گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان از دستور وزیر اقتصاد برای استمهال پرداخت اقساط خریداری شده بلوک ایرالکو و تایدواتر خاورمیانه خبر داد.

عیسی رضایی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان این که ما تصمیم‌گیری در مورد ماجرای پرداخت اقساط ایرالکو و تایدواتر را در جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد به ایشان محول کرده بودیم، گفت: «مهر» با سازمان خصوصی‌سازی اختلافی داشت که طی جلسه مشترکی که با حضور وزیر، رییس سازمان خصوصی‌سازی و ما برگزار شد، به پیشنهاد دکتر کرد زنگنه قرار شد مطالبات مهر از فولاد مبارکه بابت سود سهام که معادل ۶۰میلیارد تومان است، به عنوان بدهی ما به خصوصی‌سازی بابت خرید ۵درصد از سهام «فولاد» محاسبه شود که شخص وزیر با این پیشنهاد موافقت کرد.

وی افزود: با توجه به زیان‌ده شدن ایرالکو در سال ۸۷ نیز وزیر با استمهال یک ساله برای پرداخت اقساط به خصوصی‌سازی موافقت کرد که این اقساط هر ۶ ماه‌ یک بار از سوی توسعه صنعتی و مهر، دو سهامدار عمده شرکت پرداخت می‌شد، افزون بر این به دلیل تقسیم کل سود انباشته تایدواتر در مجمع قبل از واگذاری بلوک مدیریتی، برای پرداخت اقساط این بلوک نیز مهلت یک ساله از سوی وزیر تعیین شد.

وی در برابر این سوال که آیا با دستور وزیر مبنی بر استمهال اقساط ایرالکو مشکل «مهر» با خصوصی‌سازی حل می‌شود؟ گفت: ماجرای ایرالکو در دو بخش اقساط و ارائه اطلاعات غلط در زمان خصوصی‌سازی مطرح شده بود که مشکل نخست مبنی بر استمهال اقساط با دستور وزیر رفع شد، اما مشکل دوم که مربوط به اطلاعات غلطی است که در زمان خصوصی‌سازی ارائه شده است باید در شرایط ویژه‌ای بررسی شود و نیاز به زمان دارد.

وی گفت: در موضوع واگذاری ایرالکو، اگر ثابت شود حقی از خریدار بلوک ضایع شده، این ماجرا تا حصول نتیجه از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد که البته این ماجرا مرتبط با سازمان خصوصی‌سازی نیست، بلکه سازمان‌های وابسته به وزارت صنایع از نظر ما مرتبط با موضوع هستند که ماجرا باید توسط گروه حسابرسی بررسی شود. رییس هیات مدیره توسعه معادن روی درباره آخرین تحولات مزایده انگوران گفت: به ما گفته‌اند که تا ۲۴ ساعت آینده، واگذاری معدن انگوران «به کروی» را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم، اما با توجه به وعده‌های قبلی بعید است که به بلاتکلیفی معدن پایان داده شود.

به گفته رضایی، پرونده مزایده انگوران در گرو تصمیم قاطع وزیر صنایع است و اگر ایشان تصمیم به عدم واگذاری معدن دارند، اگر اعلام کنند ما هم تکلیف خود را می‌دانیم و برای توسعه و شرکت‌های زیرمجموعه آن که بالغ بر ۳هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند، تصمیم می‌گیریم و یکی از این تصمیمات با توجه به عدم وجود خاک پرعیار می‌تواند تعطیلی این شرکت‌ها باشد. مدیرعامل مهر با بیان اینکه سابقه نداشته در انجام یک مزایده قانونی این قدر تردید وجود نداشته باشد، گفت: درخواست ما این است که هر چه زودتر به این تردیدها پایان داده شود و معدن انگوران در اختیار تولیدکنندگان این محصول قرار گیرد.