سازمان خصوصی‌سازی: واگذاری نمایشگاه قانونی است بخش خصوصی: اعتراض داریم،مزایده برگزار کنید

گروه بورس- در حالی سازمان خصوصی‌سازی واگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را در قالب رد دیون قانونی می‌داند که بخش خصوصی خواهان برگزاری مزایده‌ای سهام این شرکت است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این واگذاری قانونی است و تنها با مصوبه هیات دولت امکان بازگشت سهام نمایشگاه‌ها وجود دارد.

«سید مهدی عقدایی» در گفت‌وگوی دیگری با «ایسنا» گفت: دولت تصمیم گرفته است که شرکتی را که در قانون بودجه آمده است بابت رد دیون واگذار کند.

وی با بیان اینکه واگذاری شرکت بابت رد دیون به هیات واگذاری ربطی نداشته و ارتباط آن با دولت است، عنوان کرد: در قانون بودجه بیان شده است که دولت موظف است سهام شرکت را بابت رد دیون واگذار کند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی واگذاری شرکت بین‌المللی نمایشگاه را به اتاق تعاون و بازرگانی رد کرد و توضیح داد: چنین موضوعی اصلا مطرح نبوده است.

به گفته عقدایی طبق مصوبه ابتدایی، واگذاری کلیه شرکت‌ها تصویب می‌شود که این شرکت‌ها ممکن است به سهام عدالت واگذار شده یا بخشی از آن بابت رد دیون در قانون بودجه وارد شود و بخشی از آن نیز به بخش خصوصی واگذار شود.

اعتراض منطقی نیست!

معاون سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: این امر منطقی نیست که با واگذاری شرکت توسط دولت، بخش خصوصی به این واگذاری اعتراض کند.

وی به نامه اتاق تعاون به وزارت اقتصاد مبنی بر پیگیری موضوع اشاره کرد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی به این نامه پاسخ داده کلیه مصوبات و انتخاب شرکت‌ها بابت رد دیون و سهام عدالت در اختیار دولت است و سایر ارکان نمی‌توانند به این موضوع اعتراضی کنند.

احتمال بازگشت هست

معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد احتمال بازگشت واگذاری شرکت‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی اظهار کرد: در صورتی که هیات وزیران این موضوع را تصویب و دولت اعلام کند که این واگذاری بازگشت داده شود، این امر صورت می‌گیرد؛ چرا که سازمان خصوصی‌سازی مجری مصوبات دولت است.

نمایشگاه قیمت ندارد!

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری ۹۵‌درصد از سهام شرکت نمایشگاه بین‌المللی تاکنون انجام نشده است، اعلام کرد: این شرکت در حال قیمت‌گذاری است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون انتزاع نمایشگاه‌ها، مقداری از سهام نمایشگاه در دست سازمان توسعه تجارت است که منتظریم با برگزاری جلسه‌ای، میزان مورد نیاز سازمان توسعه تجارت از نمایشگاه منفک شده و مابقی آن قیمت‌گذاری شود.

عقدایی توضیح داد: طبق قانون نمایشگاه، سازمان توسعه تجارت مقداری از اموال نمایشگاه را در دست دارد که باید این میزان منفک شده و به سازمان توسعه تجارت انتقال داده شود. وزارت بازرگانی از ۱۰ سال گذشته باید این کار را انجام می‌داد که این کار صورت نگرفت و الان در حال انجام است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵‌درصد شرکت نمایشگاه بین‌المللی به طور قطعی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده است در خصوص مدیریت این شرکت گفت: تغییر مدیریت آن در اختیار خریدار است و در صورت تمایل این کار را انجام می‌دهد.

هنوز قطعی نیست

در همین حال رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز در گفت‌وگو با «مهر» بیان کرد: اما هنوز این واگذاری و انتقال آن کاملا قطعی نیست و فعلا در حد یک صورت جلسه است، البته صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح برنامه‌ای برای توسعه شرکت نمایشگاه‌ها دارد.

نیازی به اعلام عمومی نبود!

وی افزود: واگذاری این شرکت نیازی به اعلام عمومی نداشت، زیرا دولت از سال‌ها قبل بر اساس قانون بودجه می توانست شرکت‌هایی را بابت رد دیون به سازمان‌های طلب کار واگذار کند، دولت به چه دلیل باید بابت این کار اعلام عمومی کند؟

بخش خصوصی ادعا می‌کند؟

کردزنگنه در پاسخ به این مطلب که برخی افراد بخش خصوصی مدعی هستند که شرکت نمایشگاه‌ها را به ۳ برابر قیمت واگذار شده خریداری می کنند، اظهارداشت: مگر قیمت تعیین شده برای این شرکت‌ها چقدر بوده که آنها ۳ برابر مبلغ آن را خریداری می‌کنند، هنوز که قیمت‌گذاری صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری شرکت‌ها در هیات واگذاری انجام و تصویب می شود که رئیس اتاق بازرگانی و تعاون از اعضای اصلی هیات واگذاری هستند و حق رای نیز دارند

که هنوز این شرکت برای قیمت‌گذاری به هیات واگذاری نیامده است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: دولت طی سال‌های مختلف تعداد زیادی شرکت بر اساس قانون بودجه بابت رد دیون واگذر کرده است و این مورد هم یکی از آنها است، پس اگر این کار خلاف است قانون بودجه هم خلاف است.

واگذاری غیرقانونی است!

از سوی دیگر دبیرکل اتاق تعاون مرکزی ایران و عضو شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به عنوان رد دیون از سوی دولت را غیرقانونی اعلام کرد. «حسین رحمانی‌نیا» در گفت‌وگو با «مهر» در خصوص آخرین اقداماتی که برای واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به اتاق تعاون شده است، گفت: نمایشگاه بین‌المللی جزو شرکت‌هایی است که باید به بخش غیردولتی واگذار شود.

ما بی‌خبریم!

رحمانی‌نیا با غیرقانونی دانستن این کار، تصریح کرد: در مورد شرکت سهامی نمایشگاه در هیات واگذاری بحثی صورت نگرفته است و ما نیز به عنوان اعضای هیات واگذاری از آن اطلاعی نداریم.وی با بیان این مطلب که نمایشگاه بین‌المللی به عنوان پیشانی بخش تجارت در منطقه و کشور مطرح است، خاطر نشان کرد: واگذار شدن نمایشگاه به سازمانی غیرتخصصی به عنوان رد دیون ظلم بزرگی به تجارت در ایران خواهد بود.

دبیرکل اتاق تعاون مرکزی در پایان از انجام اقداماتی برای حل مشکل این موضوع خبر داد و گفت: جزئیات این اقدامات به‌زودی اعلام خواهد شد.