گروه بورس - معصومه طاهرخانی: ظاهرا حاشیه‌های صدرا پایانی ندارد. در حالی که پیش‌تر دلیل زیان‌دهی «صدرا» را عدم ارائه پروژه از سوی دولت به این شرکت می‌دانستند، اما جدیدترین صورت‌های مالی حسابرسی شده «صدرا»، به صراحت این موضوع را رد می‌کند. اطلاعات تازه صدرا که در قالب «صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ماهه منتهی به ۳۱شهریورماه ۸۷» منتشر شده به صراحت دلیل اصلی زیان‌دهی صدرا را متوجه مدیران صدرا می‌داند.موسسه حسابرسی «هشیار‌بهمند» که سال ۸۷ به عنوان حسابرس جدید این شرکت انتخاب شده، دست به ارائه موضوعاتی در شرکت صدرا زده که حسابرسان قبلی اشاره‌ای به آنها نکرده‌اند. از زمان تاسیس تا سال ۸۳، سازمان حسابرسی، حسابرسی صورت‌های مالی صدرا را عهده‌دار بوده است. همچنین از سال ۸۳ تا ۸۶ نیز عهده‌دار اظهارنظر روی حساب‌های صدرا توسط موسسه حسابرسی «بیات رایان» انجام می‌شده است.

وقتی حسابرس اظهارنظر نمی‌کند!

حسابرس جدید صدرا، مواردی را که لازم دانسته باید به اطلاع سهامداران برسد در ۱۷ بند آورده است. البته بسیاری از بندها از جمله بندهای ۳، ۴، ۸ و ۱۳ شامل بندهای فرعی دیگری هستند که حجم گزارش حسابرس را افزایش داده است. نکته جالب این گزارش، عدم اظهارنظر حسابرس در مورد صورت‌های مالی ۶ماهه صدرا است. در بند ۱۲گزارش ۱۷بندی این مورد به صراحت آمده است.حسابرس در این بند می‌نویسد: «براساس بررسی اجمالی انجام شده به دلیل وجود محدودیت اساسی در دامنه بررسی اجمالی این موسسه به شرح بند (۴) این گزارش که مانع از دستیابی به شواهد کافی و قابل قبول گردیده است، اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای یاد شده در بالا برای این موسسه امکان‌پذیر نیست.

۷/۵ماه تاخیر در ارائه گزارش!

نکته جالب بعدی گزارش به تاریخ امضای گزارش از سوی حسابرس برمی‌گردد. در پایان گزارش حسابرس تاریخ ۱۵بهمن‌ماه ۸۷ درج شده که البته تاریخ دومی که مربوط به ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۸۸ است هم بعد از تاریخ اول آمده است. در واقع با توجه به بی‌اهمیت بودن بند ۱۷ گزارش که تاریخ دوم گزارش متعلق به آن است، در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که صورت‌های مالی ۶ماهه صدرا در تاریخ ۱۵بهمن‌ماه ۸۷ مورد بررسی نهایی حسابرس قرار گرفته و در اختیار شرکت نیز قرار داده شده است.این تاریخ زمانی است که مطابق قوانین سازمان بورس، شرکت‌ها موظفند تا ۶۰روز بعد از پایان دوره ۶ماهه، صورت‌های حسابرسی شده خود را به بورس ارسال کنند. حال با این فرض، تاریخ انتشار گزارش شرکت روی سایت رسمی سازمان بورس مربوط به ۱۳تیرماه ۸۸ یعنی ۵/۷ماه بعد از پایان مهلت قانونی انتشار گزارش است.

این تاخیرها در ارائه گزارش به بازار، جدای از اینکه سهام صدرا در بازار معامله می‌شد، ابهاماتی را برای معامله عمده این شرکت نیز به وجود آورده است. چرا که معامله بلوک ۵۱درصدی صدرا که سرمایه‌گذاری بانک ملی فروشنده آن بود، بدون ارائه صورت‌های مالی صدرا به خریداران انجام شد. در واقع گزارش صورت‌‌های ۶ماهه قبل از انجام معامله بلوکی آماده بود ولی ارائه آن به بعد از معامله موکول شد. حال باید دید خریدار خرید سهام صدرا که قرارگاه خاتم است چه واکنشی را به این صورت‌های مالی دارد؟ به هر روی برخی از بندهای مهم گزارش حسابرس در ادامه می‌آید.

مدیرانی که سهام جایزه می‌گیرند

در بند سوم گزارش حسابرس که به نوعی مهمترین بند این گزارش ۱۷بندی است، به ذی‌نفع بودن مدیران صدرا در شرکت فراساحل که رقیب اصلی صدرا بوده، اشاره شده است.این بند به طور خلاصه می‌گوید که در سال ۷۲، شرکت فراساحل با مشارکت ۵۰درصدی صدرا تاسیس شد و...

به مرور و طی اهمال مدیران صدرا در مشارکت دادن این شرکت در افزایش سرمایه‌های فراساحل، درصد سهام صدرا به کمتر از ۸/۲۱درصد می‌رسد که آن هم در پاره‌ای موارد به مدیران صدرا در قالب سهام جایزه انتقال داده شده است. چیزی که با ادعایی که تا به حال بوده و طی آن دولت را مقصر اصلی زیان‌ده‌شدن صدرا می‌دانستند، در تضاد است.

شرح کامل بند سوم گزارش که خود شامل بند‌های «الف» ، «ب» ، «ج» و «د» است در پی می‌آید:

«سرمایه‌گذاری بلندمدت (یادداشت توضیحی همراه صورت‌های مالی) شامل سرمایه‌گذاری در سهام شرکت صنایع فراساحل (صف) به مبلغ ۲۱۹میلیارد ریال می‌باشد. شرکت مزبور در سال ۱۳۷۲ با سرمایه ۸۰۰میلیون ریال و مشارکت ۸/۴۸درصد صدرا با فعالیت سازه‌های دریایی و خدمات پیمانکاری مرتبط با پروژه‌های نفت، گاز و صنایع خدمات جانبی آن مشابه با فعالیت شرکت صدرا تاسیس شده است. تا تاریخ ۳۱/۴/۱۳۷۴، طی ۳ مصوبه مجمع شرکت مزبور، سرمایه آن شرکت به ۲۵۰/۴میلیون ریال افزایش یافته و به علت عدم حضور صدرا در افزایش سرمایه این شرکت، سهم صدرا به ۸/۲۱درصد کاهش یافته و اختیار واگذاری حق تقدم سهام جدید به هیات‌مدیره شرکت صف واگذار شده و پیرو آن با تصمیم مدیریت وقت، سهام جدید به مدیرعامل و برخی اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد وقت صدرا واگذار شده است.

متعاقب افزایش سرمایه‌های بعدی سهم متعلق به اشخاص حقیقی مزبور تا میزان ۹/۲۵درصد سهام صف افزایش یافته است.

مضافا سهام مزبور همراه با سهام متعلق به صدرا (۸/۲۱درصد) از نوع سهام ممتاز با حق انتخاب اعضای هیات‌مدیره بوده است. فعالیت شرکت صف طی این سال‌ها توسعه یافته (افزایش سرمایه طی سال‌های ۱۳۷۲ الی ۱۳۸۶ تا میزان ۶۳۵ و ۳۲۰میلیون ریال) و با ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه به صورت یک گروه فعال در این رشته حضور دارد، ضمن این که این شرکت‌های تابعه نیز دارنده ۷۹/۲۷درصد سهام صف بوده و تعدادی از کارکنان شرکت صدرا طی سال‌های مزبور در ردیف سهامداران صف بوده‌اند. در این خصوص موارد به شرح زیر به استحضار می‌رسد:

سهامدارانی که افشا نمی‌شوند

الف - فعالیت شرکت صف عمدتا مشابه با فعالیت شرکت صدرا می‌باشد. حضور مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت صدرا به عنوان سهامدار ذینفع (با سهام ممتازه مدیریتی) در تطابق با وضعیت رقابتی این شرکت با صدرا بوده که صرفا برخی از سهامداران صدرا از قبیل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز (مربوط به کارکنان سازمان گسترش از جمله شرکت صدرا)، شرکت صنایع دریافن فن قشم که از جمله سهامداران شرکت صف نیز می‌باشند، از این وضعیت رقابتی اطلاع داشته‌اند. افشای این وضعیت در صورت‌های مالی قابل ارائه به کلیه سهامداران و اخذ مصوبه کتبی مجمع سهامداران شرکت صدرا نسبت به وضعیت رقابتی مزبور ملاحظه نشده است.

ب - اطلاعات مربوط به چگونگی عدم حضور در افزایش سرمایه سال‌های ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۴ و واگذاری حق تقدم خرید سهام به مدیران وقت شرکت ارائه نشده است، ضمن این‌که اسامی سهامداران حقیقی (مدیرعامل، برخی از اعضای هیات‌مدیره وقت و مدیران ارشد شرکت صدرا که در شرکت صف به شرح فوق سهامدار بوده و همچنین دیگر شرکت‌های زیرمجموعه صف که مالک سهام شرکت صف بوده و از جمله اشخاص وابسته بوده‌اند) در ارتباط با معاملات در شرایط رقابتی در صورت‌های مالی سنوات قبل و سال جاری افشا نشده است.

ج - براساس اسناد و مدارک سال ۱۳۸۷، دلایل عدم حضور نماینده شرکت صدرا در مجمع سالانه مورخ ۲۸/۸/۱۳۸۶ شرکت صف که منجر به حذف حقوق ممتازه ۱/۲۱درصد از سهام متعلق به شرکت صدرا در شرکت صف بوده، افشا نشده است.

پروژه‌هایی که مقصد ندارند

د - مانده حساب‌های دریافتنی موضوع یادداشت توضیحی همراه صورت‌های مالی بالغ بر ۹۳۲ و۴۵۰میلیون ریال در ارتباط با معاملات فی‌مابین عمدتا در ارتباط با مشارکت در اجرای پروژه سلمان، معامله سهام شرکت آذرآب، خرید و احداث ساختمان دفتر مرکزی و ابطال معامله، مشارکت شرکت صف و صدرا در ساخت بارج BLP و فروش آن به شرکت دات از طریق تسهیلات لیزینگ پارسیان و شناسایی سود فروش برای طرفین (که در چارچوب قرارداد تسهیلات مزبور بارج به قیمت فروش مزبور همراه با سود بانکی مجددا توسط شرکت دات خریداری شده است) حاوی پیچیدگی‌های ناشی از شرایط قرار داده بوده که تاکنون تسویه نشده است. به دلیل تغییر مدیریت شرکت صدرا در سال ۱۳۸۶ و خروج مدیرعامل اسبق (که در این قراردادها حکم مرضی‌الطرفین بوده) و انتخاب مدیرعامل جایگزین (که همانند مدیرعامل قبلی از جمله سهامداران شرکت صف بوده) و استعفای ایشان در مهر ۱۳۸۷، تداوم معاملات مزبور با مشکلاتی مواجه شده و طرفین برای استیفای منافع اقدام به طرح دعاوی متقابل در محاکم قضایی نموده‌اند که نتایج اقدامات حقوقی مزبور تاکنون منجر به نتیجه نهایی و تعیین تکلیف مانده حساب‌های فی‌مابین نشده است. لازم به توضیح است که مانده حساب‌های مزبور عمدتا انتقالی از سنوات قبل است که علی‌القاعده اینگونه معاملات در صورت‌های مالی سالیانه می‌بایستی به نحو مناسب افشا می‌شد و متعارف بودن شرایط معامله مورد اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی مربوطه قرار می‌گرفت.

بنا به مراتب فوق:

اولا - به دلیل عدم وجود مستندات و مدارک، اظهارنظر نسبت به چگونگی و میزان تقویت منافع در شرکت صف ناشی از فعالیت رقابتی شرکت صف با شرکت صدرا (به دلیل وضعیت حضور سهامداران زیرمجموعه صف در مدیریت شرکت صدرا و بهره‌مندی شرکت صف از امکانات شرکت صدرا از قبیل نیروی انسانی، تکنولوژی و دانش فنی و ...) و تاثیر آن بر عملکرد سال مورد رسیدگی شرکت صدرا، برای این موسسه امکان‌پذیر نمی‌شد.

ثانیا - تعیین آثار مالی ادعاها و مطالبات فی‌مابین شرکت صدرا با شرکت‌های مزبور که درمحاکم قضایی ذیربط در حال پیگیری است (علی‌الخصوص با حضور داور مرضی‌الطرفین به شرح فوق) برای این موسسه امکان‌پذیر نمی‌باشد.»

۴ سالی که «صدرا» پروژه نگرفت

در بند چهارم گزارش حسابرسی صورت‌های ۶ماهه صدرا، به توقف واگذاری پروژه به این شرکت اشاره شده است. اوج این عدم واگذاری به سال ۸۴ بر می‌گردد که از این سال به بعد تاکنون صدرا هیچ پروژه تازه‌ای را نگرفته که طی آن زیان‌های عدیده‌ای را در حساب‌های خود دیده است.

در کنار این مساله صدرا مطالباتی را نیز پیش از این داشته که آن هم در حساب‌های مالی شرکت درج نشده است.

متن کامل بند چهارم گزارش حسابرس که شامل چهاربند فرعی از «الف» تا «د» است، به شرح زیر است:

همانگونه که از صورت‌های مالی پیوست مستفاده می‌گردد:

الف - فعالیت شرکت در دو بخش کشتی‌سازی و عملیات پروژه‌های نفت و گاز و سازه‌های دریایی بوده است که طی سنوات اخیر عملیات تعمیرات کشتی با توجه به سوابق عملیاتی شرکت منجر به درآمد قابل ملاحظه نشده است. عملیات کشتی‌سازی عمدتا شامل سه قرارداد به شرح یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی بوده که با توجه به توقفات موجود در انجام کار، سودآوری موردنظر از عملیات مزبور محرز نمی‌باشد. عملیات اجرایی پروژه‌های نفت و گاز و سازه‌های دریایی نیز که از سال ۱۳۸۲ شروع شده و به عنوان فعالیت سودآور شرکت مطرح بوده با توجه به حجم کارهای ارجاعی به شرکت صدرا طی چهار سال اخیر (عدم ارجاع کارهای جدید از سال ۱۳۸۴ به بعد)، کاهش یافته است.

ب - عملکرد سال قبل و دوره مالی مورد گزارش منجر به زیان شده است. با توجه به وجود بدهی‌های ارزی (یورو) قابل توجه به تامین‌کنندگان کالا و خدمات و بانک‌های گشایش‌کننده اعتبار و همچنین تعهدات قراردادی ارزی قابل ملاحظه به کارفرمایان که باعث ایجاد ریسک ناشی از نوسان نرخ ارز برای شرکت بوده و دریافت تسهیلات ارزی و ریالی با نرخ‌های متداول بهره بانکی و افزایش تدریجی نسبت بدهی‌ها بر مجموع دارایی‌ها، شرکت با شرایط تجاری و مالی نامساعدی مواجه گردیده است.

ج - با توجه به پیشینه عملکرد شرکت در چهار سال اخیر در تغییر نگرش کارفرمایان در سیاست‌های ارجاع کار و انتخاب سایر پیمانکاران تحت شرایط خاص، عدم ایفای به موقع تعهدات قراردادی، نوع مدیریت شرکت (در اختیار ذی‌نفعان در شرکت صف تا سال ۱۳۸۶، تغییر مدیریت عامل در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ و مدیریت توسط اعضا غیرموظف در سال ۱۳۸۷، حجم کارهای واگذاری از جانب کارفرمایان به شرکت نسبت به گذشته کاهش یافته است.

به نام «صدرا» به کام «فراساحل»

د - وضعیت فعالیت شرکت به شرح بند ۳ فوق و همچنین این واقعیت که نیروی انسانی متخصص کارکنان ارشد و مدیریتی شرکت صدرا به نوعی در اختیار گروه شرکت‌های رقیب بوده و به تبع آن در توانایی شرکت صدرا جهت بهره‌مندی از نیروی متخصص و بهبود وضعیت مالی و سودآوری شرکت تاثیر منفی داشته است.

در ارتباط با موارد مزبور توضیحات لازم و برنامه‌ها و اقدامات مدیریت برای رفع مشکلات به وجود آمده در راستای ایفای تعهدات قراردادی، پرداخت دیون و ایجاد زمینه تداوم فعالیت شرکت در روال عادی عملیات، در صورت‌های مالی پیوست افشا نشده است. در غیاب مستندات کافی شامل برنامه مدون و اقدامات انجام شده توسط مدیریت برای رفع مشکلات مزبور و تاییدیه کتبی اظهارنظر در این خصوص امکان‌پذیر نمی‌باشد.»

تبعات معامله زیان‌ده «آذر‌آب»

اما در بند ششم گزارش به معامله سهام شرکت آذرآب و حاشیه‌های بعدی آن پرداخته شده است. این بند که شامل سه بند از «الف» تا «ج» است به مشکلاتی که در ضمن انجام معامله آذرآب برای صدرا به وجود آمد، اشاره شده است.

«وضعیت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت آذرآب در یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی ذکر شده است. در این ارتباط:

الف) ارزش روز سرمایه‌گذاری در ۵۵/۱۸درصد سهام شرکت آذرآب حدود ۱۹,۵۵۵میلیون ریال است که در مقایسه با مبلغ ۲۱۹,۳۶۰میلیون ریال ارزش دفتری آن حدود ۱۹۹,۸۲۷میلیون ریال کاهش نشان می‌دهد.

ب) با توجه به عدم پرداخت اقساط باقیمانده به سازمان خصوصی‌سازی که منجر به طرح دعوی متقابل در مراجع قضایی شده و نهایتا به موجب رای دادگاه تجدیدنظر شرکت ملزم به پرداخت اقساطی باقیمانده و جرائم تاخیر پرداخت اقساط مزبور به ماخذ نرخ بانک مرکزی از تاریخ ۲/۴/۱۳۸۴ تا روز اجرای حکم گردیده که نسبت به خسارات قابل پرداخت ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نشده است.

ج) انتقال مالکیت اوراق سهام مزبور به نام شرکت صدرا و متعاقب آن انتقال مالکیت ۴۵/۱۶درصد از سهام به شرکت صنایع فراساحل(صف) در موعد مقرر امکان‌پذیر نشده و به تبع آن شرکت صف اقدام به لغو قرارداد خرید سهام و درخواست وجوه پرداختی به اضافه بهره متعلقه از تاریخ پرداخت مطابق با مفاد قرارداد نموده است.

بنا به مراتب فوق هر چند انجام تعدیلاتی در حساب‌ها ضروری است، لیکن به علت عدم دسترسی به مستندات و اطلاعات کافی تعیین آن در زمان ارائه این گزارش امکان‌پذیر نشده است.»

پروژه‌هایی که تعدیل نداشتند

بررسی وضعیت پروژه‌های در دست اجرای صدرا در بند هفتم گزارش حسابرس مورد توجه قرار گرفته است. انجام نشدن تعدیل‌های مورد نیاز درحین انجام پروژه‌ها مهمترین نکته‌ای است که در این بند آورده شده است.

در متن این بند آمده است: «وضعیت انجام تعهدات قراردادی و تاخیرات به وجود آمده در تکمیل به موقع پروژه‌های احداث خط لوله آب بندرعباس قشم، ساخت ۴فروند نفتکش ۱۰۹هزار تنی برای شرکت نفتکش ونزوئلا، خط لوله نفتی ابوذر - نوروز، ساخت سه فروند نفتکش ۶۳,۰۰۰تنی برای شرکت ملی نفتکش ایران، چهار فروند کشتی چندمنظوره ۲۴,۰۰۰تنی در یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی درج شده است. با توجه به توضیحات مزبور، انجام تعدیلات در حساب‌ها ضروری است. لیکن به علت عدم دستیابی به مستندات کافی شامل توافقنامه‌های نهایی با صاحبکاران ذی‌ربط، تعیین مبالغ تعدیلات در زمان ارائه این گزارش امکان‌پذیر نشده است.»

طلب‌هایی که هیچ‌وقت پس گرفته نشدند

در بند هشتم گزارش که شامل بندهای فرعی «الف» ، «ب» و «ج» است به مطالبات مهم و اساسی صدرا پرداخته شده است. مطالباتی که بخش زیادی از آن‌ها نه تنها تسویه نشده‌اند، بلکه حتی در حساب‌های صدرا هم به عنوان طلب و حقوق سهامداران درج نشده‌اند.

متن کامل مطالبات صدرا در بند ۸ گزارش به شرح زیر آمده است:

«علاوه بر مانده حساب‌های راکد مرتبط با شرکت‌های صف و صدف (به شرح بند ۳فوق) مانده حساب‌های دریافتنی تجاری شامل مبلغ ۲۲۷میلیارد ریال مانده‌های سنواتی و انتقالی از سال‌های قبل می‌باشد که اقلام عمده آن به شرح ذیل می‌باشد:

الف - مبلغ ۱۱۰میلیارد ریال از مبلغ مذکور مرتبط با صورت وضعیت‌های ارسالی به شرکت پتروپارس (کارفرمای پروژه ۱ پارس جنوبی) می‌باشد که طلب مزبور به علت بروز اختلاف با کارفرما تاکنون مورد قبول قرار نگرفته و در این خصوص نیز ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نشده است. همچنین شرکت در ارتباط با کارهای اضافی انجام شده در پروژه مزبور حدود ۸۰۰میلیارد ریال از کارفرما مطالبه نموده که به علت عدم پذیرش آن از جانب کارفرما، در حساب‌های شرکت ثبت نشده است.

ب - مبلغ ۶۳میلیارد ریال بدهی شرکت دزاندیس (Dezandis) مربوط به فروش کشتی ۴۸۰۰تنی ایران نکا در سال ۱۳۸۵ می‌باشد که با توجه به تاییدیه مورخه ۱۵/۴/۱۳۸۷ وکیل حقوقی شرکت، اقدامات حقوقی جهت وصول طلب مزبور در جریان می‌باشد، لیکن تاکنون منجر به وصول نگردیده است.

ج - مبلغ ۱۱میلیارد ریال از مطالبات مربوط به بدهی سازمان بنادر و کشتیرانی جهت فروش یک دستگاه لایروب کاترساکشن در سال ۱۳۸۲ بوده که اقدامات شرکت جهت وصول آن به نتیجه نرسیده است.

با توجه به مراتب فوق کسری ذخیره در ارتباط با حساب‌های دریافتنی مشکوک‌الوصول وجود دارد که تعیین آن در زمان ارائه این گزارش امکان‌پذیر نشده است.»

سوددهی مهم نیست

مهم نبودن سوددهی در پروژه‌هایی که در گذشته به صدرا محول شده در بند نهم به تفضیل آمده است. در این بند اشاره شده که تعدیل‌های لازم ناشی از افزایش هزینه‌های پروژه، در پروژه‌های صدرا لحاظ نشده است. چیزی که نه تنها سودآوری شرکت را به چالش می‌کشد، بلکه بار تعهدات صدرا را چندین برابر کرده است.

متن کامل بند شماره ۹ در ادامه می‌آید:

«همانگونه که در یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی درج شده است، درآمد پیمان‌ها در شرکت متناسب با درصد پیشرفت کار، شناسایی می‌شود. در اجرای روش شناسایی درآمد عملیات پیمانکاری، درصد پیشرفت کار در هر پروژه (پیمان) براساس نسبت کل هزینه‌های انجام شده تا تاریخ ترازنامه به کل مخارج برآوردی پیمان شناسایی می‌گردد و درآمد کل پیمان براساس مبلغ اولیه قرارداد، الحاقیه‌های بعدی، تفاوت‌ها و تعدیل‌های مورد تایید کارفرما تعیین و مبنای محاسبه سود و زیان پیمان‌ها و مبالغ قابل بازیافت پیمان قرار می‌گیرد. هزینه‌ها و بهای تمام شده پیمان‌ها براساس نرخ‌های موجود (در مقطع ۳۱/۶/۱۳۸۷) و بدون لحاظ نمودن تغییرات آتی هزینه‌ها بوده که در این خصوص تعیین آثار ناشی از تغییرات هزینه‌های آتی بر محاسبات مزبور برای این موسسه امکان‌پذیر نمی‌باشد.»

وضعیت هیات مدیره

در بند ۱۶ گزارش حسابرس اشاره می‌کند که صدرا از مهرماه ۸۷ مدیرعامل ندارد و امور شرکت از این تاریخ تاکنون توسط سه عضو غیرموظف هیات‌مدیره اداره می‌شود.

متن کامل بند ۱۶ در ادامه می‌آید:

«به موجب مصوبه مورخ ۳۱تیر ۱۳۸۶ مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده، ۵عضو حقوقی به سمت هیات‌مدیره شرکت انتخاب شده است. به موجب صورت‌جلسه مورخ ۲۲مرداد ۱۳۸۶ هیات‌مدیره که متعاقب معرفی نمایندگان اعضای حقوقی صورت گرفته، مدیرعامل شرکت انتخاب و سمت اعضای هیات‌مدیره تعیین گردیده، لیکن با استعفای مدیرعامل منتخب و نایب رییس هیات‌مدیره از مهرماه سال ۱۳۸۷ به بعد، اداره امور شرکت عمدتا توسط سه عضو غیرموظف هیات‌مدیره (۲نفر از طرف شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی و یک نفر از طرف شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر) بوده است.»