6هزار تومان فاصله تا توافق نهایی

گروه بورس- علیرضا باغانی: در شرایطی که خبرهای اولیه از دومین نشست مشترک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن از بی‌نتیجه بودن مذاکرات طرفین حکایت داشت، خبرنگار دنیای اقتصاد به جزئیات مذاکرات و پیشنهادهای ارائه شده در موردتعیین نرخ کنسانتره طی جلسه مزبور دست یافت.

نزدیکی نظرات در راند دوم

جزئیاتی که از نزدیک شدن نظر طرفین و توافق ضمنی آنها در مورد نرخ سنگ آهن حکایت دارد. هر چند این پیشنهادها در قالب گپ‌وگفت‌های دوستانه مطرح شده و با وجود عدم حضور نماینده ایمیدرو جنبه رسمی نداشته است، اما می‌تواند در تصمیم‌های سرنوشت‌ساز آینده بسیار تاثیرگذار باشد.

فولاد سخت، نرم شد

بر اساس اخبار رسیده در این نشست که با حضور اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی البته به نمایندگی از سنگ‌آهن مرکزی، امیر حسین نادری مدیر امور سهام و مجامع فولاد مبارکه، شریفی مدیرعامل فولاد خوزستان، نوریان مدیرعامل چادرملو و جلالی مآب مدیرعامل گل‌گهر در محل شرکت چادرملو برگزار شد، فولادی‌ها پیشنهادی را مطرح کرده‌اند که از نرم شدن آنها در برابر درخواست سنگ‌آهنی‌ها مبنی بر تغییر در نرخ فعلی سنگ‌آهن حکایت دارد، هر چند این پیشنهاد آن چیزی نیست که سنگ‌آهنی‌ها انتظار داشتند. براساس شنیده‌ها قیمت مدنظر فولاد برای کنسانتره چادرملو، تنی ۴۷ هزار تومان است، در حالی که سنگ‌آهنی‌ها به کمتر از ۵۳هزار تومان رضایت نمی‌دهند.

نرخ کنسانتره، ۵/۱۰درصد قیمت شمش

بر این اساس گفته می‌شود، با توجه به فرمول پیشنهادی ایمیدرو در رابطه با تعیین نرخ سنگ‌آهن بر اساس نوسانات نرخ‌ جهانی فولاد، پیشنهاد شده که ۵/۱۰درصد نرخ شمش فولاد خوزستان که در بورس کالا معامله می‌شود، به عنوان نرخ کنسانتره سنگ‌آهن در نظر گرفته شود که این درصد از ابتدای سال جاری و بر اساس معامله‌هایی که در بورس کالا صورت گرفته، قابل ارزیابی است. ارزیابی اولیه از این پیشنهاد نشان می‌دهد که در صورت توافق بر سر این پیشنهاد فولادی‌ها، با توجه به نرخ میانگین شمش در بورس کالا که ۴۴۰ تومان بوده است، قیمت هر تن کنسانتره چادرملو حدود ۴۷هزار تن خواهد بود. در حالی که «کچاد» سال گذشته کنسانتره تولیدی خود را تنی ۵۸هزار تومان فروخته بود و برای سال جاری هم فروش هر تن کنسانتره خود را نیز ۶۳هزار تومان پیش‌بینی کرده بود.

فولادی‌ها به افزایش ۱۳درصدی تن دادند

اما در این پیشنهاد، نرخ سنگ‌آهن بر اساس آن چیزی که فولادی‌ها امسال در بودجه خود پیش‌بینی کرده‌اند، حدود ۱۳درصد افزایش خواهد یافت و البته پیش‌بینی سنگ‌آهنی‌ها نیز که ۴۰درصد با پیش‌بینی فولادی‌ها اختلاف داشت، حدود ۴۰درصد کاهش می‌یابد، البته این اتفاق در گرو قبول این شرایط از سوی سنگ آهنی‌ها است.

ارائه این پیشنهاد از سوی فولادسازان از این جنبه قابل‌تامل و بررسی است که آنها با فشارهایی که از سوی سنگ‌آهنی‌ها و دولت وارد شده به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای جز موافقت با افزایش نرخ سنگ‌آهن ندارند و نمی‌توانند مثل پارسال با استفاده از نفوذ و لابی خود در وزارت صنایع نظر خود را مبنی بر کاهش نرخ سنگ‌آهن اعمال کنند، ضمن این که این شانس با سنگ‌آهنی‌ها در سال ۸۸ یار بوده که نرخ جهانی سنگ‌آهن در بازار SPOT به سطح ۹۰دلار رسیده و حتی در برخی روزهای سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱۰۰دلار هم رسید.

موافقت سنگ‌آهنی‌ها با ۱۲درصد + حمل

ولی تعیین نرخ سنگ‌آهن بر اساس ۵/۱۰درصد نرخ شمش فقط پیشنهادی بوده که فولادی‌ها ارائه کرده‌اند، در حالی که سنگ آهنی‌ها هم به طور کلی از تعیین نرخ محصول خود بر اساس قیمت شمش استقبال کرده‌اند، اما خواسته‌های آنان کمی متفاوت‌تر از پیشنهاد فولادی‌ها است. در ظاهر سنگ‌آهنی‌ها خواستار در نظر گرفتن ۱۲درصد از قیمت معامله شده شمش در بورس کالا به عنوان قیمت سنگ‌آهن هستند، آن هم بدون در نظر گرفتن هزینه حمل.

نرخ حمل جداگانه محاسبه ‌شود

بدان معنی که نرخی که میان طرفین به نرخ«ترجیح حمل» موسوم است در این محاسبه نمی‌گنجد و این نرخ را فولادی‌ها باید جداگانه بپردازند. سال گذشته چادرملو کنسانتره خود را با احتساب نرخ ترجیح حمل به فولاد مبارکه تنی ۵۷هزار و ۶۰۰تومان فروخته بود و فولاد خوزستان که به چادرملو نزدیک‌تر است، محصول این شرکت معدنی را تنی ۵۱هزار و ۶۰۰تومان خریداری کرده بود. این در حالی است که اگر پیشنهاد سنگ‌آهنی‌ها به پیشنهاد فولادی‌ها بچربد، نرخ سنگ‌آهن چادرملو با احتساب نرخ میانگین ۴۴۰تومانی شمش فولاد خوزستان در بورس کالا، ۴۹هزار و ۳۰۰تومان خواهد بود که با توجه به محاسبه ۴هزار تومان هزینه حمل به مبارکه، نرخ کنسانتره به حدود ۵۳هزار تومان برای هر تن خواهد رسید. نرخ ترجیح حمل در معاملات سنگ‌آهن بر اساس دوری و نزدیکی مصرف‌کننده به نرخ محصول نهایی افزوده می‌شود و در تعیین نرخ کنسانتره محاسبه نمی‌شود. در صورت توافق فولادسازان با سنگ‌آهنی‌ها و تمکین مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن برای تعیین نرخ کنسانتره بر اساس ۱۲درصد از قیمت شمش معامله شده در بورس کالا، نرخ سنگ‌آهن به نسبت بودجه پیش‌بینی شده فولادسازان افزایش خواهد یافت و با توجه به تعدیل مثبت‌های احتمالی که در پیش‌بینی فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها رخ خواهد داد، این توافق می‌تواند نقطه پایانی برای ماجرای نرخ سنگ‌آهن باشد، ماجرایی که با گذشت ۷ماه از سال هنوزبه جایی نرسیده است.

پایان ابهام نزدیک است

گزارش دریافتی از نشست دوم سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان حاکی از آن است که قرار شده مدت زمان کوتاهی برای بررسی و آنالیز این پیشنهادها در نظر گرفته شده و در آخرین نشست که احتمالا طی ۱۰ روز آتی برگزار خواهد شد، نرخ قطعی سنگ‌آهن برای سال جاری مشخص شود. اتفاقی که می‌تواند سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولادی را در بورس تهران متاثر کند، به ویژه معاملات سهام سنگ‌آهنی‌ها که مدت زمان طولانی‌ به دلیل ابهام در نرخ سنگ‌آهن با رکود مواجه شده است.