گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «امسال پارسیان را می‌فروشیم»، «فعلا برای رانا برنامه نداریم»، «پارسال سود موهوم تقسیم نکردیم»، «چرا منطقی نیامد»، «طرح تخفیف خرید خودرو، تقسیم سود نیست»، «همه زیان‌ده‌ها و غیراستراتژیک‌ها را می‌فروشیم»، «نمی‌توانیم مغایرت‌های حساب‌های گروه را حذف کنیم»، «تقاضای استمهال ۲هزارمیلیارد تومان بدهی کوتاه‌مدت از وزیر اقتصاد»، «خودروی ال-۹۰ را سودآور می‌کنیم» و ...

شاید اینها مهم‌ترین سرخط‌هایی باشند که روز گذشته در نوبت دوم مجمع عادی صاحبان سهام ایران‌خودرو مطرح شد. مجمعی که بدون حضور رییس هیات مدیره که مدیرعامل پیشین شرکت نیز بود، برگزار شد. گر چه پیش‌تر با انتشار گزارش‌های حسابرسی صورت‌های مالی ۱۲ ماهه ۸۷، زیان‌ انباشته شرکت محرز شده بود و این انتظار نیز وجود داشت که رییس هیات مدیره در مجمع شرکت نکند.

هدایت جلسه توسط ناظر

در ترکیب دیروز هیات رییسه مجمع ایران‌خودرو، روغنی به عنوان رییس، معبودی و هاتف به عنوان ناظران و در نهایت شیخی نیز دبیری جلسه را عهده‌دار بود. نجم‌الدین، مدیرعامل شرکت به همراه ایمانی، قائم‌مقام مالی و طاهری عضو دیگر هیات مدیره ایران‌خودرو نیز در ترکیب هیات‌رییسه حضور داشتند. با وجود اعلام روغنی به عنوان رییس جلسه، کنترل مجمع در طول برگزاری از سوی معبودی که به عنوان ناظر معرفی شده بود، انجام شد.

تخفیف خرید خودرو، تقسیم سود نیست!

اما مهم‌ترین خبری که در جریان برگزاری مجمع‌ ۴ ساعته روز گذشته ایران‌خودرو اعلام شد، طرح پیشنهادی هیات مدیره برای سهامداران خرد شرکت بود که امسال سودی در انتظار آنها نیست.

ایمانی، قائم‌مقام مالی ایران‌خودرو در مورد این طرح گفت: طرحی که ما داریم ابدا به معنی تقسیم سود نیست و جدای از دستور جلسه مجمع در هیات مدیره ایران‌خودرو برای کمک‌ حال سهامداران خرد مصوب شده است. وی افزود: مطابق این طرح، به سهامداران خرد تا سقف ۵۰هزار سهم، مبلغ ۱۰تومان به ازای هر سهم برای خرید خودرو تخفیف داده می‌شود. به دنبال اعلام این خبر، برخی از سهامدارن معترض شدند که پول خرید خودرو را باید از کجا بیاورند تا بتوانند از تخفیف ایران‌خودرو استفاده کنند، اما مدیرعامل شرکت در پاسخ گفت: برای این مساله هم فکر شده و مقرر است سهامدارانی که در مدت تعیین شده تمایلی به خرید نداشتند، به شرکت‌های لیزینگ تابعه ما مراجعه کنند و معادل تخفیف خود را ریالی دریافت کنند.

نجم‌الدین تعداد سهامدارانی را که می‌توانند از این طرح استفاده کنند، ۱۳۲هزار نفر عنوان کرد.

به هر روی با احتساب این تعداد سهامدار و سقف ۵۰۰هزار تومانی در نظر گرفته شده، حداکثر رقمی که از محل این طرح به سهامداران پرداخت می‌شود، معادل ۶۶میلیارد تومان است که این موضوع به معنای اعمال تخفیف در فروش محصولات سال مالی ۸۸ شرکت است.

مجبوریم سرمایه‌گذاری کنیم

بعد از قرائت گزارش طولانی مدیرعامل شرکت به حاضران و به دنبال آن قرائت ۲۳بندی که حسابرس در حساب‌های شرکت آورده بود، پرسش و پاسخ‌های سهامداران با مدیران شرکت انجام شد.

سهامداری پرسید: «شما طی ۱۰ سال گذشته ۲هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته‌اید که ۱۴۴۰میلیارد تومان آن محقق شده و هنوز ۵۶۰میلیارد تومان آن باقی مانده است. با این حساب چرا شما می‌خواهید طی سال‌های آینده هم حدود یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دهید؟»

مدیرعامل شرکت در پاسخ گفت: ما مجبور به سرمایه‌گذاری هستیم نه برای امور توسعه‌ای و افزایش تولید، بلکه برای استفاده از تکنولوژی و به روز کردن خط تولید باید این کار را انجام دهیم.

وی افزود: برای محصولات جدیدی که قصد وارد کردن آن را به بازار داریم هم نیازی به سرمایه‌گذاری نداریم، چرا که بسیاری از آنها یا تحت لیسانس تولید می‌کنیم یا تنها فیس‌لیفت هستند.

حل مشکلات در گرو فروش پارسیان

یکی از سهامداران حاضر در جلسه پرسید: «برنامه شما برای فروش سهام پارسیان چیست و قرار است امسال چند درصد از سهام این شرکت را با چه قیمت پایه‌ای بفروشید؟» در جواب این سوال ایمانی گفت: امیدواریم طی یک ماه آینده بتوانیم سهام پارسیان خود را بفروشیم. عملیات مربوط به تجمیع سهام این بانک نیز از سازمان بورس گرفته شده و در حال حاضر با چند خریدار در حال مذاکره هستیم.

قائم‌مقام مالی ایران‌خورو در مورد مشکل فروش پارسیان گفت: بخشی از سهام پارسیان در وثیقه بانک بود که با مساعدت سازمان بورس و انجام مکاتبات، موافقت کلی برای آزاد شدن سهم و انجام معامله بلوکی انجام شد.

بعد از توضیحات ایمانی، یکی از سهامداران از قیمت احتمالی بلوک پارسیان پرسید که ایمانی در پاسخ گفت: از آنجا که در حال مذاکره با خریداران هستیم، نمی‌توانیم قیمتی را اعلام کنیم. ولی سود فروش پارسیان در گروه خواهد آمد و باعث رشد شرکت خواهد شد. وی از تهیه بودجه اصلاحی و ارسال آن به سازمان بورس در صورت فروش پارسیان نیز اشاره کرد. اما توضیحات ایمانی، سوالات دیگری را برای برخی از سهامداران ایجاد کرد و یکی از حاضران پرسید: چقدر احتمال فروش بلوک پارسیان هست و چقدر تضمین می‌دهید که سرنوشت این معامله، به معامله سال ۸۵ دچار نشود؟

این بار «شیخی»، دبیر جلسه که رییس هیات مدیره پارسیان نیز هست در مقام پاسخگویی به این سوال گفت: ایران خودرو حتی یک سهم پارسیان را هم به طور مستقیم ندارد و تنها از طریق شرکت‌های تابعه خود، ۵/۳۲درصد پارسیان را در پرتفوی دارد.

معامله اول فروش کل سهام پارسیان که ایران‌خودرو در سال ۸۵ به مبلغ ۳۰۳میلیارد تومان داشت به هر دلیلی قطعی نشد. اگر آن زمان این معامله انجام می‌شد بسیاری از مشکلات امروز ایران‌خودرو به وجود نمی‌آمد. وی تاکید کرد: ولی باز هم ایران‌خودرو با نگهداری این سهم ضرر نکرد، چرا که همین الان با احتساب قیمت تابلو، سهام ما در پارسیان ۵۰۰میلیارد تومان می‌ارزد. وی تصریح کرد: حتی اگر پارسیان فروش هم نرود باز هم برای مجموعه ما ارزنده است. البته نه شیخی و نه سایر مدیران ایران‌خودرو اشاره‌ای به درصد واگذاری سهام پارسیان که ۱۴درصد است یا ۵/۳۲درصد، نکردند.

چرا منطقی نیامد؟

در جریان برگزاری مجمع، برخی از حاضران جلسه به نبود رییس هیات مدیره اعتراض داشتند و دلیل غیبت منوچهر منطقی را پرسیدند که مدیرعامل شرکت در پاسخ گفت: در جلسه‌ای که هیات مدیره قبل از مجمع برگزار کرد، منطقی حضور داشت و علاقه‌مند به شرکت در مجمع نیز بود، ولی به دلیل برخی مشکلات ترجیح دادند که آقای روغنی به جای ایشان در جلسه باشند. وی در ادامه در جواب انتقاداتی که برخی سهامداران از عملکرد منطقی داشتند، گفت: آقای منطقی از نیروهای ارزشمند نظام هستند، ولی بالاخره لازم بود که بازیکن عوض شود و بنده به دلیل برخی سوابق متمایز جایگزین ایشان شدم.

به هر روی ما هنوز هم از ایشان در ترکیب هیات مدیره استفاده می‌‌کنیم.

ما سود موهوم نداریم

یکی از سهامداران به معبودی که نماینده سازمان گسترش بود، اعتراض کرد که چرا در مجمع سال گذشته، اجازه داده که سود موهوم تقسیم شود. وی در جواب گفت: اگر سود موهومی در کار باشد حسابرس اظهار نظر منفی می‌کند و شما ببینید وقتی حسابرس که سازمان حسابرسی است، نظر منفی نمی‌دهد پس سود موهومی هم در کار نبوده است.

«رانا» فعلا توجیه ندارد

در ادامه جلسه مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوال یکی از سهامداران که از دلایل توقف طرح تولید «رانا» پرسیده بود، گفت: تولید انبوه این خودرو در مرحله مطالعاتی و تهیه طرح توجیهی قرار دارد و وقتی به این نتیجه برسیم که طرح توجیه دارد تولید را شروع می‌کنیم.