خصوصی اداره شدن شرکت‌ها شوخی است

گروه بورس- علیرضا باغانی: یک روز پس از آنکه معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو در اظهاراتی از خصوصی‌سازی‌های انجام شده از سوی این سازمان دفاع کرد، مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان به این اظهارات واکنش نشان داد.

عیسی رضایی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در رابطه با بخشی از اظهارات ایرج اکبریه که گفته بود، «ایمیدرو» قرابتی با سهام عدالت ندارد و رای سهام عدالت در مجامع مستقل است، گفت: اگر ایمیدرو با سهام عدالت قرابتی ندارد، سوال ما این است که چگونه قبل از برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره فولاد مبارکه با سهام عدالت تماس می‌گیرند و درخواست می‌کنند برای به حدنصاب نرسیدن مجمع و جلوگیری از ورود ما به هیات مدیره، در مجمع شرکت نکنند.

دستور وزیر برای حضور عدالت در مجمع

وی گفت: ما که از این تحرکات قبل از مجمع اطلاع داشتیم، وزیر اقتصاد را در جریان قرار داده و وی نیز دستور داد تا سهام عدالت در مجمع حضور پیدا کند و این طور بود که مجمع مبارکه برگزار شد. سهامدار بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که با وجود برگزاری مجمع «فولاد» چرا مهر موفق به ورود در هیات مدیره این شرکت بورسی نشد، گفت: اگر عدالت قرابتی با ایمیدرو و مجموعه‌های دولتی نداشت، در مجمع بهتر عمل می‌کرد و به اشخاص حقوقی غیردولتی رای می‌داد، با این حال ما توانستیم با به دست آوردن رای دیگر حقوقی‌های سهامدار در فولاد، ۱۱درصد رای جمع‌آوری کنیم و قبل از مجمع هم «شستا» قول داده بود که باقی مانده رای خود را به ما بدهد تا ما با رسیدن به بیش از ۱۳درصد رای بتوانیم یک کرسی در هیات مدیره مبارکه داشته باشیم؛ اما شستا که ۱۹درصد رای در اختیار داشت، از ۱۶درصد آن برای ادامه حضور در هیات مدیره استفاده کرد و ۲درصد رای خود را هم به ایمیدرو و صندوق فولاد داد تا آنها بتوانند دو کرسی در هیات مدیره شرکت داشته باشند؛ در حالی که ما گفته بودیم حتی حاضریم برای پایان مدیریت دولت در فولاد رای ۱۱درصدی خود را هم به شستا بدهیم تا دو کرسی به شستا برسد؛ اما چنین نشد.

«شستا» هم دولتی است

وی با بیان این که در انتخاب هیات مدیره اخیر، «شستا» نشان داد که هویت دولتی دارد، افزود: پرسش ما این است که چرا صندوق بازنشستگی فولاد که سالانه از فولاد مبارکه ۸۰میلیارد تومان کمک نقدی می‌گیرد، به صورت دولتی اداره می‌شود و آیا می‌تواند به سازمان دولتی ایمیدرو در مجامع رای دهد، در حالی که این کمک‌های دولتی از جیب سهامداران شرکت به صندوق داده می‌شود؟

رضایی با اشاره به این که ایمیدرو تایید کرده که در فولاد دو کرسی دارد، گفت: این که گفته می‌شود ایمیدرو قرابتی با عدالت ندارد یک شوخی بیش نیست؛ چرا که همه اشخاصی که در هیات‌مدیره مبارکه حضور دارند اعم از صندوق فولاد، عدالت و «شستا» نشان داده‌اند که دولتی هستند و همواره در فرآیند خصوصی‌سازی به سمت دولت متمایل هستند.

بازخوانی یک «نمابر» بحث‌برانگیز

مدیرعامل «مهر» در مورد بخش دیگری از اظهارات عضو هیات عامل ایمیدرو که گفته بود «ایرالکو با شفافیت کامل به بخش خصوصی واگذار شد»، گفت: این که آقای دکتر اکبریه می‌‌گویند، ایرالکو شفاف واگذار شده است، چرا توضیح نمی‌دهند که در روز معامله بلوک مدیریتی ایرالکو نمابری از شرکت به بورس ارسال می‌شود که EPSا۴۰۰تومانی شرکت به ۲۰۰تومان رسیده است؛ اما ساعتی بعد مدیرعامل شرکت در نامه‌ای دیگر تعدیل منفی را کان‌لم‌یکن اعلام می‌کند، دلیل این اتفاقات چه بوده است؟ اتفاقی که بعدها به حقیقت پیوست و مشخص شد که پیش‌بینی سود شرکت تعدیل منفی داشته است؛ اما این که چرا در روز معامله این واقعیت اعلام نمی‌شود، دلیل آن مشخص نیست و شاید این پنهان‌کاری در نظر آقایان شفاف‌سازی تلقی می‌شود. همچنین چرا توضیح داده نمی‌شود که در روز معامله به سوال‌‌های کارگزار ما و سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در رابطه با EPS واقعی ایرالکو توضیح داده نشد و برای این که معامله انجام شود، نیم ساعت به زمان معاملات افزوده شد. رضایی با اشاره به این که یک ماه پس از انجام معامله بلوکی ایرالکو مشخص شد که EPSا۲۰۰تومانی شرکت درست اعلام شده و تعدیل منفی واقعیت داشته است، گفت: اگر منظور آقایان از شفاف‌سازی، جلوگیری از اعلام تعدیل منفی شرکتی در آستانه واگذاری است، پس حرف آنها درست است؛ اما اگر شفاف‌سازی معنایی دیگر دارد که هیچ.

رییس هیات مدیره ایرالکو ادامه داد: گفته شده که شرکت‌های واگذار شده از سوی ایمیدرو خصوصی اداره می‌شوند، ولی چرا نمی‌گویند شرکتی که در سال ۸۶ خصوصی شده تا فروردین ماه امسال با هیات مدیره دولتی فعالیت می‌کرده است و بخش خصوصی ۱۵ماه پس از خرید بلوک، مدیریت شرکت را بر عهده می‌گیرد.

هنوز برای استخدام‌ها نامه می‌فرستند

رضایی با اشاره به وجود ۱۵۰۰نیروی مازاد در آلومینیوم ایران گفت: زمانی که طرح ۱۱۰هزار تنی شرکت در حال راه‌اندازی بود، ۱۵۰۰نیروی مازاد در شرکت وجود داشت اما دولت یک سال بعد از واگذاری سهام خود در شرکت در ۲۸ اسفند ۸۷، در حالی که شرکت خصوصی شده بود، ۷۰۰نفر نیروی پیمانکاری را در ایرالکو استخدام کرد و با توجه به این که شرکت در آن زمان خصوصی شده بود، این اقدام از نظر ما غیرقانونی قلمداد شد. اما این پایان ماجرا نیست چرا اکنون که شرکت کاملا خصوصی شده هم از مراکز دولتی برای استخدام افراد برای ما نامه‌هایی ارسال می‌شود، آن هم در شرایطی که شرکت با تورم نیروی انسانی روبه‌رو است.

حقوق‌های ۲میلیون تومانی در ایرالکو

وی در مورد ذخیره سنوات کارکنان ایرالکو گفت: ذخیره سنوات را در زمان خصوصی‌شدن سالی یک ماه به ما اعلام کرده بودند، در حالی که شرکت‌ در سال‌های پیش دو ماه سنوات پایان خدمت داده بود و این موضوع هم در شرکت عرف شده و غیرقابل تغییر است. همچنین میانگین حقوق کارکنان شرکت ما ۵/۱ تا ۱/۲میلیون تومان است و اگر کارکنان ۲۰ساله بازنشسته شوند، با توجه به وجود ۴هزار کارمند در ایرالکو، رقمی معادل ۱۲۰میلیارد تومان مابه‌التفاوت رقم پرداختی سنوات به کارکنان خواهد بود، آن هم در شرایطی که آنها ۲۰ساله بازنشسته شوند و حقوق آنها هم در آستانه بازنشستگی همین مقدار باشد.

به گفته وی، در حالی که ایرالکو در سال ۸۶ خصوصی شده است، در سال ۸۷ دولت با ۵/۱۹درصد سهام در شرکت تصمیم می‌گیرد که در سال ۸۸ خط قدیم ایرالکو باید تعطیل شود. حال سوال ما این است دولت با توجه به سهام ۱۹درصدی که در شرکت داشته، بر چه اساسی چنین تصمیم مدیریتی گرفته است و آیا این تصمیم‌گیری بدان معنا نیست که شرکت‌های واگذار شده، همچنان دولتی اداره می‌شوند؟

دولت ایرالکو را نجات دهد

وی با بیان این که قصد ما از این انتقادها انداختن مشکل زیان‌دهی ایرالکو به گردن ایمیدرو نیست، گفت: طبیعی است بخشی از زیان‌ده‌شدن شرکت ناشی از افت قیمت‌های جهانی است، ولی به دنبال آن هستیم که قیمت تمام شده ۲۲۰۰دلاری هر تن آلومینیوم در شرکت را به سطح استاندارد جهانی یعنی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰دلار برسانیم و بالا بودن قیمت تمام شده در ایرالکو را که ناشی از دولتی اداره شدن شرکت است، عامل اصلی زیان‌ده شدن آن می‌دانیم و اگر دولت خرید آلومینیوم را مثل المهدی از ایرالکو هم تضمین کند ما با پایین آوردن قیمت تمام شده می‌توانیم ظرفیت یک‌میلیون تنی را محقق کنیم، با این که تولید ۲۰۰هزار تنی ما در حال حاضر مقرون به صرفه نیست.

باشگاه ایرالکو رایگان به استانداری رسید

مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با اشاره به وجود ۳۳رشته ورزشی در ایرالکو گفت: به نظر می‌رسد وزیر صنایع در جریان جزئیات خصوصی‌‌سازی‌های انجام شده در وزارتخانه نیست و در زمان خصوصی‌سازی نیز کسی نمی‌دانست که ۳۳رشته ورزشی در ایرالکو به صورت تخصصی آن هم با هزینه‌های سنگین دنبال می‌شود. این اتفاق باعث شد که باشگاه ورزشی شرکت را با کمک استانداری به استان واگذار کنیم که در کاهش هزینه‌های شرکت بسیار تاثیرگذار است.

نقش «مهر» در تشییع جنازه ایرالکو

رضایی با تشبیه ایرالکو به جنازه‌ای که در حال تشییع است، گفت: ما به عنوان سهامدار عمده شرکت سعی می‌کنیم این جنازه دیرتر به خاک سپرده شود و راه‌حل آن هم کمک دولت است تا اجازه ندهد این شرکت که امسال زیان ۱۰۰میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی می‌شود، تعطیل شود.

وی افزد: ایرالکو بالغ بر ۴۰۰میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و ۳۵میلیارد تومان هم بابت هزینه برق به اداره برق بدهکار است. در عین حال بدهی‌های ریز و درشت بسیاری به فروشندگان دارد و تنها راهکار نجات آن هم پایین آوردن قیمت تمام شده و خرید تضمین‌شده از سوی دولت است که البته ما حاضریم که پایین آوردن قیمت تمام شده را تعهد کنیم.

مدیریت ایرالکو را واگذار می‌کنیم

وی با بیان این که اگر دولت می‌تواند ایرالکو را بهتر اداره کند، حاضریم مدیریت شرکت را به ایمیدرو واگذار کنیم، گفت: اگر ایمیدرو تمایل به اداره کردن ایرالکو دارد، چرا پس از گذشت ۶ماه از مجمع، نماینده خود را برای حضور در هیات مدیره معرفی نمی‌کند، اما با این حال اگر آنها می‌توانند شرکت را اداره کنند ما همین فردا حاضریم مجمع برگزار کرده و مدیریت شرکت را به دولت بدهیم و اعلام می‌کنیم ایرالکو در شرایط فعلی قابلیت اداره کردن را ندارد و اداره آن بسیار دشوار است.

چرا مهر در بازار کم‌کار شد؟

مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در ادامه درباره شایعه‌های مطرح شده در خصوص کم‌رنگ‌ شدن حضور «مهر» در بازار گفت: متاسفانه برخی افراد، ابهاماتی را در بازار القا کرده‌اند که مهر قیمت‌ها را دستکاری می‌‌کند و جالب این که آنها هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که مهر حامی بازار و معامله‌گران بوده است و در حال حاضر از کم‌رنگ‌ بودن حضور ما در بازار ناراحتند.

وی گفت: استراتژی‌ ما در حال حاضر به نظاره نشستن رفتارهای بازار و معامله‌گران است و هر زمان که احساس کنیم حضورمان نفعی برای سهامداران و بازار و خودمان دارد، حضور پیدا خواهیم کرد، اما آنهایی که شائبه دستکاری در قیمت‌ها را مطرح کردند، باید توضیح دهند که چه کسی آذرآب را به قیمت‌های کنونی رساند و آیا زمانی که صدرا از ۶۰تومان به ۹۰تومان رسید، مهر عرضه‌کننده بود یا خریدار؟ همچنین چه کسانی «کروی» را در قیمت ۵۱۵تومان بازگشایی کرده و بعد سهام را تا قیمت ۴۰۰تومان پایین آوردند؟