دکتر داریوش فرید ، دکتر غلامرضا بردبار ، حسین منصوری

بخش دوم

برخی از تعاریف فرضیه بازار کارا که توسط محققان و صاحب‌نظران ارائه شده است، عبارتند از: • قیمت اوراق بهادار در هر لحظه از زمان انعکاس کاملی از همه اطلاعات در دسترس باشد. همچنین در بازار کارا، با توجه به اطلاعاتی که در بازار وجود دارد، بازده مورد انتظار غیرعادی از استراتژی‌های مختلف بر اساس آن اطلاعات برابر صفر باشد.

• بازاری است که قیمت همیشه منعکس‌کننده اطلاعات است.

• در صورت کارا بودن بازار غیرممکن است که سرمایه‌گذاران بتوانند با انجام معاملاتی بر اساس مجموعه‌ای اطلاعات سود اقتصادی کسب کند.

• اطلاعات به طور کامل و به درستی قیمت اوراق بهادار را تعیین کند.

• با استفاده از اطلاعات، تکنولوژی و مدل‌های پیش‌بینی نتوان با انجام معاملات به سود اقتصادی رسید.

اشکال سه‌گانه کارایی بازار سرمایه

طبق تعریف، بازاری کارا است که در آن کلیه اطلاعات سریعا و به‌ طور کامل در قیمت‌های سهام انعکاس می‌یابد. بنابراین، اطلاعات کلید سنجش کارایی بازار سرمایه است. در یک بازار کاملا کارا، قیمت‌های اوراق بهادار سریعا همه اطلاعات در دسترس را منعکس کرده و سرمایه‌گذاران قادر به استفاده از اطلاعات در دسترس برای کسب بازده غیر‌معمول نیستند. زیرا در چنین بازاری، این اطلاعات قبلا در قیمت‌ها ضبط شده‌اند. در بازار کارا، قیمت هر یک از اوراق بهادار، برابر ارزش ذاتی آن است که همه اطلاعات مربوط به دورنمای آتی آن‌را منعکس می‌کند.چنانچه برخی از گونه‌های اطلاعات به طور کامل در قیمت‌ها منعکس نگردند یا ضبط و انعکاس اطلاعات در قیمت‌ها، با تاخیر همراه باشد، در آن صورت کارایی بازار کمتر از حالت کامل است. بنابراین، می‌توان کارایی بازار سرمایه را با توجه به مجموعه‌های خاص اطلاعات و پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاران، به طور متوسط با استفاده از یک مجموعه اطلاعات قادر به کسب بازده اضافی در خرید و فروش اوراق بهادار هستند، طبقه‌بندی کرد.