سنا - رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: درحال حاضر ایران نخستین کشور اسلامی است که اوراق آتی در بازار سرمایه آن مورد دادوستد قرار می‌گیرد. «غلامرضا مصباحی مقدم» اظهار داشت: کمیته فقهی سازمان بورس، اوراق آتی را مورد بررسی قرار داد که در نهایت این اوراق از نظر فقه شیعه مورد تایید قرار گرفت. به این ترتیب، می‌توان ایران را نخستین کشور اسلامی دانست که این ابزار مالی را در بازار سرمایه به کار می‌گیرد.

رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ در مجلس با بیان اینکه اهل سنت اوراق آتی را مصداق بیع کالی به کالی تلقی کرده و این ابزارها را باطل دانسته است، گفت: بررسی‌های اعضای کمیته فقهی سازمان بورس نشان داد که اوراق آتی، معامله تعهدها است و مستقل از بیع است، بنابراین این اوراق از نظر فقه شیعه مورد تایید است.

دکتر مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بازارهای مالی اسلامی اوراق آتی مورد معامله قرار نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: ایران، نخستین کشور اسلامی است که از این اوراق استفاده می‌کند.رییس کمیته فقهی سازمان بورس به حضور آیت‌الله تسخیری در کمیته فقهی اشاره کرد و گفت: این امر، شرایط را برای آغاز تعاملات با مجمع فقهی کنفرانس اسلامی مهیا کرده است.وی همچنین با اشاره به حضور دبیر مجمع فقهی کنفرانس اسلامی در برخی از جلسات کمیته فقهی سازمان بورس گفت: در ابتدا دبیر این مجمع به‌کارگیری اوراق آتی در بازارهای مالی اسلامی را خلاف شرع می‌دانست، اما پس از مطالعه مباحث فقه شیعه تغییر نگرش داد و این ابزارهای مالی را مشروع دانست.مصباحی‌مقدم افزود: ارائه مباحث و تحقیقات کمیته فقهی سازمان بورس در مجمع فقهی کنفرانس اسلامی، سرآغاز همکاری‌ها و تاثیرگذاری ایران در این مجمع خواهد بود که می‌تواند دستاوردهای بزرگی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. وی به راه‌اندازی ابزارهای مالی اسلامی به خصوص صکوک در بازارهای مالی جهان اشاره کرد و اظهار داشت: صکوک، تبدیل به اوراق کردن سرمایه‌ها (چه به صورت سرمایه‌های ملکی و مستغلات و چه به صورت سرمایه‌های مالی و مطالبات) است که در سال‌های اخیر در بازارهای مالی مالزی و برخی از کشورهای عربی مورد دادوستد قرار می‌گیرد.