردو ۳۵۸میلیون و ۷۸۲هزار سهم توانسته است در بین صنایع بورسی با تعداد ۳۸۶هزارو ۴۱۳سهامدار در خردادماه رتبه دوم را کسب کند.

در این میان ۱۲شرکت فعال بورسی صنعت انبوه‌سازی املاک و مستغلات با داشتن ۵میلیاردو ۷۸۴میلیون و ۲۲۱هزارو ۱۶۰سهم توانستند تعداد ۲۷۳هزارو ۴۲۴سهامدار را در خردادماه به سمت خود جذب کرده و رتبه سوم پرطرفدارترین سهام بورسی را به خود اختصاص دهند.

مقایسه صنایع بورسی نشان می‌دهد، صنعت کشاورزی و دامپروری تنها با یک شرکت فعال و ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار سهم در خردادماه تنها ۸۰نفر سهامدار داشته و به این ترتیب عنوان کم طرفدارترین صنعت بورس را از آن خود کرده است.

براساس آمارهای موجود، تعداد شرکت‌های حاضر در بورس در خردادماه ۳۴۸شرکت بوده که در مقایسه با ماه قبل و در پی ورود بانک صادرات، یک شرکت افزایش یافته است.

همچنین در خردادماه، تعداد سه میلیون و ۲۱۷هزارو ۲۶۰سهامدار در بازار حضور یافتند که این میزان در مقایسه با اردیبهشت‌ماه از افزایشی معادل پنج هزارو ۴نفر برخوردار شده است.

در بین صنایع فعال بورسی در خردادماه صنعت مخابرات با حضور یک شرکت با وجود دارا بودن ۴۵میلیاردو ۸۷۳میلیون و ۶۵۵هزارو ۶۵۲سهم توانست تنها از حمایت ۱۶هزارو ۹۰۷نفر سهامدار بهره‌مند شود.

این درحالی است که سهام این شرکت در ماه گذشته ۱۷هزارو ۴۵۶سهامدار داشت که نشان می‌دهد ۵۴۹نفر از تعداد سهامداران این شرکت کاسته شده است.

در مقابل، صنعت بانکداری در خردادماه با افزایش ۱۶هزارو ۸۵۴نفری تعداد سهامداران در مقایسه با اردیبهشت‌ماه، بیشترین رشد تعداد سهامداران را از آن خود کرد.

به این ترتیب تعداد سهامداران گروه بانکی در اردیبهشت‌ماه ۱۲۷هزارو ۷۹۷نفر بود که در خردادماه به ۱۴۴هزارو ۶۵۱نفر رسید.

این افزایش مرهون رشد تعداد سهامداران بانک تجارت بود که از ۹۳۵۱نفر در اردیبهشت‌ماه به ۲۲هزارو ۹۹۹نفر در خردادماه رسید.

مقایسه آمارهای موجود نشان می‌دهد، در خردادماه سال جاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی بیشترین تعداد سهامدار را داشته است. پس از این شرکت، توسعه معادن روی ایران، ایران‌خودرو و سرمایه‌گذاری صنعت نفت به ترتیب رتبه دوم تا چهارم را از لحاظ تعداد سهامدار در خردادماه به خود نسبت داده‌اند.

تعداد سهامداران شرکت‌های یاد شده به ترتیب عبارتند از: توسعه صنعتی ۲۵۱هزارو ۷۶۳سهامدار، توسعه معادن روی ۱۳۲هزارو ۴۵۷سهامدار و سرمایه‌گذاری صنعت نفت ۱۰۵هزارو ۳۰۸سهامدار.